Ford: Thunderbird - endelig

Detroit (DinSide Bil): Vi har sett den før, Ford sin moderne versjon av klassikeren Thunderbird. Vi fikk se den i dag også - men da som produksjonsklar modell.

Ford: Thunderbird - endelig
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ford Thunderbird kan få mang et hjerte til å dunke, og nå er den tilbake. Med klassiske linjer, og klassisk oppbygning.

Igjen har USA fått sin Thunderbird, med stor V8 motor under panseret, to seter og bakhjulsdrift. Men i Norge får vi ikke oppleve Thunderbird - markedet blir for lite.

Nostalgiske linjer

Det er liten tvil om hva det mest populære ekstrautstyret på Ford Thunderbird vil være. For hardtoppen som Ford har utviklet til bilen har de klassiske runde vinduene på hver side.

Joda, Ford har greid det denne gangen. Tankene går tilbake til Thunderbird fra slutten av 50-tallet. Mang en amerikaner ble nok både nostalgisk og grepet av en viss ærefrykt når Ford lot teppet falle for den nye endelige utgaven under bilutstillingen her i Detroit.

V8 motor

Ford: Thunderbird - endelig

Under panseret på Thunderbird sitter det en V8 bensinmotor med et slagvolum på 3,9 liter. Ytelsen er 252 hestekrefter, og den har et dreiemoment på 360 newtonmeter ved 4.300 omdreininger i minuttet.

Verken akselerasjon eller toppfart er klart i skrivende stund. Men det er grunn til å tro at bilen vil greie å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på under 8 sekunder. Mer viktig enn akselerasjon er imidlertid lyden, for gubbene i hvitfrakk hos Ford har brukt mye tid på å finne frem til en eksoslyd som skal minne om originalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uavhengig fjæring

Kjøreegenskapene på Thunderbird skal være bra, og komforten skal ivaretas av uavhengig fjæring på alle hjul. Thunderbird får i tillegg hastighetsavhengig servostyring, og fem trinns automatgir.

Ford Thunderbird er ingen liten bil. For den strekker seg drøye 4,7 meter og stjeler 1.8 meter av vegbredden. Lett er den heller ikke, vekten stopper på 1.699 kilo uten hardtop. Men nostalgisk er den så absolutt.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detroit