Ford Fusion: Nyttig, men kjedelig

Ford hevder at nykommeren Fusion er en helt ny biltype. Det er den ikke. Særlig mange opplagte konkurrenter har bilen imidlertid ikke.

Ford Fusion: Nyttig, men kjedelig


JELØYA (DinSide Motor): Ford Fusion er etter vårt syn en liten fleksibil, en betegnelse vi også bruker om Mitsubishi Space Star og nykommeren Hyundai Matrix. Disse bilene kjennetegnes ved at de er drøye fire meter lange og litt høyere enn de små stasjonsvognene.

Høy sittestilling

I stedet for å lage en ordinær stasjonsvognutgave av Fiesta, har Ford denne gangen altså valgt å lansere Ford Fusion som en selvstendig modell med egen identitet. Årsaken er sannsynligvis at Ford mener at etterspørselen etter små fleksibiler vil øke mer enn etterspørselen etter små stasjonsvogner.

Og det har de kanskje rett i. For de små fleksibilene har et par åpenbare fordeler. Den økte høyden gir for eksempel muligheten for en litt høyere sittestilling, noe som i sin tur gir bedre oversikt og økt trygghetsfølelse. En høy plassering av setene forenkler i tillegg inn- og utstigning. Et hevet tak gir også bedre takhøyde for baksetepassasjerene, samt bedre plass i lasterommet.

God bakseteplass

Ford Fusion: Nyttig, men kjedelig


Og nettopp disse egenskapene kjennetegner Fusion, som gir en høyere grad av storbilfølelse enn en ordinær stasjonsvognutgave av Fiesta ville ha gjort. Fusion kan også skilte med god benplass for baksetepassasjerene og et praktisk lasterom. Innlastingskanten er så og si fraværende og en stor åpning gjør lasting og lossing til en smertefri øvelse.

Kjedelig

Fusion er altså en praktisk og romslig bil og det er lite som irriterer. Problemet er etter vårt syn at det også er lite som engasjerer. Vi synes rett og slett bilen er kjedelig. Riktignok har designerne trukket frontlyktene langt opp på panseret, slik vi kjenner det fra Nissan X-Trail og Opel Vectra. Også baklyktene er høye og tidsriktige. Men dette er etter vårt syn ikke nok til å redde en kantete og kjedelig bil, som mangler modernitet og utstråling.

Trist interiør

Ford Fusion: Nyttig, men kjedelig


Det samme gjelder interiøret, som i utgangspunktet er hentet fra Fiesta. Riktignok er luftdysene runde og rattet pent, men helhetsinntrykket preges av hard plast, mørke farver og fravær av spenstige løsninger.

Likevel, som et rent nyttekjøretøy er Ford Fusion en bil man ikke skal overse. Les mer om motorer og kjøreegenskaper her.