Ford med frisk Focus

Ford Focus selger fortsatt godt, men ikke like godt som da bilen ble lansert i 1998. Nå ønsker Ford å skape ny blest omkring Focus. ST 170 er første trinn i kampanjen.

Ford med frisk Focus
[Ugjyldig objekt (NAV)]

CAP FERRAT (DinSide Motor): Ford Focus ST 170 skal ikke bare bidra til å øke salget av mer ordinære Focus-utgaver. ST 170 er også del av en større strategi. Ford ønsker seg nemlig tilbake til tiden da ekstreme biler som Sierra Cosworth og Escort Cosworth lokket kunder til Europas Ford-forhandlere. Derfor vil Ford i løpet av nærmeste fremtid introdusere sportslige modeller på løpende bånd.

ST170, ST220 og RS

Først ut er ST 170, som vil være ute i butikkene i løpet av de nærmeste ukene. Deretter, i september, kommer Mondeo ST 220. I tillegg lover Ford at Focus skal komme i en RS-utgave i løpet av året.

Både Mondeo ST 220 (som vi omtaler førstkommende lørdag) og Focus RS vil imidlertid bli svært dyre her i landet og dermed utilgjengelige for de fleste av oss. Focus ST 170 blir heller ikke billig. Men med priser fra 304.500 kroner blir den ikke like uoppnåelig som sine kraftigere familiemedlemmer.

Tre varianter

Focus ST170 kommer faktisk i hele tre karosserivarianter; 3-dørs (304.500), 5-dørs (308.500) og stasjonsvogn (317.500). Felles for dem alle er en sprek drivkilde, nærmere bestemt en 2,0-liters rekkefirer som yter 173 hestekrefter.

Klarer seg uten turbo

Ford med frisk Focus

Det første vi tenkte var at Ford hadde montert en turbo på motoren som yter 130 hestekrefter i Focus 2,0. Men dette viste seg å være feil. Ford har i stedet valgt å forfine og videreutvikle motoren. Blant annet har Ford satset på både variable ventiltider og variabelt innsug. Sistnevnte er en mekanisk løsning som sørger for at innsugkanalene forkortes når turtallet overstiger 6.000 o/min. I tillegg er innsugventilene større, ventilfjærene kraftigere og kompresjonen høyere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jevnt drag

Takket være disse forbedringene yter motoren 173 hestekrefter ved 7.000 og 196 Nm ved 5.500 o/min. Tallene tilsier at motoren er en typisk turtallsmotor, men vi opplevde det ikke slik. Motoren trekker nemlig rent allerede fra 1.250 o/min og leverer merkbar akselerasjon fra 2.000 o/min. Deretter forbedres skyvet jevnt helt opp til rødmerkingen ved 7.250 o/min.

8,2 sekunder

Motoren kjennetegnes med andre ord ved et uvanlig bredt effektregister, noe som er fornuftig og brukervennlig, men som ikke nødvendigvis er det man ønsker i en bil av denne typen. Vi satt nemlig hele tiden og ventet på det store sparket. Ikke slik å forstå - motoren er sprek og byr på god underholdning. For eksempel klarer bilen øvelsen 0-100 i løpet av 8,2 sekunder og har en toppfart på 215 kilometer i timen. Vi må likevel innrømme at vi hadde forventet enda mer av en 173-hesters motor i en bil som veier rundt 1.200 kilo.

Flotte kjøreegenskaper

Ford med frisk Focus

Det er imidlertid mulig, ironisk nok, at de gode kjøreegenskapene må ta noe av skylden for savnet av motorkraft. Focus ST170 kjører nemlig usedvanlig godt. En direkte og svært presis styring sørger for at føreren får god kontakt med dekk i dimensjon 215/45-17. De brede dekkene gir i sin tur et meget godt veggrep. Når dette veggrepet kombineres med nøytral oppførsel samt relativt stive fjærer og støtdempere, er resultatet en bil som oppleves som svært udramatisk - også i høye hastigheter. Og nettopp den manglende dramatikken er nok medvirkende til det tvinger seg frem en følelse av at bilen hadde fortjent enda flere hestekrefter.

Les mer om interiør og utstyr her.