Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Ford SVT Lightning (1999)

Vil du ha mest hestekrefter for minst mulig penger? Da bør du ta en titt på denne helsprø pick-up’en. Stikkord: Seks hundre newtonmeter og bladfjærer!

Det er jo en merkelig trend, å putte svære motorer i store pick-up’er. Et aldri så lite snev av herlig galskap, i grunn. Og det er akkurat denne galskapen Ford har materialisert med F150 SVT Lightning, eller Ford Lightning som de fleste kaller den. Modellen kom faktisk allerede i 1993, da med en 5,8-liters Windsor-V8 med 240 hestekrefter.

LES OGSÅ:

Den ble så klart gjort til skamme av GMCs Syclone og Typhoon som med sin turbokraft nådde hundre omtrent før Ford’en hadde rukket å starte. I dag er bildet derimot motsatt. GMC har gitt opp det rimelig nisjepregede ”sportsbil-pick-up”- segmentet, og heller fortsatt med det de gjør best – yrkesbiler. Ford tygde derimot videre på fleinsoppen, og tok helt av. Det holdt nemlig ikke med en svær V8 da bilgiganten skulle re-introdusere Lightning-navnet i 1999. De puttet derfor en diger Eaton-kompressor på toppen. Resultatet? 360 hestekrefter, og hele 600 newtonmeter…

Der de fleste amerikanske pick-up’er tilbyr mer show enn go, viser Lightning hvor skapet skal stå. Akselerasjonen er rask, momentant og brutal. Nåla passerer hundre på litt over seks sekunder. På mange måter framstår kjørefølelsen, og lyden, som en blanding av Jaguar XKR og en Scania-trailer. Kjøreegenskapene er ikke akkurat sportslige, men til å ha bladfjærer bak (V8, kompressor, bladfjærer – finn en feil), er det faktisk ikke så ille.

Foto: Autofil Vis mer

Testbilen ruller i tillegg på 24-tommers felger med 305-dekk bak, noe som ikke akkurat framhever de få komfortable sidene ved bilen. Men det fungerer overraskende bra. Det er uansett ikke så viktig, for her tilgir du det meste så fort svingene retter seg ut. Da planter foten seg i gulvet helt av seg selv, og kompressoren spinner i vei med sin herlige hvining oppå V8’ens allerede gromme lydbilde…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Det er ikke spesielt spenstig på innsiden i Ford’ en. Likevel hjelper det med tofargede seter med SVT-logo, kule instrumentskiver og andre smådetaljer som hever bilen fra den sedvanlige pick-up look’en. Rattet er fireeiket med god gripeevne. Ellers er det klassisk amerikansk utstyrsliste med A/C, cruisekontroll og elektriske seter. Et lite hakk over konkurrenten, men bare så vidt.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Trenger virkelig verden en pick-up som gjør null til hundre på seks sekunder? På ingen som helst måte. På samme måte som verden heller ikke trenger øl, pizza og America’s Funniest Home Videos. Men samtlige har gjort kloden til et bedre sted. Derfor trenger vi biler som Ford F150 SVT Lightning. De minner oss på at vi trenger å gå mot strømmen og bare ha det litt gøy innimellom. Og Ford’en er virkelig morsom! Som med de fleste V8-motoriserte amerikanere er det høye drivstoffutgifter, men ikke så mye mer.

Foto: Autofil Vis mer

Det eneste svake punktet på Lightning’en er girkassa på tidlige modeller. Hvis denne begynner å slure, er du ille ute. Da må kassa byttes, noe som ikke er billig. Modellene fra 2002 og utover har en forsterket girkasse som ikke byr på de samme problemene. Vær også obs på at noen eksemplarer er registrert som lastebil på hvite skilter, og krever ditto sertifikat. Disse ligger derimot noe billigere i pris. Og da får du vanvittig mye krefter for penga! Så hvis du greier å se andre veien når telleren på bensinpumpa tikker av gårde, kan du kose deg i hvert lyskryss når du kjører fra Audier og en og annen Porsche…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Ford F150 SVT Lightning (1999)

Superrask og pålitelig

Dyr i drift, fortsatt en lastebil