KAFE-RACERE: Disse bilene har du knapt hørt om, men representerer noe av det morsomste du kan kjøre under 500 000 kroner. Foto: Fred Magne Skillebæk
KAFE-RACERE: Disse bilene har du knapt hørt om, men representerer noe av det morsomste du kan kjøre under 500 000 kroner. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Hyundai i30 N møter Peugeot 308 GTI

For mye er akkurat passe

Disse to krever din oppmerksomhet.

Dette er to bøller. Og de slipper unna med det. Hyundai i30 N og Peugeot 308 GTI sklir unna med de svarte stripene i asfalten, den drøye forbikjøringa og den høye farten.

De kan stå og knitre av glovarme bremser og røde eksosmanifolder, men de fleste går rett forbi uten å fortrekke en mine. Sinnataggene skriker nemlig hverken rally eller racing dersom du holder deg unna babyblå og kritt hvitt.

Da står nemlig de røde detaljene bedre frem. Ellers er det bare de mest oppmerksomme som legger merke til senket karosseri, med svært kledelige store hjul, kule eksosrør og spolierpakker. Selv om det skal innrømmes at Hyundai har tatt litt mer i enn Peugeot.

Hyundai i30 N

For du er ikke i tvil om at Hyundai har gitt deg nøklene til noe spesielt. Tuningen er ikke til å ta feil av. Den store N-en på dørene hjelper selvfølgelig til med oppmerksomheten om at dette er noe spesielt. Bokstaven står for Namyang, der utviklingssenteret deres ligger, samt Nürburgring, der bilen er testet.

TOLITER: Effekten er omtrent den samme, men man merker godt det større volumet. Det ser et markant bedre drag i hele registeret. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Hyundai har vært aktive både i asfaltracing og rally de siste årene. Etter at de stilte opp med to biler i ADAC Zurich 24-timersløpet på Nürburgring, fikk de blod på tann og tilbyr nå bil med samme motor- og girkassekonfigurasjon for folket.

Bilen er satt opp for banekjøring, men funker latterlig bra på veien også, hvis du skulle være i tvil. Fra det øyeblikket du trykker på startknappen, skjønner du at dette blir gøy.

Vi sitter i knallgode tiveis elektrisk justerbare stoler med uttrekk i forkant. Flisespikkere vil nok sitte litt lavere. Rattet får du godt til deg. Girspaken er kort, passe presis og gir deilig klikk-følelse, selv om den ikke helt slår Honda Civic Type R i presisjonsfølelse. Styringen er presis, selv med myke vinterhjul (Nokian Hakkapelitta R2 245/35R19). Det er kjekt når utfordrer fartsgrensene på sporete veier. Å kalle den presis er kanskje ikke riktig, men storheter som Mercedes-AMG GT R og Audi R8 er ikke enklere å holde innenfor stripene.

Stivt

Dette ER en råtass. Selv når den står i økonomiprogrammet er bilen stiv, men komfortabel. Det puffer fortsatt i potta, og motoren responderer som bare rakkeren når du klemmer på gassen. I eco-mode!

Toliteren med turbo er herlig og minner mer om en rallybil enn en asfaltracer. Du har punch fra bunn og den rekker nesten helt opp til turtallssperra på 6750 omdreininger. På vinterhjul spinner den fra 3000 til rødt.

Hele nøkkelen til moro er egentlig mankoen på grep. Det spinner og drar og man må jobbe litt for å få det beste ut av bilen.

De to store knappene på rattet gir deg tilgang til uvanlig mye snacks som gjør livet betraktelig mye gladere. Den ene veksler mellom Normal, sport og Eco. Den andre er snarveien til himmelen og setter alt rett i racemodusen N.

Da er det troverdig bulder og brak i Performance-pottene under pådrag, oppslipp og giringer som mellomgasser for deg. Understellet er så stivt at bilen stusser bortover gata for å sikre deg maksimalt med grep når det går fort.

Den elektroniske diffbremsen sender krefter effektivt til begge hjul samtidig som ESPen tillater langt mer moro før motoren kutter. Bilen mellomgasser for deg når du skifter gir.

Det har kanskje ikke noe for seg, men i motsetning til hos for eksempel BMW M2 og Porsche 911, der systemet mest irriterte og funket akkurat omvendt av her, altså at de mellomgasset på de daglige programmene og ikke på det sportsligste, så funker systemet veldig bra her. Styringen blir strammere og motoren yter på sitt aller beste. Vanvittig kult!

Trykker du en gang til, finner vi min personlige favoritt, Custom. Da bestemmer jeg selv mellom hele 21 forskjellige innstillinger. Jeg går for rått av alt med unntak av styring og understell.

FREKKAS: Med nye fangere, diffuser, svære hjul og gode bremser, håper Hyundai på "Mikkelsen-effekten" nå som han kjører rally med Hyundai. Riktignok kjører han den mindre i20. Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Vi gir pinne og et lite lysorgel lyser fra hvitt via oransje til rødt etter hvert som det blir klart for å gire. Lar du motoren gå i taket, smeller og buldrer det i turtallssperra som en rallybil. Inn med neste. I det hele tatt har Hyundai lagt til rette for godfølelsen

Når bilen er kald, dukker det opp ei lysrekke fra 5.000 og oppover på turtelleren for å indikere lavere turtall. Den er temmelig lik den man finner i BMW M3 siden E46 . Prikkene blir borte en etter en jo varmere bilen blir. Og leter du i den rikholdige menyen på kjørecomputeren, finner du både oljeptemp, dreiemoment, turbotrykk, rundetidstager og g-kraftsmåler. I det hele tatt imponerer Hyundai med innhold på sine to lettbetjente skjermer.

Praktisk

AVSTIVING: Sjekk røret mellom støtdempertårnene. Ikke det mest praktiske dersom du f.eks skal ha inn en sykkel. Bagasjerommet er dypt og stort. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

I30 er ny i år og betjeningen er moderne. En 8-tommers skjerm MED fysiske knapper er deilig, men uvanlig i dag. Menyene er på norsk og veldig lettfattelige, selv om man kan justere uendelig mye. Det samme gjelder for den lille skjermen i instrumentpanelet.

Bilen er lastet med utstyr og man mangler lite. Nøkkelfri adgang og start, rattvarme og utallige strømuttak er på plass. 130 er hårfint større enn en Golf, men plassen er ikke like godt utnyttet inni. Du får presset to personer baki og den er romsligere enn Peugeoten.

Men den er dyr. Vår bil med soltak, som stort sett er det eneste ekstrautstyret man kan velge, koster 510 000 kroner. Peugeoten koster 468.000 kroner. Ikke billig det heller, når man sammenligner med de svært kjøreglade ikonene Golf GTI Performance med 245 hester som starter på hyggelige 429 000 kroner og Ford Focus ST med 250 hester som starter på 427 000 kroner. Da kan det føles mye å betale over 500 000 for i30. Du er nemlig ikke veldig langt unna en basisutrustet Golf R med firehjulstrekk og automat (569 000,-). Den har for øvrig samme pris som markedets hissigste forhjulstrekker, Honda Civic R, som kan by på hele 320 hestekrefter.

Testresultat

Hyundai i30 D

Proppfull av artige funkjsoner som virkelig gir deg sportsbilfølelse

Styling, motor, giroverføring, justerbare dempere, kjøreglede, mye standard utstyr

I overkant dyr

Peugeot 308 GTI

Dette er ikke noen dekaltrimmet utstyrsversjon. Hissigproppen er satt opp for å kjøre grisefort på tørr asfalt. Forhjulstrekk med mye effekt er i grunn den dårligste idéen av tre mulige.

DISKRET: Det er fint lite som vitner om en kruttønne, men Peugeot har truffet med felgstørrelse og senk. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Man må kurere understyring, riving i rattet, mangel på retningsstabilitet og det faktum at effekten skal ned i asfalten og skape fremdrift, samtidig som det samme grepet skal stå for det meste av oppbremsing og retningsendringer.

Ikke så mange i Norge har fått med seg at de franske bilprodusentene er ganske hissige på grøten når det gjelder slike biler. Renault har kanskje flest råskinn på samvittigheten de siste årene med sine Sport, Cup og RS-modeller.

Peugeot vil ikke være noe dårligere med den tilsynelatende anonyme 308 GTI. I motsetning til konkurrenten, finner du bare en 1,6-liter. Men den gir deg en på tygga med sine 270 hester. Ja du leste riktig: 270! Blir det litt for mye for deg, kan du nøye deg med 308 GT.

Du får ikke utdelt alt fra tomgang, men fra 3.000 omdreininger skyver det bedre og bedre opp til 6.000, der den henter ut alt. Den vesle motoren klemmer ut ganske imponerende 330 Nm på 1.900 omdreininger. Alt overføres til framhjula via en lettsjaltet 6-trinns girkasse.

Sportslig oppsett

Dette er GTI i ordets rette forstand. Bilen er pinne stiv, men den kler det. Du spretter spenstig bortover veien, og den gode gamle GTI-følelsen man har langt der inne fra ungdommen, popper opp igjen. Ikke nok med det. Peugeot har tydeligvis bestemt seg for at det ikke skal finnes et snev av understyring, for her skjer det ting når du endrer retning.

Knivskarp er kanskje ikke ordet, men det er ikke store bevegelsene som skal til, og inntrykket er presist og gøyalt. Her har for eksempel Mini noe å lære.

Vi hadde den tvilsomme gleden å ha bilen i den verste kuldeperioden hittil i år. Det betød varierende føre men generelt alt for lite grep. De få følingene med bar asfalt viser overbevisende akselerasjoner. Men vi har kjørt den på sommerføre også.

Torsensperre på forakselen sørger for skikkelig med grep og den hjelper deg inn i svingene. Merkelig nok drar den ikke noe som helst i rattet ved full akselerasjon heller, til tross for mye effekt og ganske så brede 235/35-19. Imponerende.

Ekvipasjen er notorisk overstyrt. En artig fordel på sommerføre, men i overkant skummelt ved retningsforandringer på glatta. Det skal ikke mer til enn en forbikjøring med oppslipp på vei inn i feltet igjen før du føler at hekken er litt vel mye med. Den liker best gassing.

Jeg føler jeg sitter litt oppå bilen, ikke i, i motsetning til f.eks rollemodell Golf. Bare uker før hadde jeg gleden av å kjøre både Golf R og en Golf GTI som var trimmet og skulle ha rundt 280 hester. Sistnevnte slet også med grepet, naturlig nok, siden den har et større motorvolum og ta av også, men seansen med å holde den på veien var ikke like involverende.

Sitter dårlig

Det som skuffer mest er sittestillingen. Pedalene sitter for nær, rattet for langt unna og for langt ned. Man sitter som en krokrygget Gollum når man skal kjøre fort og kontrollert. Man trenger faktisk massasjen i setene. Bare synd den ikke tar i noe særlig. Det er knapt nok så man kjenner det kiler litt i ryggen.

ROMSLIG: Her får du både skiluke og 40/60 deling, men det harde plastlokket er irriterende glatt får først skia ligger der. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Forøvrig er den som enhver 308; fire dører, trangt baksete, ok bagasjerom og få knapper. Det meste må gjøres via skjermen. Den finnes det en del negativt å si om, blant annet håndteringen av radioen.

Vi hadde den tvilsomme gleden å teste skiluka noen ganger i løpet av testperioden. Den er det høyeste punktet for skiene og anleggsflaten er glatt hardplast. Skiene ligger på vippen, sklir hele tiden og skrangler.

DIFFUSER: Det er sjelden man ser bedre passform rundt eksosanlegget. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Andre irritasjonsmomenter er alarmen som utløses når dører står oppe og setebeltene er av. I det hele tatt varsles det for det aller meste i Peugeot. Ganske kjedelig, i en ellers bra atmosfære.

GTI koster noen kroner, nærmere bestemt 468.000. For pengene får du søkke og snøre av standardutstyr. Vår bil har ekstrautstyr som alarm, panorama glasstak, ryggekamera, bedre stereoanlegg og perlemor. Ingenting av det er nødvendig, men koster til gjengjeld bare 24.000 kroner ekstra.

Konklusjon

VASKEKTE MORO: Peugeot er designvinneren og mest kompromissløs. Hyundai gir mest trøkk, X-faktor og plass. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Dette er GTIer i ordets rette forstand, og for de som liker det, bør ikke prisen skremme. Prisene er det lite å si på. Peugeot har blitt 30 000 kroner billigere etter avgiftsendringene. Både Peugeot og Hyundai har priset seg riktig i forhold til konkurrentene når du ser utstyret du får med.

Peugeoten krever mer turtall, styringen kan bli slitsom og den er i overkant overstyrt på vinterføre.

Valget mellom Peugeot og Hyundai er lett. Selv om i30 er 40 000 kroner dyrere og treigere til 100 km/t på papiret, er motoren mye sterkere i turtallsområdene man bruker mest, den er snillere når du setter den opp mykt, er sprekere designet og har størst fun-faktor. Det er ikke noen ulempe at baksetene er større også.

Testresultat

Peugeot 308 GTI

Den gir deg en på tygga med sine 270 hester.

Lekker, bra ustyrt ok priset, masse effekt, hardcore understell.

Rar sittestilling, trangt i baksetet, lite trykk i 1,6 literen på lave turtall. Steinhardt understell, veldig tailhappy på vinterføre. Nervøs.

Tekniske data Hyundai i30 N Peugeot 308 GTI
Motor:R4, 16V, turbo, bensinR4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1998 ccm1598 ccm
Effekt - o/min :275 hk / 6000270 hk /6000
Dreiemoment - o/min:353 Nm / 1500330 Nm /1900
0-100 km/t:6,1 sek6,0 sek
Toppfart:250 km/t250 km/t
Forbruk:0,71 l/mil0,60 l/mil
CO2-utslipp:163 g/km139 g/km
Tankvolum:50 liter53 liter
L/B/H:433/179/145 cm425/180/145
Akselavstand:265 cm262 cm
Dekkdimensjon:205/55/R16
Bagasjerom:381/1287 liter429/1228 liter
Egenvekt:1428 kg1205 kilo
Hengervekt:1600 kg1400 kg
Pris fra kr.:499.900442.000
Pris testbil:499.900467.000