Puster Nissan i nakken

Forbereder neste elbil-etappe

Sør-Korea har slått seg opp til å bli en tung aktør på elbil-scenen. Og de akter ikke å gi seg med det.

FUTURISTISK <b><b><i>OG</i></b> </b>RETRO: Her har Hyundai klart det mesterstykket å se 45 år tilbake i tid for å vise en resolutt fremtidsrettet bil. Dette er elbilen Hyundai 45, som nylig ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Designen er inspirert av Giorgetto Giugiaros klassiske linjer på Hyundai Pony Coupé Concept fra 1974. Foto: Jamieson Pothecary
FUTURISTISK OG RETRO: Her har Hyundai klart det mesterstykket å se 45 år tilbake i tid for å vise en resolutt fremtidsrettet bil. Dette er elbilen Hyundai 45, som nylig ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Designen er inspirert av Giorgetto Giugiaros klassiske linjer på Hyundai Pony Coupé Concept fra 1974. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

NB: Oppdatert 24/09/2019

Hyundai, som puster Nissan i nakken med en andel på 10,2 prosent av elbilsalget mot Nissans 10,7 så langt i år (Kilde: OFV AS), var av dem som viste noe nytt og spennende i Frankfurt nylig - og dette er en godbit vi har ruget litt på, da det er en bil som fortsatt ligger litt frem i tid.

Og navnet er ... 45

Den ble presentert som konseptbil, og det er en god del elementer som nok ikke kommer til å komme på produksjonsbilen når den kommer på markedet.

Men Hyundai 45, som er navnet, fikk utvilsomt publikums oppmerksomhet og viste at de akter å fortsette å være en sentral aktør i den stadig mer velfylte elbil-arenaen.

At designerne har satset på rene linjer med et diamant-inspirert motiv, behøvde de ikke fortelle oss - det ser vi selv. Derimot var det mindre evident for de fleste at inspirasjonen er hentet fra en 45 år gammel designstudie, nemlig Hyundai Pony Coupe Concept fra 1974, designet av Italdesigns Giorgetto Giugiaro. Denne tall-fetisjen gjør det lettere å forstå 45-gradersvinklene som går igjen i formgivningen.

Forbereder neste elbil-etappe
NYTENKNING: 45 er åpenbart en konseptbil enn så lenge. Det blir spennende å se hvordan produksjonsbilen blir. Både Hyundai og Kia har vent oss til å handle raskt. Foto: Jamieson Pothecary
NYTENKNING: 45 er åpenbart en konseptbil enn så lenge. Det blir spennende å se hvordan produksjonsbilen blir. Både Hyundai og Kia har vent oss til å handle raskt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I interiøret hevder Hyundai at det er gjort mye nytenkning rundt bilens plassutnyttelse, med batterier og elmotorer pakket vekk under og utenfor et «boareal» med flatt gulv (kalt «skateboard-gulv»), dekket av et teppe og stoler som dreier seg mot passasjerene for enkel ut- og innstigning.

Alt dette er for så vidt temaer vi har sett variasjoner over på konseptbiler tidligere, i likhet med den dashbord-integrerte betjeningen, men det er her gjort på en besnærende måte som får det hele til å virke veldig enkelt.

VINKLER OG RENE LINJER: For vår del håper vi neste generasjon elbil fra Hyundai får en fasong i nærheten av dette. Foto: Jamieson Pothecary
VINKLER OG RENE LINJER: For vår del håper vi neste generasjon elbil fra Hyundai får en fasong i nærheten av dette. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kom sent, men raskt

Hyundai kom ikke spesielt tidlig inn i elbil-markedet, men da de entret arenaen, gjorde de det på en høyst overbevisende måte. Hyundai-konsernet, med søstermerkene Kia og Hyundai, la listen høyere enn før når det gjelder energieffektivitet blant de folkelige elbilprodusentene.

Vi var selv til stede da konsernet vintertestet Kia Soul EV som nesten produksjonsklar prototype i den nordsvenske sprengkulden vinteren 2014.

Og da Hyundai Ioniq ble lansert sommeren 2016, kunne vi skrive «Med den nye Ioniq viser koreanerne nok en gang at de ikke bare har fulgt med i timen, men gjort en ekstrainnsats i tillegg».

NÆRMERE ENN VI TROR: Betjeningen av infotainmentsystemene i den nye konseptbilen foregår via det Hyundai kaller et projeksjonsgrensesnitt. Foto: Jamieson Pothecary
NÆRMERE ENN VI TROR: Betjeningen av infotainmentsystemene i den nye konseptbilen foregår via det Hyundai kaller et projeksjonsgrensesnitt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hindringer i veien

Veien videre var ikke uten utfordringer og problemer - Kias elbiler slet en periode med ladeteknologien og da den nye generasjonen med lang rekkevidde kom på markedet (Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro), oppsto betydelige leveringsproblemer.

Mange potensielle norske kunder har siden sommeren 2018 valgt å se seg om etter andre alternativet grunnet for lang ventetid. Dette ser ut til å ha bedret seg i betydelig grad for Hyundai, mens søstermerket Kia fortsatt får sine nye biler i bare små drypp ut til kunder.

Fortsetter å satse

Hittil i 2019 er det levert 2747 Hyundai Kona av de totalt 3596 som er registrert siden bilen ble lansert, så der løsner det åpenbart. For Hyundai Ioniq Electric har det ikke vært leveringsvanskeligheter av betydning, og i oktober kommer en kraftig oppgradert modell. Denne har det vært åpnet for bestilling av siden 2. september.

Vi spurte produkt- og kommunikasjonssjef i Hyundai Norge, Øyvind Knudsen, hvordan leveringssituasjonen er for elbiler fra Hyundai per i dag.

- Hyundai Motor Norway har hele tiden vært åpne på hvor lang ventetid kundene på Kona electric har måttet forvente på denne bilen, skriver Knudsen i en e-post.

- Vi ligger per i dag godt an i forhold til de oppgitte leveringstidspunktene våre kunder har fått. Det er i dag beregnet cirka 12 måneders leveringstid på en ny Hyundai Kona electric. Når det er sagt regner vi med at vi i løpet av 2020 vil kunne redusere leveringstiden videre og etter hvert bli leveringsdyktige uten spesielt lang leveringstid.

BRILJERER: Hyundai 45 på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Jamieson Pothecary
BRILJERER: Hyundai 45 på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Og Knudsen legger til:

Øyvind Knudsen er produkt- og PR-sjef hos Hyundai Motors Norge
Øyvind Knudsen er produkt- og PR-sjef hos Hyundai Motors Norge Vis mer

- Når det gjelder Ioniq electric facelift (oppgradert modell, Red. anm.), har vi som du nevner åpnet for bestilling fra 2. september, men lanseringen av bilen skjer først 19. oktober her i Norge. Vi kommer til å starte kundeutleveringer fra og med mandag 21. oktober. Vi forventer god tilgjengelighet og dermed tilnærmet normalisert leveringstid på Ioniq electric fra start da vi har bestilt godt med bil i forkant av lanseringen.

- Vi har for øvrig også god fart på salget av den utgående modellen, så det er liten tvil om at Ioniq er en meget populær bil.

Per september 2019 står elbilene fra Kia og Hyundai for 30.000 av de 260.000 førstegangsregistreringene av elbiler som har funnet sted her i landet. (Tall fra elbilstatistikk.no).