Helt ny Ford Focus ST

Forgjengeren var morsomst i klassen - her er en helt ny!

I «GTI-klassen» har Ford, med sin Focus ST, hatt en spesiell status med en anerkjent ekspertise på feltet skarpe og sportslige kjøreegenskaper.

280 HESTER: Det er ny rekord for Focus ST, som nå kommer i sitt fjerde opplag. Den første, fra 2002, måtte nøye seg med 173, som var heftig nok på den tiden. Foto: Ford
280 HESTER: Det er ny rekord for Focus ST, som nå kommer i sitt fjerde opplag. Den første, fra 2002, måtte nøye seg med 173, som var heftig nok på den tiden. Foto: FordVis mer

Derfor knytter det seg naturlig nok store forventninger til nykommeren. Det dreier seg om fjerde generasjon Ford Focus, som nå krones med sin ST-versjon.

ST er Focus for dem som vil ha en god og alldagsdugelig allrounder til pendling og helgeturer med familien, men også heftige ytelser og sportslige veiegenskaper når det passer seg slikt. Ikke så kompromissløs som den rendyrkede veiraceren Focus RS, med andre ord.

KLAR FOR ACTION: Focus ST er resolutt sportslig i designen, uten å være RS-ekstrem. Foto: Ford
KLAR FOR ACTION: Focus ST er resolutt sportslig i designen, uten å være RS-ekstrem. Foto: Ford Vis mer

Ny basisstruktur

Fjerde generasjon Focus har vært på markedet noen måneder, og introduserte en ny plattform, kalt C2-arkitekturen. Nå kommer altså ST-utgaven, som får spesialtilpasset hjuloppheng, bremsesystem og drivlinje-konfigurasjoner innenfor den nye arkitekturen.

Focus ST anno 2019 er utstyrt med en 2,3-liters EcoBoost bensinmotor i en annen variant enn den vi opplevde i Ford Mustang under testkjøring i fjor.

ALMINNELIG: Førermiljøet er nesten skuffende lite sportslig, men en særskilt girkule og ST-emblemet avslører bilens høy-ytelses-status. Foto: Ford
ALMINNELIG: Førermiljøet er nesten skuffende lite sportslig, men en særskilt girkule og ST-emblemet avslører bilens høy-ytelses-status. Foto: Ford Vis mer

280 - eller 190 hk

I Focus «nøyer den seg» med 280 hestekrefter, med et dreiemoment på 420 newtonmeter. For dem som sverger til diesel, tilbys faktisk også en 2,0-liters såkalt EcoBlue dieselmotor med 190 hester og et dreiemoment på 400 newtonmeter.

I bensinmotoren er maksimalt moment tilgjengelig fra 3000 til 4000 omdreininger, mens dette kommer mellom 2000 og 3000 på dieselversjonen - med 360 newtonmeter tilgjengelig fra og med 1500 omdreininger. ST 2.3 Ecoboost skal klare 0 til 100 på under seks sekunder.

Ny elektronikk

Bilen er for første gang på en ST, utstyrt med en elektronisk differensialbrems, en såkalt eLSD, for skarpere og mer stabile svingegenskaper. Kundene får valget mellom en seks-trinns, tettsteget manuell girkasse eller en syv-trinns automat, med mulighet for manuell giring med hendler på rattet.

For første gang får de også muligheten til å velge mellom ulike kjøreprogrammer for å tilpasse bilens oppsett den ønskede kjørestilen.

Men firehjulsdrift får den ikke.

Forgjengeren var morsomst i klassen - her er en helt ny!

Fra snill til slem med et tastetrykk

Leo Roeks, som er direktør for Ford høy-ytelsesdivisjon i Europa, hevder at dette er den mest Dr Jekyll-og-Mr-Hyde-aktige ST-en så langt. - Intelligente teknologier som eLSD og CCD (kontinuerlig kontrollerte dempere, journ. anm.) gjør den i stand til å forvandle seg fra en rafinert cruiser på veien til en fokusert høy-ytelses-bil bare ved å trykke på en knapp, sier Roeks.

- Vi har integrert det vi har lært fra programmer som superbilen Ford GT og den hyllede Focus RS for å utvikle en mellomstor sportslig bil med en unik fleksibilitet i sin klasse, presiserer Ford Performance-direktøren.

DET VAR BEDRE: Focus ST tilbys med sportsseter fra selveste Recaro. Foto: Ford
DET VAR BEDRE: Focus ST tilbys med sportsseter fra selveste Recaro. Foto: Ford Vis mer

Også stasjonsvogn

Den nevnte fleksibiliteten understrekes ved at nye Focus ST blir tilgjengelig både som femdørs kombi og som stasjonsvogn. CCD er standard på bensinversjon-kombien. Som ekstrautstyr kan det velges en Performance-pakke som gir en ekstra programinnstilling for oppsettet: Track Mode (for banekjøring).

Nye Ford Focus ST kommer på markedet til sommeren, til priser som foreløpig ikke er kjent.