Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen

De aller fleste bilprodusentene bygger nå biler som kan gjøres om fra 5-seter til 7-seter, men Ford har valgt å gå motsatt vei med C-MAX.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen

Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen

  1. Store bilder


LÖIPERDORF (DinSide Motor): C-MAX er den aller første bilen i Fords nye rekke av fleksi- og flerbruksbiler. De aller fleste fleksibilene som finnes på markedet reklamerer med at de kan gjøres om til syv seter, og dermed benytter all plass som finnes i bilene til å frakte flest mulig mennesker. Ford går, i liket med Opel Meriva, motsatt vei.

- De aller fleste av oss kjører sjelden med flere enn to personer i bilen, hevder Fords informasjonsjef i Norge, Jan johansson om hvorfor de har valgt en annen løsning enn konkurrentene.

Smart baksete

image: Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen


I Focus C-MAX er plassen grei for fem personer, og den er svært romslig for fire. Hovedgrunnen til at C-MAX skiller seg ut er nemlig at du kan felle ned det midterste setet i baksetet, og ved et enkelt grep gjøre det om til to seter med godt med benplass og plass i bredden.

Vi har selvsagt forsøkt de ulike mulighetene, og kan konstatere at det fungerer godt. Fire personer sitter behagelig og har god plass. Men det kunne vært bedre. Vi savner noe så enkelt som et midtarmlene med oppbevaringsplass til å fylle tomrommet som oppstår mellom de to baksetene. Vi savner rett og slett den enkle lille boksen som Opel har skapt til Meriva. Da vi diskuterte dette med Fords designer Daniel Paulin måtte han si seg enig, og regner med at dette vil komme innen kort tid.

C-MAX har en annen viktig fordel: Bagasjeplass. Bagasjerommet rommer hele 582 liter og har en brukervennlig utforming. Alle de tre setene i baksetet kan også legges ned, noe som gir 1692 liter flatt lasterom. I utstyrsnivå trend og Ghia kan også baksetene fjernes helt.

Neste Ford Focus

image: Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen


Mange fleksibiler ser kjedelige ut, rett og slett fordi det er vanskelig å lage en liten og stilig bil rundt syv seter. Det at Ford slipper denne problemstillingen er en viktig årsak til at C-MAX ser litt mer sportslig ut enn mange av konkurrentene.

Det er en dårlig bevart hemmelighet at Ford Focus kommer i ny utgave neste år. Designer Daniel Paulin kunne også bekrefte at C-MAX og neste Focus vil bli bygget på den samme plattformen. Hvorvidt nye Focus vil få de samme designlinjene som C-MAX er derimot mer usikkert.

Ga seg for tidlig

Focus C-MAX lanseres med to bensinmotorer på 1,6 og 1,8 liter og to dieselmotorer på 1,6 og 2,0 liter. De to dieselmotorene er nye og yter 110 og 136 hestekrefter, mens dreiemomentet ligger på henholdsvis 240 og 320 newtonmeter.

Vi har kjørt dieselmotoren på 2.0 liter, og den er et pent stykke arbeid. Den drar godt og er svært stillegående. Den minste dieselmotoren fikk vi ikke anledning til å teste på lanseringen.

Det skuffer oss imidertid stort at Ford lanserer to nye dieselmotorer som ikke tilfredstiller EU4-kravene. Her har Ford rett og slett gitt opp for tidlig. Selv hevder de at de vil få til endringer innen kravene iverksettes, men dette hjelper svært lite for de som da allerede har kjøpt bilen med en EU3-godkjent motor.

Vi kjørte også bilen med 1,8 liters bensinmotor. Denne holder for å frakte to personer, men vi tør knapt tenke på hvordan bilen vil slite med 1,6-literen.

Dyr i Norge

image: Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen


Det er nemlig C-MAX Trend med 1,6 liter bensin som ventes å bli volumselgeren i Norge. Ikke så rart, for dieselmotorene er relativt dyre.

Volummodellen som nevnt over, vil koste 234.000 kroner før tilleggsutstyr er tatt med i prisen. Og du må regne med noen tillegg i prisen. ESP er ikke standard på noen modeller og koster 5.900 kroner. Aluminiumsfelger koster fra 6.700 kroner og metallic lakk ligger på 3.200 kroner. I tillegg kommer gulvmatter til 500 kroner. Dersom du vil oppgradere fra manuelt til automatisk klimaanlegg koster dette 7.000 kroner. Bilen kan derfor raskt koste nærmere 260.000 kroner uten at du har unnet deg noe luksus.

I aller enkleste utgave vil C-MAX koste 219.000 kroner, men dette er en fullstendig ribba versjon, der til og med gulvmatter og bagasjeromshyllen er ekstrautstyr. Dersom du vil ha bilen med 1,6 liter dieselmotor må du legge på over 50.000 kroner, og ender opp på 285.000 kroner uten ekstrautstyr.

Kjekt ekstrautstyr

image: Ford Focus C-MAX: Kjerringa mot strømmen


Focus C-MAX har ikke bare smarte seteløsninger, men også lure oppbevaringsrom. I tillegg til de ordinære, finnes blant annet eget rom i toppen av dashbordet og i gulvet foran baksetene.

Enda flere smarte innretninger finnes dersom du er villig til å betale for det. Deriblant kan du få et nedfellbart speil i fronten som gir deg full oversikt over hva som skjer i baksetet.

C-MAX ser ikke ut som noen luksus-bil, men dersom du vinner i Lotto og har sære interesser kan du få C-MAX i delux-versjon. På ekstrautstyrslisten står blant annet takfestet DVD-spiller til baksetet, navigasjonssystem med touch screen, skinninteriør med elektrisk justerbart førersete og diverse stylingpakker.

Vi kommer tilbake med en fullstendig test av Ford Focus C-MAX med en gang bilen er på plass i Norge rundt månedsskiftet september-oktober.

Store bilder av Focus C-MAX finner du her.