Førermiljø og komfort

Honda har lagt mer vekt på å lage en allsidig motorsykkel enn konkurrentene. Men er CBR 600 F komfortabel nok til å egne seg også for lengre turer?

Vårt svar blir et betinget "ja". Hadde det ikke vært for den lave vindskjermen kunne faktisk CBR 600 F vært en meget god touring-sykkel. Setet er akkurat passe hardt stoppet, og innbyr til mange timer i salen. I tillegg er deler av tanken polstret for å beskytte underlivet. Heller ikke rygg eller armer lider noen overlast. Sittestillingen er nemlig mer oppreist enn på konkurrentene.

CBR 600 F kan i tillegg skilte med klassens beste speil. Her ser du faktisk ganske godt forbi dine egne albuer. Vi er overrasket over at ikke konkurrentene har kopiert Honda på dette området. For speil er faktisk en viktig sikkerhetsfaktor, spesielt ved bykjøring og hyppige feltskifter.

Gammeldags førermiljø

Instrumentene er av den klassiske typen. Mens konkurrentene har gått over til digitale speedometere og temperaturmålere, satser Honda hårdnakket på analoge utgaver, der hvite tall hviler på svart bakgrunn. Instrumentene er forsåvidt lettleste, men de er med på å gi CBR 600 F et gammeldags og billig utseende.

Det eneste digitale instrumentet er et vindu som viser kilometer- og tripteller. Men dette vinduet er nærmest ubrukelig grunnet stadig refleks i glasset. Og at man ikke har tatt seg råd til en digital klokke, som sikkert ikke koster mer enn 10 kroner, er etter vårt syn merkelig.

Simpel plast

Og det er ikke bare instrumenteringen som virker billig. Den svarte plasten som forbinder vindskjermen med kåpen virker simpel, og fraværet av alumiumsdetaljer på styret forsterker inntrykket av at CBR trenger en oppfrisking av førermiljøet.

Når det er nevnt, skal det også sies at knapper og brytere både er lett tilgjengelige og lettbetjente. Det samme gjelder styrelåsen. Og Honda skal ha skryt for at de har tatt seg råd til to blinklysindikatorer. Varsellampene for bensin, olje, nøytral og fjernlys er lett lesbare og Honda får pluss også for sidestøtten, som er utstyrt med en liten vertikal pinne som gjør det lett å finne den med foten.

Touring-aktig

Sittestillingen er som nevnt oppreist, og man får mer følelsen av å befinne seg på en touring- enn en sportssykkel. Touring-inntrykket forsterkes av at sykkelen har hel sal og er utrustet med midtstøtte. Mens konkurrentene har tildels ekstremt bred tank, har CBR en lang og smal utgave. Dette gir sykkelen et mindre offensivt utseende, men gir til gjengjeld en overraskende god svingradius.

Men, som nevnt, det finnes flere om beinet i klassen for sportslige 600-kubikkere. Les mer om rivalene i artikkelen "Konkurrenter".