Ford GT 40

Ford har presentert en konseptbil på bilutstillingen som er i full gang i Detroit. Ford GT 40 dukker opp igjen etter 30 års Tornerose-søvn..

Ford GT 40
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det hele startet med en krangel i 1963. Enzo Ferrari ville ikke selge racing-kompetanse til Fords internasjonale racing-satsing. Senere på året startet likevel arbeidet med å utvikle Ford GT med et forsiktig utgangspunkt i Lola GT.

Motgang

Allerede våren 1964 ble Ford GT presentert for internasjonal presse. På sommeren 1964 opplevde Ford fiasko på Le Mans på grunn av ustabilitet og problemer med transakselen (girkasse og differensial i en enhet). Men den fikk i hvert fall bevist at den var rask nok for konkurranse.

Hjelp av Shelby

Høsten 1964 ble amerikaneren Carroll Shelby leid for å hjelpe til med racing-satsingen. Han installerte en 7-liters motor i Ford GT og denne bilen er kjent som Mark II GT 40. I 1965 kommer gjennombruddet når Ford GT 40 vinner på Daytona og slår nesten alle banerekorder.

Rent bord

Nå løsner det virkelig for Ford GT 40. I løpet av 1996 vinner Ford GT 40 et 24-timersløp på Daytona, et 12-timersløp på Sebring og 24- timersløpet Le Mans. Suksessen fortsetter året etter blant annet ved å slå Ferrari på Le Mans med fire runder.

Tilbake til start

I 1968 ble maksimalt slagvolum begrenset til 5 liter, og GT 40 Mark I stilte til start i Le Mans og vant, sponset av Gulf Oil. I 1969 ble Le Mans mer spennende enn noen gang da Ford vant med bare to sekunders margin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var det siste som skjedde før Camilo Pardo i fjor fikk i oppgave å lage en konseptbil med navn GT 40.

40???

Ofte er tallene i modellnavnet på biler tilknyttet bilens motorstørrelse. Tallet 40 som er tilnavnet på GT’en kommer av at bilen 40 tommer høy! Hadde Ford kanskje litt fantasiproblemer når de skulle bestemme seg for navnet?

V8 kompressor

Ford GT 40

Det er ikke så mange som satser på kompressor for å oppnå effektøkning, men Mercedes-Benz og Jaguar har funnet en formel som virker på sine henholdsvis AMG- og R-modeller. Ford har valgt en tradisjonell V8-motor med kompressor på konseptbilen GT 40. Kompressoren sørger for ekstra store mengder frisk luft i motoren og dette resulterer i en effekt på 500 hestekrefter ved 5.250 omdreininger og 678 newtonmeter ved 3.250 omdreininger.

Videre har motoren et slagvolum på 5,4 liter, 4 ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler per sylinderrekke. Ladeluftkjøler er selvsagt også på plass.

Gå ikke glipp av en mengde lekre bilder av Ford GT 40 på på denne lenken.

Flere billedspesialer

Lamborghini Murciélago
VW Nardo
Porsche Carrera GT
Dodge Viper