At Ford er i ferd med å utvikle en konkurrent til Toyota Rav4 og Honda CR-V har vi visst lenge. I tillegg til iosis X har vi sett flere spionbilder som bekfrefter dette. Nå avslører man også navnet, nemlig Kuga.
Konsept vs produksjon
Bilen på bildet er en modell som viser omtrent hvordan Kuga kommer til å se ut. Skjønt, et stykke unna er den likevel.Produksjonsvarianten kommer til å være noe mer beskjeden i fremtoningen. Ikke minst gjelder dette den voldsomme grillen, langstrakte profilen og de digre hjulene på bilen på tegningen.
XC60-søsken

Ford Kuga: Ny folkeSUV
Rent teknisk bygger Kuga på samme plattform som en hel haug med andre biler, blant andre lillebror Focus og Volvo S40/V50. I tillegg kommer også Volvos kommende kompaktSUV XC60 til å baseres på samme tekniske grunnlag.
Haldex
Det betyr Haldex firehjulsdrift og fire- og femsylindrede bensin- og dieselmotorer. Regn med at en 2,0-liters dieselmotor blir bestselgeren her hjemme, mens Volvos 2,5-liters bensinturbo kommer til å utgjøre toppmodellen.
Sjelden firehjulstrekker
Ford Kuga blir for øvrig europeiske Fords første firehjulsdrevne personbil på mange år, med et lite unntak av den amerikanskinspirerte SUVen Maverick. I kampen om kundene i den populære folkeSUV-klassen har Ford dermed tapt masse terreng, først og fremst til sine japanske konkurrenter.
Japansk dominanse

De europeiske produsentene har nemlig sovet i timen og kommet skikkelig på hæla under opprullingen av den nye bilklassen. Japanerne har dominert kraftig, men dette er nå i ferd med å endre seg. Opel Antara kom for ikke lenge siden på markedet, og Volkswagen har akkurat presentert Tiguan. Resultatet er en bilkasse med knallhard konkurranse, til fordel for forbrukerne.
Produksjon neste år
Ford Kuga skal vises på Frankfurt-utstillingen nå i september. I produksjon går den tidlig neste år.
Her finner du mer Ford-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.