Ford Mustang Mach-E 1400

Ford sparer ikke på el-kreftene

Den har hele sju elmotorer og yter over 1400 hestekrefter!

FORD VISER MUSKLER: Når de endelig kommer på banen med elbil, skal de virkelig vise hva den kan være kapabel til når man legger alle hemninger til side. Foto: Ford
FORD VISER MUSKLER: Når de endelig kommer på banen med elbil, skal de virkelig vise hva den kan være kapabel til når man legger alle hemninger til side. Foto: Ford Vis mer

Med hele 1419 HK og syv elektriske motorer er nye Mustang Mach-E 1400 en prototype som er utviklet for å vise publikum hva en elektrisk bil kan oppnå av ytelser og prestasjoner.

Bilen er laget i samarbeid med RTR Vehichle, og ble første gang vist fram i dag, 21. juli 2020.

RTR Vehichle ble startet opp av den verdenskjente drifteren Vaughn Gittin Jr. som har konkurrert med vår egen verdensmester i drifting, Fredric Aasbø. Gittin har også vært i Norge å kjørt Mustang på Gatebil.

Bilen firmaet hans har bygget, baseres på et Mustang Mach-E GT-karosseri.

– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre, sier Gittin.

GUTTEN I RØYKEN: Vaughn Gittin Jr. har kjørt utrolig mye bil i flere forskjellige motorgrener, som regel med Ford-logo i grillen. Men at det var hans firma som skulle klare å bygge den drøyeste elektriske Mustangen først, kom som en overraskelse. Foto: RTR
GUTTEN I RØYKEN: Vaughn Gittin Jr. har kjørt utrolig mye bil i flere forskjellige motorgrener, som regel med Ford-logo i grillen. Men at det var hans firma som skulle klare å bygge den drøyeste elektriske Mustangen først, kom som en overraskelse. Foto: RTR Vis mer

Dessverre er det svært lite informasjon å hente foreløpig, for eksempel om hvordan man har greid å plassere hele sju motorer til å samarbeide om fire hjul også, og i det hele tatt hvorfor man har valgt å gjøre det. Trolig er det snakk om bruk av motorer som allerede brukes i Mustang.

- Mustang Mach-E 1400 leverer en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier Chief Programme Engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

Tar du deg tid til å se videoklipp av både kjøring og bygging, er det liten tvil om at de har kunnskapen til å få det til å virke. Mustangen virker veldig lettkjørt og altfor sprek.

Takket være spoilerdesignen har bilen hele 1000 kilo downforce i 257 km/t.

Understellet og motorene jobber sammen under et stort antall setpus, som ifølge RTR gir den prestasjoner ingen andre kan vise til. Store ord fra RTR der, altså.

KAN ALT: Skal vi tro RTR Viehles, er dette både en trackday-bil og en drifter. Du kan i prinsipp programmere den til hva du vil den skal være. Foto: RTR
KAN ALT: Skal vi tro RTR Viehles, er dette både en trackday-bil og en drifter. Du kan i prinsipp programmere den til hva du vil den skal være. Foto: RTR Vis mer

– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den med, er en tur i en berg- og dalbane, sier Vaughn Gittin Jr. som selvfølgelig er mannen bak rattet.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!