For rike frikere

Volkswagen Microbus blir nostalgiprosjekt nummer to fra den tyske produsenten. Bobla ble til New Beetle og loffen blir til Microbus.

For rike frikere
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er følelsen Volkswagen prøver å gjenskape, for verken New Beetle eller Microbus er særlig teknisk sammenlignbare med sine forfedre. De har for eksempel begge endt opp med motoren montert i feil ende, og kjølemiddelet er endret fra luft til vann.

Stor

Microbus skal bygges på samme fabrikk som i dag setter sammen nyttekjøretøyene i Volkswagen-familien. Fabrikken i Hannover er den samme som produserte den opprinnelige brødbilen for over femti år siden.

Microbus blir på størrelse med dagens Transporter/Caravelle, og vil få tre seterader i standardutførelse. Ved siden av å dekke nostalgibehovet til noen kundegrupper, er det meningen at Microbus skal bli en fleksibel flerbruksbil.

3,2 liters V6

For rike frikere

Pressemeldingen om produksjonstart sier lite om motoriseringen, men konseptbilen var utstyrt med en 3,2-liters V6-motor på 231 hestekrefter. Den hadde også 20-tommers felger. Antagelig vil produksjonsmodellen bli roet litt ned i både motorytelse og felgstørrelse.

Midterste seterad kan vendes med eller mot fartsretningen. I konseptbilen var det lagt mye vekt på lyd og bilde, hele kupeen var fylt med høytalere og skjermer.

Utviklet i USA

Microbus er tegnet og utviklet i California, og er laget for det amerikanske markedet. Gamle Caravelle har lenge vært en kultbil i USA, og særlig blomsterbarngenerasjonen trykket den til sitt bryst. De glade hippiene fra den gang er vel nå plassert i godt betalte jobber som gjør dem i stand til å bruke penger på nostalgi.

Microbus er ment å dekke behovet for en stor, eksklusiv flerbruksbil. Foreløpig er det eneste som er klart at Microbus skal settes i produksjon. Det er ikke ennå klart når.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre Volkswagen-tester

  • Her finner du flere Volkswagen-nyheter

  • Her finner du våre Volkswagen-spionartikler
  • Første presentasjon av Microbus fra Detroit-utstillingen i fjor.