Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Ford Escort (1997)

Dette er den billigste inngangsbilletten til toppløs kjøreglede. Får du mye for pengene, eller kan det lønne seg å bla opp noen flere tusenlapper?

Kjørte du cabriolet for 15 år siden, var du konge på haugen – selv om det bare var en Golf Cab. Den gang var bilene altfor dyre for folk flest inntil avgiftene ble lagt om i 1996. Da gikk flere cabrioleter kraftig ned i pris, og det er grunnen til at du nå kan velge blant hele 2000 forskjellige toppløse på finn.no i dag. Ford Escort kom som cabriolet allerede i 1983 og var en av få alternativer basert på vanlige kompaktbiler.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer


I 1990 kom ny modell med noen mindre endringer. Da kom også sportsutgaven XR3i som varte fram til produksjonsslutt i 1998. Under panseret kunne du velge mellom en 1,6-liters firesylindret motor på 88 hester og en 1,8-liters XR3i på 130 hk. Vår 1,6-liter gjør 0-100 på 12,8 sekunder og toppfarten begrenser seg til 173 km/t. Rent kjøremessig senker du forventningene en del når det er snakk om over ti år gamle cab’er.

Straks taket var kappet av, ble de gjerne like vablete som danskebåten i høy sjø. Men denne er slett ikke ille. Selvsagt er det mykt chassis som vrir seg, men det er bedre enn fryktet. Escort’en er relativt presis på styringen, har nok guffe til at den ikke er sinke i trafikken og er generelt fornøyelig på soldager.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
90-tallets sprelske fargekombinasjoner gjør seg ikke like godt over 10 år etter. Det mest overraskende er kanskje at plassen ikke står tilbake for noen av dagens nye cabrioleter. Faktisk er baksetet romsligere enn i mye av det du kan kjøpe i dag. Interiøret kan være falmet av sola hvis bilen er importert fra typiske ”sol-land”. Men ofte har de vært nr. 2-bil og er som regel pent brukt for alderen.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Var det noen som sa frisørbil? Jo da, med knall farge er Escort’en en frisør verdig! Kjøperne var gjerne selvstendige kvinner eller generelt voksne som syntes husgjelden var blitt behagelig lav. I dag har de fleste glemt Escort Cabriolet, så den har knapt noe særskilt image. De pretensiøse har hoppet videre til nyere cabrioleter, og mange unge velger ofte heller roadstere som Mazda MX-5.

Foto: Autofil Vis mer

I dag ligger det rundt 20 biler ute til salgs, og kvalitet og pris varierer en del. Men generelt kan vi si at prisene er lave, mye lavere en mange av konkurrentene. Du finner reparasjonsobjekter for under 20 000 kroner, hvor det er mer enn bare kalesjen som må byttes. Men du finner også dønn strøkne biler til 50 000. Vår anbefaling er å finne en så ny bil som mulig, med kortest mulig km-stand, fersk EU-godkjenning og få eiere. Mange biler er bruktimportert, og det finnes flest av 1,6-literen med 88 hk.

En strøken utgave vekker nok kred i Ford-miljøet, men de fleste vil nok bare oppfatte den som en billig cabriolet. Og det er jo det den framfor alt er!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Ford Escort Cabriolet (1997)

Greie kjøreegenskaper, billig

Ujevn kvalitet, kjedelig