Ford: Nostalgia fra 49

Detroit (DinSide Bil): Ford Forty-Nine er et sentimentalt "Drag-race" hvor designet skal minne om femti-tallet, mens teknikken er siste skrik.

Ford: Nostalgia fra 49
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Jacques Nasser, sjefen for Ford, lovte oss en religiøs opplevelse, og det var nok ikke mange som trodde sine egne øyne når Fords konsept for Detroit messen 2001 rullet opp på podiet.

Sort, elegant og definitivt med linjer som trakk tankene tilbake til 50-tallets design, eller mer riktig til 50 og 60-tallets hot-rods og ombygde biler - joda, nostalgien tok oss alle når Ford Forty-Nine entret scenen.

Ikke kast med stein, du sitter i glasshus

Spesielt falt vi for det glatte karosseriet, og taket som er i glass. Og bare for å understreke det hele, hadde Ford utstyrt bilen med 20 toms forkrommede felger. Joda, det var vakkert.

Men også spesielt.

Flytende midtkonsoll

Heller ikke interiøret hadde fått slippe unna. Forsetene, trass i at de er elektrisk justerbare, er montert sammen - som en benk. Slik det var på 50-tallet. Det eneste som skiller de to setene er midtkonsollen som nærmest svever fra dashbordet og til baksetene - og som dermed gir inntrykket av at Ford Forty-Nine er utstyrt med bøtteseter. Integrert i midtkonsollen er girspaken og luftekanaler til forsetene så vel som baksetene. Men midtkonsollen har også en annen oppgave, den skal være med på å stive opp bilen.

Enkelt, og stilfullt

Ford: Nostalgia fra 49

Dashbordet er ikke kronet av masse instrumenter og brytere. Ett stort, rundt instrument, inneholder turteller og speedometer - mens brytere for klimaanlegg og stereoanlegget er skjult bak en klaff over midtkonsollen. Ved hjelp av knapper på rattet kan konstantfartsholderen, så vel som stereoanlegget styres.

Instrumentene for oljetrykk, kjølevannstemperatur og drivstoffnivå er plassert rett under frontruta, på hver sin side av den midtmonterte klokken.

Kaskader av lyd

Lyd skal det dessuten være nok av i Ford Forty-Nine. Ikke bare fordi stereoanlegget er drevet av en forsterker på 200 Watt - og har en massiv Sub-woofer - men også fordi Ford har jobbet intenst for å få den riktige lyden fra motoren.

Og det blir gromt når motoren har otte sylindre i V-form, er på 3,9 liter og har 32 ventiler. Så er da også Ford Forty-Nine "powered by Thunderbird"...

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra Detroit