Ford Mustang Mach-E 1400

Ford sparer ikke på el-kreftene

Den har hele sju elmotorer og yter over 1400 hestekrefter!

FORD VISER MUSKLER: Når de endelig kommer på banen med elbil, skal de virkelig vise hva den kan være kapabel til når man legger alle hemninger til side. Foto: Ford
FORD VISER MUSKLER: Når de endelig kommer på banen med elbil, skal de virkelig vise hva den kan være kapabel til når man legger alle hemninger til side. Foto: Ford Vis mer
Publisert

Med hele 1419 HK og syv elektriske motorer er nye Mustang Mach-E 1400 en prototype som er utviklet for å vise publikum hva en elektrisk bil kan oppnå av ytelser og prestasjoner.

Bilen er laget i samarbeid med RTR Vehichle, og ble første gang vist fram i dag, 21. juli 2020.

RTR Vehichle ble startet opp av den verdenskjente drifteren Vaughn Gittin Jr. som har konkurrert med vår egen verdensmester i drifting, Fredric Aasbø. Gittin har også vært i Norge å kjørt Mustang på Gatebil.

Bilen firmaet hans har bygget, baseres på et Mustang Mach-E GT-karosseri.

– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre, sier Gittin.

GUTTEN I RØYKEN: Vaughn Gittin Jr. har kjørt utrolig mye bil i flere forskjellige motorgrener, som regel med Ford-logo i grillen. Men at det var hans firma som skulle klare å bygge den drøyeste elektriske Mustangen først, kom som en overraskelse. Foto: RTR
GUTTEN I RØYKEN: Vaughn Gittin Jr. har kjørt utrolig mye bil i flere forskjellige motorgrener, som regel med Ford-logo i grillen. Men at det var hans firma som skulle klare å bygge den drøyeste elektriske Mustangen først, kom som en overraskelse. Foto: RTR Vis mer

Dessverre er det svært lite informasjon å hente foreløpig, for eksempel om hvordan man har greid å plassere hele sju motorer til å samarbeide om fire hjul også, og i det hele tatt hvorfor man har valgt å gjøre det. Trolig er det snakk om bruk av motorer som allerede brukes i Mustang.

- Mustang Mach-E 1400 leverer en helt ellevill kjøreopplevelse takket være jobben som Ford Performance og RTR har gjort med denne prototypen, sier Chief Programme Engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.

Tar du deg tid til å se videoklipp av både kjøring og bygging, er det liten tvil om at de har kunnskapen til å få det til å virke. Mustangen virker veldig lettkjørt og altfor sprek.

Takket være spoilerdesignen har bilen hele 1000 kilo downforce i 257 km/t.

Understellet og motorene jobber sammen under et stort antall setpus, som ifølge RTR gir den prestasjoner ingen andre kan vise til. Store ord fra RTR der, altså.

KAN ALT: Skal vi tro RTR Viehles, er dette både en trackday-bil og en drifter. Du kan i prinsipp programmere den til hva du vil den skal være. Foto: RTR
KAN ALT: Skal vi tro RTR Viehles, er dette både en trackday-bil og en drifter. Du kan i prinsipp programmere den til hva du vil den skal være. Foto: RTR Vis mer

– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den med, er en tur i en berg- og dalbane, sier Vaughn Gittin Jr. som selvfølgelig er mannen bak rattet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer