FOrd B-Max blir lillebror til både Galaxy, S-Max og C-Max. Bilen er basert på samme plattform som Fiesta.
FOrd B-Max blir lillebror til både Galaxy, S-Max og C-Max. Bilen er basert på samme plattform som Fiesta. Vis mer

Ford B-Max: Nå kommer den

I mars viser Ford en sprell ny forhåndsdømt storselger. Og døråpningen er standard.

Vi har sett tegninger, og vi har sett konseptbilen. I tillegg har vi hørt mye visking i gangene om hvordan den nye B-Max fra Ford skal bli. I mars viser Ford frem den produksjonsklare bilen på bilmessen i Geneve.

LES OGSÅ:

Flere nyheter

Det er flere elementer med B-Max som gjør den til en særdeles spennende bil. For det første er designen ny. Dette er ikke en ansiktsløftet modell gjennom generasjoner, sånn mange av dagens biler har det. Dette er nytt fra ende til annen. I tillegg har den et par spennende fasiliteter å by på, som ikke er veldig vanlige å finne på biler i denne klassen.

Vi har testet storebror C-Max

Lite plasskrevende

Se bare på de bakre sidedørene. På slike MPV'er er det utrolig praktisk at disse er skyvedører. Alternativer er store sidedører som tar stor plass når de skal åpnes. Dagens parkeringshus og smale lommer er ikke mottagelig for slikt. Da er skyvedører en fryd. Spesielt når det er barn som skal lukke dem opp og igjen.

Interiøret, slik det er presentert i konseptbilen. Produksjonsversjonen er ventet å bli omtrent det samme.
Interiøret, slik det er presentert i konseptbilen. Produksjonsversjonen er ventet å bli omtrent det samme. Vis mer

Diger åpning

Den neste detaljen med dørene er antagelig den beste. Bilen har, og får, en kjempestor åpning når både fremfre og bakre sidedør åpnes. Bilen mangler nemlig B-stolpen mellom sidedørene, og du har dermed en gigantisk åpning. Vi får bare ta det for gitt at Ford har løst torsjonsstivhet og sikkerhet på beste måte likevel.

Her er rimeligste S-Max testet


Se bildene:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford B-Max er til nå mest kjent for å være bilen uten B-stolper.
FOrd B-Max blir lillebror til både Galaxy, S-Max og C-Max. Bilen er basert på samme plattform som Fiesta.
Interiøret, slik det er presentert i konseptbilen. Produksjonsversjonen er ventet å bli omtrent det samme.
Vi snakker ekte kjærlighet, når Alan Mullaly viser hva han mener om den nye EcoBoost-motoren med bare 1-liters slagvolum.

Stor, men liten nyhet

Under panseret sitter det som i disse dager er Fords hjertebarn. Der tikker og går det en 1-liters EcoBoost turbomotor, som nå yter det samme som en 1,6-liters selvaspirerende motor har gjort til nå. Dette er downsizing i praksis. Motoren vil leveres i to forskjellige versjoner, med ytelser på 100 og 125 hk. Utslippet på disse skal være henholdsvis 109 og 114 gram CO2 per kilometer. Den sterkeste leverer 200 Nm (med overboost) mellom 1.400 og 4.500 o/min.

Ford Focus ST overrasker

Ekte kjærlighet

Vi snakker ekte kjærlighet, når Alan Mullaly viser hva han mener om den nye EcoBoost-motoren med bare 1-liters slagvolum.
Vi snakker ekte kjærlighet, når Alan Mullaly viser hva han mener om den nye EcoBoost-motoren med bare 1-liters slagvolum. Vis mer

Denne motoren og bilen er så viktig for Ford at selveste Alan Mullaly stiger ut av hovedkvarteret og kommer over fra andre siden av dammen for å lansere i Geneve. DinSide Motor får prøvekjøre motoren for første gang i Ford Focus i midten av februar, en motor vi gleder oss stort til å prøve. På sikt skal den inn i både B-Max, C-Max og Focus.

Ford B-Max kommer til Norge i juli, men det er foreløpig ikke fastsatt priser.