Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Ford Focus (2003)

Vurderer du kjøreglede og mye bil for pengene i tillegg til brukbart med plass, er det vanskelig å komme utenom denne bruktbilen.

Ford hadde kjørt på lenge med Escort da de overrasket alle ved å velge bort navnet de hadde benyttet siden 60-tallet og presenterte noe de kalte Focus i 1998. Designet var mildt sagt oppsiktsvekkende og presenterte en helt ny retning for Ford, kalt New Edge. Skeptikerne sto i kø, men de lot seg en etter en begeistre over bilens solide fremskritt fra forgjengeren og ikke minst de fremragende kjøreegenskapene.

LES OGSÅ:

Kort tid etter kom stasjonsvognutgaven og en pensjonistvennlig sedanversjon. Focus var betydelig lengre enn Escort, hadde større bagasjerom og skulle være kvitt kvalitetsproblemene som hadde tynget merket. Motorutvalget var rikholdig med 1,4-liter, 1,6-liter eller 2-liters bensin eller 1,8-liters dieselmotor på 90 eller 115 hester.

Foto: Autofil Vis mer

Testbilen har 90 og gjør 0–100 km/t på 12,8 sekunder mens toppfarten er 177 km/t. Snittforbruket er 0,54 l/mil og startprisen i 2003 var 249 800 kroner for stasjonsvognen med diesel. Generasjon to overtok i 2005. Allerede etter første svingen slår det deg at denne bilen har noe ekstra ved seg som ikke alle andre stasjonsvogner i kompaktklassen har. Den er rett og slett underholdende å kjøre. Styrepresis og småleken, men samtidig bra komfortabel gir den deg noe ekstra som ikke er hverdags blant disse som må kunne kalles ”smør og brød”-biler. Motoren støyer brukbart, slik eldre dieselmotorer gjør. Støynivået er ellers godkjent og motoren yter innenfor hva vi forventer av en 90-hester.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Også interiøret var spektakulært da Focus først kom, med en nokså spesiell midtkonsoll med litt mye hardplast, noen dramatiske linjer, litt rart utformete luftdyser og trekantformet instrumentpanel. I dag ser det eldre ut enn hva du finner i andre biler fra samme tid. Setene er gode og baksetet er hakket mer romslig og komfortabelt enn Octaviaens. Bagasjerommet sluker hele 520 til 1580 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Småbarnsfamilier og de som hadde kjørt Ford i flere år valgte gjerne denne fremfor for eksempel VW Golf stasjonsvogn. I tillegg var den rimelig populær på firmabilmarkedet for de som ikke hadde penger nok til Mondeo. Plass og fleksibilitet gjorde den interessant selv for de med barn og du fikk greit med bil for penga. Utvalget av Focus i dag må betraktes som rikelig med nær 900 biler på finn.no. Omtrent halvparten er stasjonsvogner og du får bil fra i overkant av 20 000 kroner.Det er som regel noe rask og vi anbefaler å gå opp mot 100 000 kroner. Da er diesel innen rekkevidde, km-stand er ikke hårreisende og du får en såpass ny bil hvor barnesykdommene er utbedret. Bruk tid og let etter en med høyt utstyrsnivå!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Ford Focus Stv (2003)

Underholdende og romslig

Finish og noen kvalitetsproblemer