Mange rus-drepte i Norge

Foreslår promillegrense på null

I 2018 var 37 av de som ble drept på norske veier ruset. Nå foreslår EU en promillegrense på null. I så fall blir den null i Norge også.

SPARER 5000 LIV: En promillegrense på null og økte kontroller vil kunne spare 5.000 liv hvert år i trafikken på europeiske veier, mener EU. Foto: ETSC
SPARER 5000 LIV: En promillegrense på null og økte kontroller vil kunne spare 5.000 liv hvert år i trafikken på europeiske veier, mener EU. Foto: ETSC Vis mer

Det er dybdeanalyser gjennomført av Statens vegvesen som viser at 34 prosent av de 108 som døde i trafikkulykker i Norge i 2018 var ruset- det høyeste tallet siden målingene startet i 2005.

Ved å innføre en promillegrense på null og følge opp med flere kontroller og en del andre tiltak, mener EUs trafikksikkerhetsråd, European Transport Safety Council (ETSC), at 5.000 liv kan spares i trafikken hvert år.

- Blir dette vedtatt i EU, vil en null-grense også bli gjeldene for Norge. Vi har ikke noe eget grunnlag for å si noe om trafikksikkerhet-effekten av å senke grensen fra 0,2 til 0,0 promille, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje til Dinside.

Kjøring med promille er et stort problem i mange europeiske land. EU har beregnet at så mange som 6.250 av de 25.000 menneskene som hvert år mister livet på europeiske veier, dør som følge av fyllekjøring.

KAN KJØRE MED 0,8: Promille er medvirkende årsak til flere tusen ulykker i EU. Promillegrensene er forskjellige, og i England kan du kjøre bil med 0,8. Foto: Volvo.
KAN KJØRE MED 0,8: Promille er medvirkende årsak til flere tusen ulykker i EU. Promillegrensene er forskjellige, og i England kan du kjøre bil med 0,8. Foto: Volvo. Vis mer

Flere kontroller

Ellen Townsend er strategisjef i ETSC. Det er hun som er arkitekten bak det nye forslaget, som i tillegg til en promillegrense på null også inneholder en del fysiske tiltak:

- Det er snart 70 år siden vi fikk de første vitenskapelige bevisene på sammenhengen mellom promillekjøring og dødsfall på veiene våre. Vi kan ikke akseptere at flere tusen familier fortsatt blir ødelagt som følge av slike ulykker hvert år. I år vil vi at EU og medlemslandene kommer opp med en strategi som kan stoppe promillekjøring en gang for alle. Det kan være en kombinasjon av en promillegrense på null, en stor opptrapping av kontrollvirksomheten og en større bruk av ny teknologi som alkolås, sier Townsend.

Kan kjøre med 0,8

Offisielt ble 2.654 mennesker drept i alkohol-relaterte ulykker i EUs 23 medlemsland i 2018, ifølge ETSCs nye rapport om alkohol og bilkjøring. De virkelige tallene er trolig langt høyere enn dette, blant annet på grunn av underrapportering.

ALKOLÅS: Fra 2022 skal alle biler som selges i Europa være klargjort for enkel montering av alkolås. Foto: Volvo
ALKOLÅS: Fra 2022 skal alle biler som selges i Europa være klargjort for enkel montering av alkolås. Foto: Volvo Vis mer

Norge har som kjent en promillegrense på 0,2, noe EU mener tilsvarer en grense på null, men tillater å innta noen typer medisiner eller øl som markedsføres som alkoholfritt.

Fortsatt har de fleste EU-landene en promillegrense på 0,5. I England, landet med den mest liberale promille-lovgivningen, er grensen 0,8. Det betyr at du fortsatt kan kjøre bil etter en ganske fuktig kveld på puben. Tsjekkia, Ungarn, Romania og Slovakia har allerede innført en promillegrense på null. Her kan du sjekke promillegrensene i europeiske land.

Rus-drepte i Norge

MANGE I RUS: - 34 prosent av de drepte på norske veier i 2018 var ruset, forteller seksjonssjef Svein Ringen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
MANGE I RUS: - 34 prosent av de drepte på norske veier i 2018 var ruset, forteller seksjonssjef Svein Ringen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Selv om de norske tallene er små i forhold til de ETSC rapporterer fra andre europeiske land, er kjøring i rus også et problem har hjemme.

- Kjøring i ruspåvirket tilstand var en medvirkende årsak i 34 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2018. Dette er den største andelen rusulykker siden Statens vegvesen startet sitt analysearbeid i 2005. I tillegg frykter vegvesenet at det er store «mørketall» på området, sa seksjonssjef Svein Ringen i Statens vegvesen da han i desember snakket om analysene som er gjort av dødsulykkene på norske veier til Dinside.

Flere tatt med promille

Da Utrykningspolitiet offentliggjorde sine tall for kontrollvirksomheten i forrige uke, viste de at 3.212 bilister var tatt med promille i fjor – en økning på 14 prosent fra året før. UP-sjef Sven Hasseldal forklarte til Dinside at dette ikke nødvendigvis viser at flere kjører med promille i Norge.

- Fart og rus er to av de viktigste årsakene til de alvorlige trafikkulykkene. Derfor har vi valgt å spisse kontrollene våre inn mot dette. At vi tar flere med rus nå, er en direkte konsekvens av disse prioriteringene, sa UP-sjef Hasseldal.

UP har med andre ord allerede iverksatt ett av tiltakene som EU foreslår sammen med innføringen av promillegrensen på null – økt kontrollvirksomhet.

Ett av de andre tiltakene som allerede er vedtatt av EU, er at alle nye biler fra 2022 skal være klargjort for enkel montering av alkolås. I tillegg ber ETSC EU om å innføre krav om at alle nyttekjøretøyer som busser, lastebiler og varebiler må utstyres med alkolås.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!