Førermiljø og komfort

Hvis vi ser bort fra kraftige vibrasjoner fra motoren, er Fatboy en relativt komfortabel tursykkel. Du sitter godt, og det er mulig å variere beinstillingen på lengre turer.

Det er en ting jeg i hvert fall er sikker på etter en langtur med Fatboy, og det er at høy fart ikke er det den egner seg best til. Det blir rett og slett ulevelig for de som befinner seg i salen. Støynivå og vibrasjoner gjør at du blir veldig sliten både i kroppen og i hodet.

Førermiljø

Du sitter lavt og lent bakover på Fatboy. Fotplatene er plassert langt frem slik at selve sittestillingen blir ganske behagelig. Styret er bredt og det gjør at sykkelen blir forholdsvis lett å håndtere. Vår Fatboy var utstyrt med dobbel girpedal. Det innebærer at du i stedet for å vippe fremre delen opp kan trå bakre del ned. Helt unødvendig selvfølgelig, men morsomt å prøve.

Betjeningsorganene er lette å bruke, og blinklysene har den geniale funksjon at de skrur seg av automatisk etter en viss tid. Instrumentutvalget er svært minimalistisk, speedometeret er på plass sammen med tripteller og et par varsellamper. Det holder hvis ikke kravene til instrumentering er altfor strenge.

Støy og vibrasjoner

Fatboyen var modifisert på flere punkter som gjorde den til gedigen støybombe. For å bevare hørselen kan det være lurt å bruke ørepropper på lange turer med eksosanlegget av merket Screamin' Eagle. Støy og vibrasjon er den mest begrensede faktoren for Fatboyens turegenskaper. Fotplatene er verst i så måte, de vibrerer svært mye og vi måtte løfte beina vekk fra platene i blant for å få tilbake følelsen i føttene.

Stabil og momentsterk

Den kraftige V-twin motoren trekker fra første smell og hyppig bruk av girpedalen er ikke nødvendig i det hele tatt. Alt fra sekstisoner til motorveikjøring og forbikjøringer gjøres i femte gir, så sant ikke stresset tar helt overhånd. Retningsstabiliteten er god og Fatboy er egentlig avslappende i alle typer trafikksituasjoner.