HØY SIKKERHET: Her demonteres 400 volts elbilbatterier før de pakkes og sendes til gjenvinning i utlandet. Foto: Batteriretur AS
HØY SIKKERHET: Her demonteres 400 volts elbilbatterier før de pakkes og sendes til gjenvinning i utlandet. Foto: Batteriretur ASVis mer

Gjenvinning av elbilbatterier:

Forbereder seg på den kommende batteribølgen

Aktørene jobber for å lage gode nok løsninger for resirkulering av elbilbatterier.

Å eie en elbil begynner å bli ganske vanlig, og gjenvinningsaktørene klør seg i hodet over det kommende klimaspørsmålet:

Hva gjør vi når dagens elbiler skrotes og kasseringen av litiumionbatterier øker?

For Nissans del har det hittil vært uhyre lite utskiftinger av hele batterier, ifølge Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef for Nissan Nordic i Norge.

I stedet er det mest utskiftning av enkeltceller i de tilfeller det er snakk om redusert batterikapasitet, som i så fall kan være aktuelt i dag.

Men innen få år er det forventet en pensjonering i stor skala.

I 2024 er det anslått at det vil skrotes 40.000 el- og hybridbiler, ifølge Batteriretur AS' nettsider.

Dette tilsvarer demontering og transportering av 174 batterier hver dag hvis ting skal gå effektivt.

UTSKIFTNING: Ved redusert batterikapasitet kan enkeltceller byttes ut, i stedet for å skifte hele batteriet. Foto: Shutterstock
UTSKIFTNING: Ved redusert batterikapasitet kan enkeltceller byttes ut, i stedet for å skifte hele batteriet. Foto: Shutterstock Vis mer

Bransjen tar grep

Batteriretur AS er Norges største og eldste returselskap. Med 17 ansatte håndterer de tilnærmet all retur av høyenergibatterier i Norge. Batteriet utmonteres og klareres hos biloppsamleren, før det pakkes og transporteres etter strenge forskrifter til Batterireturs mottak i Sandefjord og Fredrikstad.

Fredrik Andresen, daglig leder for Batteriretur AS, sier de utvider bedriften for å være forberedt på de store mengdene elbilbatterier som snart vil komme.

– Fra 2023 vil vårt nye anlegg i Fredrikstad kunne ta imot opp til 15.000 tonn elbilbatterier. I tillegg driver vi også med flere robotiseringsprosjekter, for å utrede mulighetene for en delvis robotisert demontering av batteriene.

I dag leveres såpass få batterier til gjenvinning at de demonteres manuelt. Fraksjoner som kan gjenvinnes i Norge sendes til norske gjenvinningsaktører, mens batterimoduler og celler sendes til gjenvinningsfabrikker i Frankrike og Tyskland.

– Det jobbes med å utvikle gode nok systemer til gjenbruk av moduler fra batteriene i nye applikasjoner. Ikke alle elbilbatterier er egnet til dette, men selskapet har en løsning som er under testing nå, forteller Andresen.

STORT OG TUNGT: Batteriet sitter på undersiden av bilen og holder 400 volt. Foto: PagécranGroupe/Renault
STORT OG TUNGT: Batteriet sitter på undersiden av bilen og holder 400 volt. Foto: PagécranGroupe/Renault Vis mer

Batteriene er svært ulikt satt sammen, avhengig av produsent og bilmerke. Derfor finnes det ingen enkeltløsning som fungerer på alle typer batterier når det kommer til å plukke dem fra hverandre. Om utformingen av batteriene blir mer standardisert i framtida, vil det sannsynligvis bli enklere å resirkulere dem i stor skala.

Vanskelig å gjenvinne til nye batterier

I motsetning til vanlige blybatterier som lett kan gjenvinnes til nye batterier igjen og igjen, er dette vanskeligere for elbilbatterier. Hovedårsaken er at det er vanskelig å foredle råmaterialene til den renhetsgraden som trengs.

Det betyr ikke at råmaterialene ikke kan brukes til andre formål. I likhet med de mindre batteriene som blir brukt i mobiltelefoner og laptoper kan batteriet gjenvinnes og brukes på nytt i andre produkter, som energilagring og støtte til strømkraftverk.

Det finnes fabrikker som spesialiserer seg på gjenvinning av elbilbatterier, som for eksempel det franske resirkuleringsfirmaet SNAM.

Jobber med å øke gjenbruket

Frédéric Salin, Key Account Manager i SNAM, sier de i dag hovedsakelig får inn NiMH-batterier – som ble brukt i de første el- og hybridbilene som Toyota Prius og Honda Insight. Disse bilene kom på markedet for over ti år siden, og er inne i sin såkalte «end of life» periode nå. De forbereder seg imidlertid på bølgen av litiumionbatterier som er forventet å komme innen få år.

– I fjor resirkulerte SNAM mer enn 500 tonn el- og hybridbilbatterier, og utvider nå for å kunne ta imot enda mer. Gjenbruk av litiumionceller i nye batterier er svært vanskelig, men vårt nye prosjekt vil øke gjenbruken.

Prosjektet har fått navnet Phenix Batteries, og skal gjøre det mulig å lage nye batterier av 80 prosent resirkulerte deler. Byggingen av fabrikken hvor dette skal skje har allerede startet.

PYROLYSEBRENNERE: I disse store ovnene behandles litium-ion cellene når de resirkuleres. Foto: SNAM Floridienne.
PYROLYSEBRENNERE: I disse store ovnene behandles litium-ion cellene når de resirkuleres. Foto: SNAM Floridienne. Vis mer