Førermiljø og komfort

Aprilia RSV Mille er utstyrt med et av de mest spennende instrumentpanelene vi har sett. Dessverre fikk vi ikke full glede av alle de artige funksjonene.

I midten av intrumentpanelet finner du en analog turteller, omkranset av to store digitale displayer. Det venstre displayet viser hastigheten med store tall, i tillegg til kilometer- og tripteller. Det høyre displayet viser kjølevannstemperatur og en stor klokke. Alle tallene er store, og hadde vært lett lesbare hvis det ikke hadde vært for refleksen i glassene. Og det er synd at instrumentene skjemmes av refleks, for vi likte løsningene svært godt.

Mangler rødmerking

Som vanlig når det gjelder italienske sykler, irriterer vi oss over at turtelleren ikke har rødmerking. Aprilia har imidlertid en god unnskyldning. For RSV Mille har i stedet en rød lysdiode, og du kan du selv programmere på hvilket turtall dioden skal begynne å lyse.

Artige finesser

RSV Mille byr også på finesser som lagring av toppfart og stoppeklokke for banekjøring. Lyshorn-knappen brukes for å klokke rundetider. Aprilia fortjener også skryt for en egen varsellampe for sidestøtten, som i likhet med de andre varsellampene er stor og lett synlig. Bryterne er i utgangspunktet også lettbetjente, selv om fjern-/nærlysknappen er litt uvant. Den er nemlig ikke en vippebryter, men må derimot dyttes inn og ut. Pluss for en lett tilgjengelig tomgangsskrue.

Som støpt

Hvis du liker sportslig kjøring, vil du umiddelbart føle deg hjemme på RSV Mille. Du sitter som støpt i den delte salen og utfresingene i tanken passer perfekt for knærne, vel å merke hvis du er relativt høy. For italienerne, som ikke er kjent for å være spesielt høye, har faktisk valgt en sittehøyde på hele 82,5 centimeter.

I likhet med på salen på Yamaha YZF R6, er RSV Mille-salen svært bred i bakkant og smalner innover mot tanken. Puten er i utgangspunktet svært behagelig, men er såpass hardt stoppet at stumpen krever hvile etter noen timers kjøring.

Sportslig sittestilling

Sittestillingen er sportslig fremoverlent, og de høye fothvilerne gir deg en skarp vinkel i knærne. Perfekt for sportslig kjøring, men selvsagt en smule slitsomt for håndledd og knær hvis du tilbringer mange timer i salen i strekk.

Vindskjermen gir meget god vindavvisning for overkroppen og du trenger ikke å lene deg langt frem for å få fullt utbytte av den. I motsetning til mange andre vindskjermer, er ikke denne i veien for instrumentene. Vi kunne imidlertid ha ønsket oss bedre vindavvisning for hendene.

Overraskende gode speil

Raske sykler kjennetegnes som regel ved dårlige speil. RSV Mille har heller ikke de beste speilene i verden, men gir langt bedre sikt bakover enn det mange andre sportssykler kan by på. Speilene er lette å justere og vibrerer overraskende lite i forhold til hva slags motor sykkelen er utstyrt med. Pluss også for et meget elegant design.

Eleganse

Og nettopp design har alltid vært en av Aprilias sterkeste kort. RSV Mille er intet unntak fra regelen om at den italienske motorsykkel-produsenten lager vakre produkter. Ta for eksempel frontlykten, som inneholder ett nærlys, to fjernlys og ett parkeringslys. Eller ta en titt på de to sexy baklyktene. Eller den store tanken med de elegante utfresingene. For ikke å snakke om den lekre bananformede baksvingen. Listen kan gjøres lang, for Aprilia har maktet å lage en sykkel som skiller seg fra de fleste av dens konkurrenter.

Men - det betyr ikke at konkurrentene ikke forsøker seg på de samme kundene som Aprilia. Les mer i artikkelen "Konkurrenter".