Ford Focus får fyrig dieselmotor

Ford Focus ble kåret til "Årets bil" i Europa i 1999 og ble verdens mest solgte bil i fjor. Men Ford har tydeligvis ikke tenkt å hvile på laurbærene. Nå lanseres en ny turbodieselmotor, Duratorq TDCi.

Ford Focus får fyrig dieselmotor
[Ugjyldig objekt (NAV)]

SEVILLA (DinSide): Biler med turbodieselmotorer utgjør nå hele 35 prosent av nybilsalget i Europa, og dieselmotorens markedsandel forventes å øke til 40 prosent i løpet av de nærmeste fire årene. Dette er bakgrunnen for at Ford nå lanserer Duratorq TDCi, en ny 1,8-liters direkteinnsprøytet turbodieselmotor.

Gammel blokk

I utgangspunktet høres ikke den nye motoren spesielt revolusjonerende ut. Den er nemlig basert på dagens 1,8-liter store støpejernmotor. Den nye motoren har heller ikke mer enn to ventiler per sylinder.

Men det er én viktig forskjell på dagens 1,8-liter og den nye TDCi-motoren - drivstofftilførselen. Ford har nemlig omsider tatt i bruk den såkalte Common Rail-teknologien i kombinasjon med direkte innsprøytning.

"2. generasjon"

Selv om dette er Fords første Common Rail-motor, ynder Ford å kalle innsprøytningssystemet for "2. generasjon" Common Rail. Om dette er korrekt ordbruk kan nok diskuteres, men det er ingen tvil om at Fords innsprøytningssystem er mer avansert enn de første Common Rail-sytemene som kom på markedet. Les mer om den spennende teknologien bak Common Rail her.

Høye ytelser

Ford Focus får fyrig dieselmotor

Ford har ingen grunn til å skamme seg over den nye motorens ytelser. TDCi yter 250 newtonmeter (Nm) allerede ved 1.850 omdreininger i minuttet (o/min) og 115 hestekrefter (hk) ved 3.800 o/min. Dette er svært gode ytelser med tanke på at motorens har et slagvolum på bare 1.753 kubikkcentimeter. 1,8-literen som sitter i Focus i dag yter til sammenligning 200 Nm ved 2.000 o/min og 90 hk ved 4.000 o/min.

I tillegg er TDCi utstyrt med et elektronisk system som gir ekstra turbokrefter en kort periode når du tråkker hardt på gassen. Motoren yter da hele 280 Nm ved 1.850 o/min.

Fravær av vibrasjoner

Noe av det du først vil legge merke til ved denne motoren, er den myke gangen. Dieselmotorer har tradisjonelt vært kjent for å skape vibrasjoner på tomgang, noe som oppleves som irritererende i kø og i andre ventesituasjoner.

Med TDCi-motoren under panseret er det ingen fare for å bli ristet i filler når du står på rødt lys. Selv den berømte Prinsessen på erten måtte ha konsentrert seg for å fornemme vibrasjonene fra denne motoren. Motoren går så mykt at den nærmest har bensinmotorens karakter.

Ford har også klart å lage en stillegående motor. Ved moderate turtall er motoren knapt hørbar og ved landeveiskjøring i norske hastigheter merker du ikke at du har en dieselmotor under panseret.

Frisk

Ikke bare er motoren støysvak og myk, den er også sprek. Ford oppgir at Focus klarer 0-100 km/t på respektable 10,8 sekunder, noe som helt sikkert er riktig. Motoren oppleves som frisk og sporty og passer utmerket i Focus. Du skal være svært kresen for å ikke trekke på smilebåndet når du har selskap av en Focus TDCi på svingete veier.

Sterk

Moderne dieselmotorer kjennetegnes blant annet ved høyt dreiemomentet. TDCi-motoren er intet unntak. Du har mengder av kraft tilgjengelig allerede fra 1.500 o/min, og kan trygt laste opp bilen med passasjerer og bagasje uten måtte grue deg til motbakkene.

På grunn av det høye dreiemomentet er motoren svært trekkvillig også i høye hastigheter, noe som gjør forbikjøringer mindre risikable. Nordmenn flest vil få liten glede av at Focus TDCi klarer en toppfart på hele 193 kilometer i timen, men tallet er interessant fordi det understreker hvor sterk 1,8-literen har blitt.

0,55 liter per mil

Ford Focus får fyrig dieselmotor

Vi fikk ikke gjort noen egen måling av drivstoff-forbruket på vår korte prøvekjøring i Spania. Vi blir derfor nødt til å stole på Ford, som oppgir at motoren klarer seg med 0,55 liter diesel ved blandet kjøring. Det er det samme som dagens 1,8-liter forbruker, og med tanke den voksne effektøkningen er dette et godt resultat.

Det skal imidlertid nevnes at motoren på papiret er noe tørstere enn for eksempel Volkswagens 1,9-liter TDI-motor. Golf 1.9 TDI klarer seg med 0,50 liter per mil.

Må fornyes før 2005

Med tanke på hva Ford har klart å få ut av en gammel støpejernsmotor med åtte ventiler, er vi spent på hva Ford klarer å få til neste gang. Og vi trenger nok ikke å vente altfor lenge på at TDCi får en arvtaker. Motoren tilfredsstiller nemlig ikke avgasskravene i EU4, som trer i kraft allerede i 2005.

Focus TDCi vil bli tilgjengelig i Norge i løpet av kommende høst. Prisene er ennå ikke fastsatt, men den nye motoren vil nok bli dyrere enn sin forgjenger. I tillegg vil prisen øke noe grunnet den norske effektavgiften.

I løpet av neste år vil også Mondeo få en Common Rail-motor. Denne vil bli basert på dagens toliter.

Klikk på denne lenken for mer stoff om spennende diesel-teknologi .