Skråblikk: Sykkel i trafikken

«Forby sykling i bygatene!»

Nå må myndighetene ta ansvar.

FORBY DEM? Artikkel-forfatteren ser med en skråblikk på syklistene i trafikken. Foto: Heiko Junge / Scanpix
FORBY DEM? Artikkel-forfatteren ser med en skråblikk på syklistene i trafikken. Foto: Heiko Junge / Scanpix Vis mer

De er en fare for seg selv og andre. Dessverre oppmuntres det likevel til sykling i bytrafikken av både myndigheter og miljøaktivister. Nå må det settes stopp!

Her om dagen gikk jeg langs Skøyenveien oppover mot Vestre gravlund. Jeg kommer til fotgjengerovergangen over Monolitveien, konstaterer at ingen biler nærmer seg, og tar et første skritt – ser i begge retninger og…

Plutselig er syklisten der! Han som så ut til å være så langt unna at jeg hadde god tid, har en vanvittig fart og har allerede nådd overgangen uten å slakke av farten. Jeg rekker bare så vidt å bråstanse idet han sneier meg og fortsetter sin halsbrekkende ferd langs veien, mens han skriker ut: - Se deg for ‘a!

- Fotgjengerfelt! Brøler jeg med adrenalinfylt røst.

Jeg rekker bare så vidt å se at han gir meg finger’n over skulderen før han bare er en prikk ved horisonten mot Frognerparken.

- For en idiot, tenker jeg. Så flommer raseriet inn over meg: Forbannede syklistbøller!!!

Ikke er det første gang heller. Bare noen uker før skulle jeg til å krysse på grønt da tre syklister bare måkte forbi meg uten å vise det minste tegn til å ville respektere det røde lyset de hadde, eller at en fotgjenger faktisk var på vei ut i feltet.

Hva er galt med dem? Er det de mindre begavede blant oss som velger å bruke tohjulingene i trafikken, til hinder for bilene, som faktisk har noe i veibanen å gjøre og til stor fare for både seg selv og andre myke trafikanter?

Jeg får spader når jeg ser at innbyggerne i Oslo og andre byer anbefales å sykle til jobb. «Bra for helsa», påstås det. Løgn og forbannet propaganda! At sykling IKKE er bra for helsa, strømmer det inn beviser på hver dag, både på legevakta og i avisredaksjonene.

Joda, forskning har påvist at de som sykler til og fra jobb, har bedre helse enn de som ikke gjør det. (Her går jeg riktignok ut fra at det gjelder dem som har overlevd og som ikke har havnet i rullestol, for det er det dessverre mange som ikke har vært så heldige. Hvert år omkommer cirka ti syklister her i landet og et utall blir skadet – mange alvorlig.)

Men, som jeg kunne lese i en rapport publisert av det seriøse nettstedet Forskning.no: «Ut fra dataene er det umulig å påvise om det er selve syklingen som fører til bedre helse. For de som sykler kan på andre måter være forskjellige fra de som kjører bil».

Underforstått: Det dreier seg ofte om helsefriker og treningsnarkomane – av dem som bruker tid og krefter på sunnere kosthold, sunnere livsstil og ber til kroppsguden hver kveld. Og den siden av saken er jo grei nok - fysisk aktivitet er selvfølgelig generelt bra for helsa.

Men så har de altså via denne helsefanatiker-holdningen havnet i den villfarelsen at det er om å gjøre å sykle for å bli enda sunnere.

Fadese!

Det disse ayatollaene på to hjul skaper av forsinkelser i kollektivfeltene, irritasjon og stress blant bilister og fotgjengere og generelt utrivelige forhold i trafikken, samtidig som liv og helse settes i fare, burde gi mer enn nok av gode argumenter for å skape bred politisk enighet om at sykler ikke har noe i byen å gjøre, og at denne aktiviteten derfor bør forbys.

Vel… i hvert fall til brukbar infrastruktur kommer på plass, da. Eller til folk kan lære seg å ta hensyn til hverandre.

Sa jeg utopi…?

Vi minner om at dette er et skråblikk på et betent tema, skrevet med glimt i øyet.