Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Ford Mondeo (2004)

Ford har alltid blitt hyllet som det autofile alternativet til Volkswagen. Dette gjelder også på bruktbilfronten. Hvis Passat blir for kjedelig, prøv denne i stedet!

Mondeo etterfulgte Sierra i 1993 og ble en megahit på firmabilmarkedet i Norge. Det flommet over av dem på 90-tallet. Akkurat det gjør at du i dag finner ikke mindre enn 1100 biler fra 200–500 000 kroner på finn.no. Kvalitetsomdømmet spriker, særlig på de tidlige årgangene, noe de fleste håpet skulle bedre seg da generasjon to sto klar i Norge fra 2001. Men også den modellen åpnet med barnesykdommer som kranglete elektronikk.

LES OGSÅ:

Likevel ble den en stor suksess med sitt design, sine kjøreegenskaper, sin plass og gunstige priser. Mondeo kunne by på et utall ulike motoralternativer som økte gjennom livsløpet. Til sammen fikk du den med fem forskjellige bensinmotorer og totalt fire ulike dieselmotorer. Toppmodellen var en sint V6 bensinmotor på 226 hk i ST220.

Foto: Autofil Vis mer

Vår bil har 2-liters diesel på 115 hester. 0–100 går unna på 11,2 sekunder og toppfarten er 194 km/t. Ford høster lovord fra oss i Autofil for kjøreegenskapene deres i dag, men de har lenge vært gode på dette området. Da andregenerasjon kom i 2001, var kjøregleden noe av det viktigste. En presis familiebil med innebygd lekenhet var midt i blinken for dem som ønsket noe mer enn et rent fremkomstmiddel. Slik synes vi fortsatt den oppleves. I tillegg er komforten bra og dieselmotoren duger akkurat, selv om den knakker mer enn dagens oljebrennere.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Ford stiller sterkt her siden bagasjerommet er størst med sine 540/1700 liter. Kollega Landsem kan også fornøyd meddele at han sitter mer bekvemt i dette baksetet og at plassen er større enn i Passaten. Med denne modellen ønsket Ford med materialbruken å fokusere sterkere på kvalitetsfølelsen. Det er ryddig, oversiktlig og sobert. Litt knirkelyder når vi kjører, men slett ikke verst!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
I dag stilles denne Mondeo-generasjonen i skyggen ettersom etterfølgerne soler seg så enormt i glansen. Det finnes mange av dem der ute, og de blir fort glemt ettersom kunder i dette bruktsegmentet stiller krav til kvalitet og driftssikkerhet. Der taper den i undersøkelser mot japanerne, men det er for all del ingen dårlig bil. Det til dels enorme tilbudet av Ford Mondeo har sendt prisene kraftig ned, noe som kommer bruktbilkjøperne til gode. Denne generasjonen får du glatt fra 50 000 med høy km-stand og en heller tvilsom servicehistorie.

Foto: Autofil Vis mer

Straks du nærmer deg 100 store får du en stasjonsvogn med diesel som har rullet noe mer enn 100 000 km, men som er i grei stand. Anbefalingen er å velge nyere enn 2003, hvor du får med en liten facelift og helst Titanium eller Ghia-utstyrsnivå. Sedan og 5-dørsutgaven er mindre etterspurt og er naturligvis lavere priset.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Ford Mondeo (2004)

Kurant familiebil

Ikke helt feilfri