Forester GT: Oppgradert motor

Til neste modellår kommer Subaru Forester med en litt sterkere motor enn vi er vant med. Og i de fleste Subaru-modeller er hver ekstra hestekraft velkommen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Denne gang er det Forester GT som er moden for en liten oppgradering. Om bilen ikke har "krefter i overflod", hadde den i alle fall med sine 170 hk/240 Nm mer enn tilstrekkelig muskler.

Så er da også oppgraderingen nokså beskjeden. Effekten øker til 172 hk, og dreiemomentet går opp til 245 Nm. Men viktigst av alt -- i alle for Subaru -- er at den oppgraderte motoren imøtekommer utslippskravene i Euro 3 som trer i kraft neste år. Til sammenligning får vi peke på at nesten alle motorene i 2001-modellrekken fra Opel er kompatible med Euro 4-standarden som først blir gjeldende om 3 år.

Selv om endringene i ytelser ikke er omfattende, har Subaru-ingeniørene endret en god del på motorkonfigurasjonen. Blant annet har motoren fått en større turbo, en pre-katalyttisk omformer før eksosen går inn i turbinen, endringer i sylindertoppene sørger for bedre fylling og forbrenning på lave turtall, endret eksosmanifold og så videre og så videre.

Endringene på motoren i Forester Turbo er omtrent de samme som ble foretatt på Subaru Impreza GT, som du finner en test av på denne lenken.

Vi har testet Subaru Forester 2.0, vel og merke uten turbo. Denne modellen gjorde det skarpt i vår sammenligningstest av SUV-er i prisklassen rundt 300.000, der den plasserte seg på en hederlig andreplass.