Nye Ford Ranger lanseres nå i Norge med hardslående argumenter, opptil 200 hk, rekordscore i kollisjonstest og utstyrt for utmerket fremkommelighet. Toppversjonen Wildtrak er dessuten imponerende utstyrt.
Nye Ford Ranger lanseres nå i Norge med hardslående argumenter, opptil 200 hk, rekordscore i kollisjonstest og utstyrt for utmerket fremkommelighet. Toppversjonen Wildtrak er dessuten imponerende utstyrt.Vis mer

Ford Ranger lansert i Norge

Det er lenge siden Ford annonserte nye Ranger - men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Nå er Ford ranger i salg i Norge, og fra 271.000 kroner er det nå mulig å skaffe seg et av de mest aktuelle produktene i Pickup-klassen. Ford Ranger har ikke i tidligere tider vært av modellene som har hevdet seg høyt opp på salgslistene her i landet - det kan det bli en forandring på nå.

LES OGSÅ:

Ford har nemlig satset på å presentere et produkt som ikke bare går i strupen på klasseledere som Toyota Hilux, VW Amarok, Nissan Navara og Isuzu D-Max, for å nevne noen, men som overgår de nevnte modellene på flere områder.

Slående tall

Den tilbyr for eksempel større vadedybde enn noen av konkurrentene - hele 80 centimeter. Den er større - med hele 536 centimeter i lengden. Den har også en svært potent toppmotorisering på 200 hestekrefter og 470 newtonmeter. Tillatt hengervekt er også anselig: 3.350 kilo.

Det tilbys en nærmest luksuriøs og meget velutstyrt versjon av Ford Ranger, Wildtrak, som du kan lese mer om her.

Nye Ford Ranger lanseres nå i Norge med hardslående argumenter, opptil 200 hk, rekordscore i kollisjonstest og utstyrt for utmerket fremkommelighet. Toppversjonen Wildtrak er dessuten imponerende utstyrt.
Foto: Fotd

Topp sikkerhet

Der Ford virkelig utmerket seg på en spektakulær måte allerede før bilen kom hit til landet er når det gjelder kollisjonssikkerhet. På det området er Pickup-ene lenge blitt stemoderlig behandlet, men der setter altså Ford en ny standard med fem solide stjerner i Euro NCAPs test.

For å sette dette i perspektiv, kan det være verdt å lese om hvor dårlig det gikk under de foregående kollisjonstester av pickuper i Euro NCAP: Brutale pickup-krasj Forrige Ford Ranger fikk for øvrig miserable to stjerner da den i sin tid ble testet.

(Vi gjør oppmerksom på at Isuzu D-Max, som fikk stryk, nå er erstattet av en helt ny og mer moderne modell. Nissan Navara fikk gjennomgå en ny test og gjorde det da noe bedre).

Stor bil

Nye Ford Ranger er som nevnt stor - 18 centimeter lengre enn forgjengeren -, og har større lasteplan. Interiøret er blitt modernisert og oppgradert, og selv om det fortsatt er et interiør som er robust for bruk i arbeids medfør, minner det nå mer om et personbilinteriør enn tidligere.

Kort, middels, lang

Ford Ranger lansert i Norge

Som hos de fleste konkurrentene kan man velge mellom tre kabin-layouter, avhengig av hvordan man prioriterer plass for passasjerer i forhold til last. Single Cab med kun fører-/passasjerplass, forlenget kabin (som Ford kaller RAP Cab), med ekstra interiørplass bak forsetene, og til slutt Double Cab, som kan utstyres med en ekstra seterad.

125-200 hk

Tre dieselmotorer er tilgjengelige: To varianter av 2.2 Duratorq-motoren på henholdsvis 125 og 150 hestekrefter og 330 og 375 newtonmeter. For de som ønsker bjørnekrefter, tilbyr 3,2-literen 200 hestekrefter og 470 netonmeter. Når det gjelder girkasser, står valget mellom en sekstrinns manuell girkasse og en automat - også den med seks trinn.

Fire høy og lav

Til Norge tas bilen kun inn med firehjulsdrift (den kan fås med bare bakhjulsdrift i enkelte markeder). Den er utstyrt med lavgirserie, og kjøres under normale forhold med drift på bakhjulene (2WD high eller 2H). Man kan skifte til firehjulsdrift under kjøring (4H), men om man vil legge inn lavgir (4L), må bilen stoppes og giret settes i fri eller nøytral.

Godt utstyrt fra XLT

Fire utstyrsnivåer er tilgjengelige, XL, XLT, XLT Limited og ovenfor nevnte Wildtrak. Mens XL må nøye seg med stålfelger og klassisk ventilasjon (klimaanlegg er ekstrautstyr), finner man på nivåene over aluminiumsfelger (16-tommers på XLT, 17-tommers på Limited og 18-tommers på Wildtrak), klimaanlegg, USB og Bluetooth, konstantfartsholder, tåkelys foran og oppvarmet frontrute fra XLT, elektrisk justering av førersetet, skinntrekk på setene og ryggesensor fra XLT Limited.

Fords nye Pickup er tilgjengelig fra nå av og prisene kan du se i tabellen nedenfor.

Ford Ranger 2012: Priser (Priser er av oss avrundet til nærmeste tusen kroner for bedre lesbarhet.)
KonfigurasjonMotorGirkasseUtførelseVeil. Pris
Single Cab2.2 TDCi 125 hkM6XL271.000 kr
Rap Cab2.2 TDCi 125 hkM6XL292.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkM6XL298.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkM6XLT319.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkA6XLT329.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkM6Limited337.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkA6Limited347.000 kr
 3.2 TDCi 200 hkM6Limited346.000 kr
 3.2 TDCi 200 hkM6Wildtrak383.000 kr
 3.2 TDCi 200 hkA6Wildtrak377.400 kr
Double Cab2.2 TDCi 125 hkM6XL312.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkM6XL318.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkM6XLT339.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkA6XLT348.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkM6Limited360.000 kr
 2.2 TDCi 150 hkA6Limited366.000 kr
 3.2 TDCi 200 hkM6Limited363.000 kr
 3.2 TDCi 200 hkM6Wildtrak386.000 kr
 3.2 TDCi 200 hkA6Wildtrak401.000 kr