<b>SPESIELL BILLANSERING:</b> Se hva vi fant på mobilmessen i Barcelona! Dette er oppgraderte og fornyede Ford Focus, som vises her før den skal stilles ut på bilutstillingen i Genève. Det er nok ikke bare vi som aner en viss Aston Martin-inspirasjon bak den nye designen. Foto: KIRSTI ØSTVANG
SPESIELL BILLANSERING: Se hva vi fant på mobilmessen i Barcelona! Dette er oppgraderte og fornyede Ford Focus, som vises her før den skal stilles ut på bilutstillingen i Genève. Det er nok ikke bare vi som aner en viss Aston Martin-inspirasjon bak den nye designen. Foto: KIRSTI ØSTVANGVis mer

Ford Focus fornyes

Og det er ikke tilfeldig at lanseringen skjer under en mobilmesse.

Det er litt spesielt at Ford velger å vise sin fornyede Focus på en mobilmesse i Barcelona før den skal stilles ut på bilutstillingen i Genève om kort tid.

LES OGSÅ:

Stemmekontroll

Det henger sammen med at bilen vil være den første europeiske Ford-modellen som tilbyr det stemmekontroll-baserte kommunikasjonssystemet Sync 2. Vi har tidligere testet Kuga utstyrt med forrige generasjon Ford Sync.

Les også: Vi har testet den elektriske Ford Focus

Sync 2 har en åttetommers høyoppløselig berøringsskjerm og avansert stemmestyring for enklere tilgang til lyd, navigasjon, klimakontroll og kompatible mobiltelefoner.
Navigasjonssystemet tilbyr også for første gang i Europa en delt skjerm med detaljerte visninger i gatekryss, oppleste gatenavn, visning av motorveikryss i 3D, visning av landemerker og tilgang til Michelins guide-bøker.

MOBILITET OG MOBIL: I Barcelona viste Ford frem sitt kommunikasjonssystem Sync 2, og presenterte ny Focus i samme slengen. Foto: KIRSTI ØSTVANG
MOBILITET OG MOBIL: I Barcelona viste Ford frem sitt kommunikasjonssystem Sync 2, og presenterte ny Focus i samme slengen. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer

Opprydning

Men hele bilen er også fornyet, innvendig og utvendig. Et ankepunkt mot dagens interiør har fra vår side vært at det har alt for mange knapper, og at ikke alt føles like logisk. Interiørbildene vi har mottatt viser at Ford har gjort en innsats for å rydde opp, noe vi ser frem til å teste ut i praksis.

Dessuten er bilens ytre design blitt modifisert og den fremstår nå i våre øyne som renere i linjeføringen og mer elegant i fremtoningen.

Foto: KIRSTI ØSTVANG
Foto: KIRSTI ØSTVANG
Foto: KIRSTI ØSTVANG
BIL SOM FØLGER MED: Hele 18 radarer, kameraer, lasere og ultralyd-sensorer utstyrer den nye utgaven av Ford Focus. Foto: KIRSTI ØSTVANG
Foto: KIRSTI ØSTVANG
SPESIELL BILLANSERING: Se hva vi fant på mobilmessen i Barcelona! Dette er oppgraderte og fornyede Ford Focus, som vises her før den skal stilles ut på bilutstillingen i Genève. Det er nok ikke bare vi som aner en viss Aston Martin-inspirasjon bak den nye designen. Foto: KIRSTI ØSTVANG
Foto: KIRSTI ØSTVANG
Foto: KIRSTI ØSTVANG
Foto: KIRSTI ØSTVANG
MOBILITET OG MOBIL: I Barcelona viste Ford frem sitt kommunikasjonssystem Sync 2, og presenterte ny Focus i samme slengen. Foto: KIRSTI ØSTVANG

Her kan du se bilder av interiøret:

Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD

Oppgradert understell

Vi har ofte skrytt av Fords gode kjøreegenskaper, og anser fortsatt Focus som den mest velkjørende i klassen, senest da vi kjørte den mot VW Golf og Toyota Auris.

Nå hevder Ford at de ytterligere har forbedret kjøreopplevelsen gjennom blant annet forhjulsoppheng med økt stivhet og nytt elektronisk stabilitetsprogram. Den elektriske servostyringen er også modifisert i den hensikt å gi sjåføren en enda tettere kontakt med veien.

Focus stasjonsvogn:

RENERE LINJER: Både innvendig og utvendig har Ford "ryddet opp" i formspråket på sin stjerne-modell Focus. Resultatet er etter vår mening en mer elegant bil enn tidligere. Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD

Parkerer selv

Nye Focus er den første Ford-modellen som kan leveres med en håndfri parkeringsteknologi som hjelper sjåføren å rygge inn på parkeringsplasser ved siden av andre biler, som for eksempel i et parkeringshus.

Dagens Focus ble lansert med aktiv lukeparkering, der sjåføren ved å trykke inn en knapp fikk bilen til å identifisere en passende parkeringsplass, og deretter styre den automatisk på plass mens sjåføren bare betjente bremsing og giring. Med to nye sensorer bak på bilen vil nye Focus kunne rygge rett inn på en parkeringsplass.

De ekstra sensorene gir også sjåføren hjelp til å manøvrere ut av parkeringsplassen.

Rygger en ut av en parkeringsplass advares en også mot kryssende biler. Ved hjelp av radar overvåkes et område på opptil 40 meter.

Focus kombikupé:

Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD
Foto: FORD

Autobrems

Ford skal også ha forbedret autobremssystemet Active City Stop, som klargjør bremsene i forkant av nedbrems, og, hvis sjåføren ikke reagerer, reduserer motorens dreiemoment og bremser ned automatisk. Dette vil nå fungere i hastigheter opp til 50 km/t, mot 30 km/t på dagens Focus.

Ford lanserer også i Europa et automatisk nødbremssystem. Dette virker på samme måte som Active City Stop, men med et større overvåkingsområde for å gi sjåføren hjelp i høyere hastigheter, for eksempel på motorvei.

Dagens adaptive fartsholder er også forbedret gjennom lanseringen av det nye systemet for avstandsvarsling, som gjør det mulig for velge maksimalavstanden til bilen foran.

BIL SOM FØLGER MED: Hele 18 radarer, kameraer, lasere og ultralyd-sensorer utstyrer den nye utgaven av Ford Focus. Foto: KIRSTI ØSTVANG
BIL SOM FØLGER MED: Hele 18 radarer, kameraer, lasere og ultralyd-sensorer utstyrer den nye utgaven av Ford Focus. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer

Nøkkelen som barnepasser

Nye Focus vil også for første gang være utstyrt med Fords MyKey-teknologi. MyKey gjør det mulig for eieren å programmere en nøkkel – vanligvis for en yngre sjåfør – som begrenser toppfarten, setter maksimalt volum på musikkanlegget, og kan deaktiveres i sin helhet dersom sjåføren eller passasjerene lar være å feste bilbeltet.

Systemet kan også hindre sjåføren fra å deaktivere sikkerhetsteknologier som elektronisk stabilitetskontroll og Active City Stop.

Selvregulerende lys

Også systemet for adaptive frontlys skal være forbedret. Det har som oppgave å justere lysstrålen fra de nye Bi-Xenon-frontlysene slik at de stemmer best mulig med omgivelsene på veien. Systemet vurderer både kjøretøyets omgivelseslys og ting som måtte finnes lengre fremme på veien, og justerer deretter lysstrålens vinkel og intensitet til en av syv innstillinger avhengig av kjøretøyets hastighet, rattvinkel og avstanden til en eventuell hindring på veien.

I høye hastigheter, som på motorvei, vil frontlysene være hevet slik at de gir en rett og langtrekkende lysstråle. I bygater, hvor hastigheten er lavere og gatebelysningen kraftigere, vil lysstrålen spres nedover slik at den gir en bedre belysning av veien umiddelbart foran bilen.

Ved svinging i lave hastigheter vil også siden av veien bli belyst slik at eventuelle syklister og fotgjengere blir mer synlige. Systemet vil også være til hjelp for sjåfører som svinger i større hastigheter ved å rette lyset lenger inn i svingen.

Mer effektiv

Også under panseret skjer det endringer. Den mest forbedrede dieselmotoren skal ifølge pressemeldingen fra Ford gi 19 prosent lavere drivstofforbruk, mens den mest forbedrede bensinmotoren vil gi 17 prosent mindre forbruk.

Nye Focus vil være den første i Europa med en ny, mer drivstoffeffektiv 1.5-liters EcoBoost bensinmotor (150 og 180 hestekrefter), og ny 1.5-liters TDCi dieselmotor (95 og 120 hestekrefter). Fra dagens modeller videreføres 1.0-liters EcoBoost bensinmotor (100 og og 125 hestekrefter). Dette er en motorisering som en tredjedel av Focus-kundene har valgt, og som ble kåret til årets internasjonale motor i både 2012 og 2013.

Det vil også komme en ny versjon av 1.0-liters EcoBoost-motoren som ifølge Ford bare skal slippe ut 99 gram CO2.

Bedre diesel

En 1.5-liters dieselmotor med 120 hestekrefter og PowerShift automatgir skal lanseres til neste år. Denne skal gi 19 prosent forbedret drivstofforbruk sammenlignet med dagens Focus-modell med tilsvarende motoreffekt. Ny Focus utstyrt med automatgir og 1.0-liters EcoBoost-motor lanseres også neste år med 17 prosent forbedret drivstofforbruk i forhold til den motoren den vil erstatte.

En 150-hesters 2.0-liters TDCi dieselmotor vil gi 14 prosent forbedring med en manuell girkasse og 13 prosent med automatgir.

To biler på tre minutter

Det er imponerende tall det er snakk om når det handler om verdens mest solgte bilmodell. Den første Focus-generasjonen etterfulgte Escort i 1998, og siden da er det solgt over 12 millioner biler, hvorav 6,9 millioner i Europa. I Europa bygges det nå en ny Focus hvert nittiende sekund.

Fornyet Ford Focus skal lanseres i andre halvdel i 2014. Priser må vi komme tilbake til.