Fornem Lexus

Zürich (DinSide Motor): Det ville være en fornærmelse mot stasjonsvognene å inlemme Lexus IS300 SportCross i det gode selskap – men neppe noen fornærmelse for ordet kjøreglede.

Fornem Lexus
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Lexus har fått mye skryt for sin sportslige IS200. Selv de mest inbitte kritikerne har blitt rosende – ja, vi lot den til og med vinne over BMW 320 i i en sammenlikningstest.

Derfor var forventningen stor da vi gikk ned flytrappen i Züurich for å hente nøklene til IS300 SportCross.

Gleden

Med en liter mer i disponibelt slagvolum over IS200 og 59 hester ekstra, burde da også IS300 SportCross vekke en slumrende iver etter å kjøre bil. For det er noe spesielt med å sette seg inn bak rattet i en bil hvis tilhørighet er i kompaktklassen og hvis motor tangerer tre -liters slagvolum og har 214 hester.

Skuffelsen

Derfor var skuffelsen stor når Lexus stolt kunngjorde at automatgir var standard, og at manuell kasse ikke kunne leveres. Riktignok har Lexus forsøkt å bøte på det med e-skift, hvor du kan skifte gir ved hjelp av trykknapper på rattet – men ytelsen som forsvinner i automatkassens irrganger får du ikke tilbake. Ei heller hurtigheten som en manuell girkasse representerer.

I sirup?

Fornem Lexus

Ute på veien er nemlig Lexus IS300 SportCross langt fra noen racer. Den er sterk nok i massevis, men du blir langt fra skremt. Vår første reaksjon er at bilen som Lexus har gått til krig mot, BMW 330 i, virker lettere på foten. Det bekreftes da også av tallene, BMW 330 i greier 0 til 100 kilometer i timen på 7,2 sekunder mens Lexus IS300 SportCross snirkler seg til 100 på 8 sekunder blank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moro

Trass i en viss sendrektighet skal det ikke underslåes at vi trivdes bak Lexus IS300 sitt treekede ratt. Kjøregleden er absolutt til stede, og etter hvert som alpeveiene begynner å kroke seg blir smilet bredere enn hva det har vært på lenge. Det er rett og slett noe fundamentalt riktig med biler hvor motoren er montert på langs foran og drivkreftene skylles ut via bakhjulene.

SportCross!?

Men hva er egentlig SportCross? Tildligere har Lexus kun tilbudt IS som sedan, SportCross er en mellomting mellom sedan kombi og stasjonsvogn. Riktignok er den mer praktisk enn hva sedanutgaven er, men et bagasjeromsvolum på 280 liter er snaut. I tillegg er bakruten skrånende noe som innskrenker brukervennligheten.

Sveitsisk urverk

Fornem Lexus

Interiøret er imidlertid det samme, enten du kjører SportCross eller vanlig IS. Nytt av året er imidlertid oppgraderte plastkvaliteter – og interiøret i IS virker som en følge av det mer eksklusivt og forseggjort. Som vanlig elsker vi speedometeret med sine tre integrerte instrumenter, akkurat som på en sveisiske kronograf. At det blir en smule uoversiktlig tilgir vi glatt, noen ganger må rett og slett design få vinne over fornuft.

Dyr glede

Lexus tilbyr IS300 både som sedan og som SportCross. Foreløpig er SportCross utelukkende tilgjengelig med tre-literen under panseret – men det er mye som tyder på at SportCross også vil bli tilgjengelig med den mindre motoren med to-liters slagvolum. Når den kommer er imidlertid usikkert. Det som derimot er sikkert er at IS300 og IS300 SportCross neppe blir stående å pynte hvert et gatehjørne. I Norge blir de nemlig dyre. IS300 vil komme til å koste 585.000 kroner mens SportCross får en prislapp på 615.000 kroner. Til sammenlikning koster BMW 330 iA 612.200 kroner som sedan, og 630.200 som stasjonsvogn.

  • Les våre teste av Lexus

  • Her finner du flere nyheter om Lexus