Ford EX: Ekstrem SUV

Det er ikke mye som beskytter deg mot vær og vind fra kupeen i Ford EX. Men frykt ikke: Om ikke du vil bli utsatt for samme behandling, så kan i alle fall interiøret spyles rent med høytrykkspyleren.

Ford EX: Ekstrem SUV
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du må bare huske å gi passasjeren tid til å komme seg ut av kupeen, og åpne dreneringshullene i gulvet, før du retter vannstrålen mot interiøret.

Ford EX er en konseptbil som i disse dager vises på bilutstillingen i Detroit. Vår nyhetsdekning fra Detroit finner du her.

Ribbet til beinet

Som du ser av bildene, er Ford EX ribbet til beinet. Rørrammen er framtredende, og er laget av en lettvekts stållegering av typen krom molybdenum. Denne stållegeringen veier lite, samtidig som den er sterk. De forholdsvis få karosseriplatene som er festet på rammen er laget av aluminium, som også er et vektsbesparende materiale. Gulvet er for øvrig også laget i aluminium. På tross av den kraftige motoren, begrenser bilens vekt seg likevel til 1.179 kilo – som er beskjedent til en bil med firehjulstrekk og så mye krefter under panseret.

Ford EX: Ekstrem SUV

Spylbart interiør

EX er en bil for alvorlig og ekstrem terrengkjøring – det er vel dekkene på 33 tommer et levende bevis på. Når du beveger deg i ulendt terreng, er det overhengende fare for å møte gjørme og skitt på din veg. Det er også overhengende fare for at noe av dette kan finne veien inn i kupeen, og derfor har Ford boret dreneringshull i gulvet – slik at du enkelt kan spyle bilen ren etter søndagsturen i marka. Setene og det øvrige interiøret er selvsagt laget i et materiale som tåler både vær, vann og vind. Materialet i setene er til og med motstandsdyktig overfor sol og ozon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rattet kan skyves til siden, for å lette inn- og utstigning. Firepunkts sikkerhetsseler holder deg på plass i setene og beskytter deg mot å falle ut av bilen i de bratteste bakkene. Og for å få den ultimale følelsen med naturen og terrenget, kan frontruten legges ned og festes til panseret.

Brummende V6

Til å drive EX gjennom terrenget, har Ford utstyrt den ekstreme SUV-en med en 4,0-liters V6-er. Denne har 375 hestekrefter til disposisjon, som du får fullt utbytte av ved 4.600 omdreininger i minuttet. Det maksimale dreiemomentet er på hele 556 Newtonmeter, som kommer allerede ved 3.800 omdreininger i minuttet. Kreftene kanaliseres til bakken via en 5-trinns manuell girkasse. Med denne kraftpakken under panseret og drift på alle fire, burde fremkommeligheten til hytta være sikret…

  • DinSide Motor LIVE fra bilutstillingen i Detroit