<strong>HØY SIKKERHET:</strong> Her demonteres 400 volts elbilbatterier før de pakkes og sendes til gjenvinning i utlandet. Foto: Batteriretur AS
HØY SIKKERHET: Her demonteres 400 volts elbilbatterier før de pakkes og sendes til gjenvinning i utlandet. Foto: Batteriretur AS Vis mer

Gjenvinning av elbilbatterier:

Forbereder seg på den kommende batteribølgen

Aktørene jobber for å lage gode nok løsninger for resirkulering av elbilbatterier.

Publisert

Å eie en elbil begynner å bli ganske vanlig, og gjenvinningsaktørene klør seg i hodet over det kommende klimaspørsmålet:

Hva gjør vi når dagens elbiler skrotes og kasseringen av litiumionbatterier øker?

Hva er litiumionbatterier?

Litiumion batteri (også omtalt Li-ion) er en type oppladbare batterier som er blant de mest populære oppladbare batteriene i bærbar elektronikk, som mobiltelefoner, elektrisk håndverktøy, tannbørster og laptoper. Litiumionbatterier er blitt brukt i elbiler de siste åtte årene, og er beregnet å vare bilens levetid.

For Nissans del har det hittil vært uhyre lite utskiftinger av hele batterier, ifølge Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef for Nissan Nordic i Norge.

I stedet er det mest utskiftning av enkeltceller i de tilfeller det er snakk om redusert batterikapasitet, som i så fall kan være aktuelt i dag.

Men innen få år er det forventet en pensjonering i stor skala.

I 2024 er det anslått at det vil skrotes 40.000 el- og hybridbiler, ifølge Batteriretur AS' nettsider.

Dette tilsvarer demontering og transportering av 174 batterier hver dag hvis ting skal gå effektivt.

<strong>UTSKIFTNING:</strong> Ved redusert batterikapasitet kan enkeltceller byttes ut, i stedet for å skifte hele batteriet. Foto: Shutterstock
UTSKIFTNING: Ved redusert batterikapasitet kan enkeltceller byttes ut, i stedet for å skifte hele batteriet. Foto: Shutterstock Vis mer

Bransjen tar grep

Batteriretur AS er Norges største og eldste returselskap. Med 17 ansatte håndterer de tilnærmet all retur av høyenergibatterier i Norge. Batteriet utmonteres og klareres hos biloppsamleren, før det pakkes og transporteres etter strenge forskrifter til Batterireturs mottak i Sandefjord og Fredrikstad.

Fredrik Andresen, daglig leder for Batteriretur AS, sier de utvider bedriften for å være forberedt på de store mengdene elbilbatterier som snart vil komme.

– Fra 2023 vil vårt nye anlegg i Fredrikstad kunne ta imot opp til 15.000 tonn elbilbatterier. I tillegg driver vi også med flere robotiseringsprosjekter, for å utrede mulighetene for en delvis robotisert demontering av batteriene.

I dag leveres såpass få batterier til gjenvinning at de demonteres manuelt. Fraksjoner som kan gjenvinnes i Norge sendes til norske gjenvinningsaktører, mens batterimoduler og celler sendes til gjenvinningsfabrikker i Frankrike og Tyskland.

– Det jobbes med å utvikle gode nok systemer til gjenbruk av moduler fra batteriene i nye applikasjoner. Ikke alle elbilbatterier er egnet til dette, men selskapet har en løsning som er under testing nå, forteller Andresen.

<strong>STORT OG TUNGT:</strong> Batteriet sitter på undersiden av bilen og holder 400 volt. Foto: PagécranGroupe/Renault
STORT OG TUNGT: Batteriet sitter på undersiden av bilen og holder 400 volt. Foto: PagécranGroupe/Renault Vis mer

Batteriene er svært ulikt satt sammen, avhengig av produsent og bilmerke. Derfor finnes det ingen enkeltløsning som fungerer på alle typer batterier når det kommer til å plukke dem fra hverandre. Om utformingen av batteriene blir mer standardisert i framtida, vil det sannsynligvis bli enklere å resirkulere dem i stor skala.

Vanskelig å gjenvinne til nye batterier

I motsetning til vanlige blybatterier som lett kan gjenvinnes til nye batterier igjen og igjen, er dette vanskeligere for elbilbatterier. Hovedårsaken er at det er vanskelig å foredle råmaterialene til den renhetsgraden som trengs.

Det betyr ikke at råmaterialene ikke kan brukes til andre formål. I likhet med de mindre batteriene som blir brukt i mobiltelefoner og laptoper kan batteriet gjenvinnes og brukes på nytt i andre produkter, som energilagring og støtte til strømkraftverk.

Det finnes fabrikker som spesialiserer seg på gjenvinning av elbilbatterier, som for eksempel det franske resirkuleringsfirmaet SNAM.

Jobber med å øke gjenbruket

Frédéric Salin, Key Account Manager i SNAM, sier de i dag hovedsakelig får inn NiMH-batterier – som ble brukt i de første el- og hybridbilene som Toyota Prius og Honda Insight. Disse bilene kom på markedet for over ti år siden, og er inne i sin såkalte «end of life» periode nå. De forbereder seg imidlertid på bølgen av litiumionbatterier som er forventet å komme innen få år.

– I fjor resirkulerte SNAM mer enn 500 tonn el- og hybridbilbatterier, og utvider nå for å kunne ta imot enda mer. Gjenbruk av litiumionceller i nye batterier er svært vanskelig, men vårt nye prosjekt vil øke gjenbruken.

Prosjektet har fått navnet Phenix Batteries, og skal gjøre det mulig å lage nye batterier av 80 prosent resirkulerte deler. Byggingen av fabrikken hvor dette skal skje har allerede startet.

<strong>PYROLYSEBRENNERE:</strong> I disse store ovnene behandles litium-ion cellene når de resirkuleres. Foto: SNAM Floridienne.
PYROLYSEBRENNERE: I disse store ovnene behandles litium-ion cellene når de resirkuleres. Foto: SNAM Floridienne. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer