REKLAMASJON PÅ BRUKTBIL: Hva skjer når bruktbilen plutselig ikke lever opp til forventningene. Ofte kan man klage. Foto: Scanpix
REKLAMASJON PÅ BRUKTBIL: Hva skjer når bruktbilen plutselig ikke lever opp til forventningene. Ofte kan man klage. Foto: ScanpixVis mer

Reklamasjon bruktbil

For sent å klage på gamle feil?

Og kan bilen selges «slik den er»? Dette må du vite om du reklamasjonsretten på bruktbil.

Du trenger kanskje ikke stresse så mye med å forstå reklamasjonsretten når det gjelder nye biler. De fleste kommer nemlig med gode garantiordninger på fem år. Kia er klasseledende med hele sju års garanti på nye biler.

Og når det kommer til garanti ligger bevisbyrden hos selger. I reklamasjonssaker ligger bevisets byrde hos kjøper.

Her kan du se listen over de bilmerkene med best garantiordninger. Og her er listen over merkene med best rustgaranti. Bobilene har egne ordninger.

Reklamasjon vs garanti

Reklamasjonsretten blir dermed oftere tatt i bruk ved bruktbilsalg og på biler som er mer enn fem år gamle, når deres egen garanti ikke gjelder lenger.

Reklamasjonsretten er definert slik av Wikipedia:

«Reklamasjonsrett er den rett mottakeren av en ytelse har til å fremme krav overfor leverandøren på grunn av mangler ved ytelsen. Slike krav kan være retting/reparasjon/utbedring, omlevering, levering av uteblitt del, tilbakehold/motregning av betaling, prisavslag, erstatning og heving».

Altså: Har bilen en mangel, kan man kreve at selgeren retter denne. Reparasjonen skal skje for selgers regning, uten at kunden blir påført kostnader. Ansvaret kan også ligge flere selgerledd tilbake.

Men som nevnt ligger bevisbyrden her på kjøper. Og det kan være vanskelig å vite hva man har rett til å klage på.

Vi skal gjøre et forsøk på å forklare.

Firma vs privat

Men vi må begynne et sted: Det er vesentlig forskjell på om du har kjøpt bruktbil fra en privatperson eller en profesjonell aktør.

Etter å ha kjøpt bilen privat har du to års reklamasjonsrett, mens hos en forhandler har du hele hele fem år.

Dessuten stilles det større ansvar til forhandler om å informere godt om hva han selger. Dette fordi vedkommende følgelig skal ha mer kompetanse på produktet, enn hva en privatperson har.

GODT VANT: Juridisk rådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet har mange bilsaker på bordet i løpet av et år. Foto: Ole Walter Jacobsen Vis mer

- I praksis vil en privatperson som selger bil vite mindre om bilens stand enn en profesjonell selger, forklarer juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, overfor Dinside.

Han har god kompetanse på forbrukerkjøpsloven, reklamasjonrett og bil. Mer enn 2.000 av 10.000 klagesaker - eller én av fem - rettet til Forbrukerrådet det siste året har nemlig omhandlet kjøp av bil.

Hva kan man ikke klage på?

Aller helst skulle vi laget en oversikt over hva og når man kan reklamere på en bruktbil. Iversen og Forbrukerrådet mener imidlertid det er en meget vanskelig øvelse ingen har greid til nå.

Reklamasjonsretten gjelder hele bilen, men det er likevel mange slitedeler man ikke kan klage på.

- I utgangspunktet gjelder full reklamasjon på hele «tingen» du har kjøpt. Men noen deler kan ha vesentlig lavere holdbarhet, forklarer den juridiske rådgiveren.

Mange saker må dermed avgjøres ved skjønn. Da er det ikke rart Forbrukerrådet får mye å jobbe med.

- Mange klager på ting som kan være vanlig slitasje, og oftest er det en blanding av slitasje og en mangel, utdyper Thomas Iversen.

Deler man ikke kan reklamere på vil typisk være vindusviskere eller slitedeler som rust på bremseskivene.

Hva kan man klage på?

Poenget er at deler som bør holde også skal gjøre det. Og at selger skal ikke dekke over feil eller mangler med produktet han eller hun selger.

Også tilbehør som stereoanlegg og inventar er eksempel på gjenstander man kan forvente at holder, mener Iversen.

- Det er ikke å regne som slitedeler, og bør ha lang levetid, forklarer han.

«Selges slik den er»

Som kjøper bør man være ekstra forsiktig, når en bil selges med teksten «slik den er».

- Rettighetene til kjøper blir ganske sterkt beskjært og man står svakere i en reklamasjonssak.

Men også når bilen «selges slik den er» er selger ansvarlig for å legge fram all fakta. Forhandler har da et enda større ansvar

- Selger må være ærlig og oppgi det han eller hun vet om feil og eller skader på bilen. Har bilen vært i en kollisjon, og vitale deler har blitt skiftet ut, skal det også oppgis ved salg, sier Iversen.

Som kjøper har du altså rett på å få vite om store komponenter som motor, understell eller eksosanlegg har blitt byttet ut.

Men ikke vent med å reklamere

Forbrukerkjøpsloven er klar på at man skal klage så fort som mulig etter at feilen er oppdaget, eller kan man miste retten.

- Kjører du rundt med motorlampa lysende, uten å si fra, kan jo det skade bilen mer enn utgangspunktet, forklarer Iversen.

- Tommelfingerregelen er å ikke vente mer enn to måneder. Ellers blir det opp til selger å bestemme om det er greit.

- Hva om det ikke gjelder en slitedel, men man for eksempel ikke visste om rettighetene sine før det var gått nesten fem år?

- Da vil det likevel være for sent. En sak blir foreldet tre år etter at den oppstår. Man må klage innen rimelig tid innen fem år og i praksis ikke vente i tre år før klagen kommer. At du ikke kjente rettighetene er ikke nok til å dytte fristen lenger.

Gi klar beskjed om klagen

Forbrukerrådets juridiske rådgiver oppfordrer også å være tydelig når man klager.

- Ønsker du å reklamere på et kjøp, så må du synliggjøre det. Ikke kompis-snakk med selger. Da kan fristen gå ut, uten at du formelt har klaget, sier Iversen.

- Still krav om reparasjon eller hva som helst, men synliggjør at misnøyen har en konsekvens.