Ford med fokus på sikkerhet

Ford benyttet årets Detroit-utstilling til å lansere Fokus på det amerikanske marked, men langt viktigere for den vanlige bilkjøper var Fords fokus på sikkerhet.

I USA har det nemlig vært minst like mye fokus på at kollisjonsputer har krevd noe slikt som 5 menneskeliv, og det nesten utelukkende fordi de omkomne ikke var korrekt festet med sikkerhetsbelte. Men kollisjonsputene kan også skade, og det er hovedsakelig for å minimere disse personskadene at Ford har utviklet et nytt sikkerhetssystem som i USA lanseres i den kommende årsmodellen av Taurus.

Fords system er kalt ASR - Advances Restraint System. Systemet består av fem trinn:

1. Setebelte forstrammere - som finnes i de aller fleste nye biler. Enkelt forklart er dette systemet som sørger for at setebeltet tar inn så mye som mulig slakk idet du spenner på deg beltet, i tillegg til at det strammes ekstra gjennom bruk av små "sprengladninger" dersom man kolliderer. Slike beltestrammere kalles gjerne pyrotekniske beltestrammere.

2. Slike systemer kan gjøre beltet for stramt, særlig når kollisjonen skjer i stor hastighet. Da sørger Ford's ASR-system for at fjæren som strammer beltet rett og slett strekker seg ut igjen når belastningen overstiger gitte verdier.

3. Seteposisjonssensorer er neste steg. Dersom man har småbarn, eller kortvokste personer i fremsetet, vil kollisjonsputen utlåses med mindre kraft enn om setet er langt bak, siden langbente personer bruker lengre tid på å "treffe" kollisjonsputen etter at den er utløst.

4. Vektsensorer gjør samme nytten - kollisjonsputen utløses med mindre kraft når personen er lettere. Dersom det ikke sitter noen i passasjersetet, vil ikke kollisjonsputen utløses i det hele tatt.

5. Totrinns kollisjonspute - det siste elementet i Fords ASR er rett og slett det som er omtalt ovenfor - at kollisjonsputen kan utløses med to forskjellige hastigheter, avhengig av den informasjonen systemet får om fart, kollisjonskraft, vekt og størrelse på de som sitter i forsetet.