For det første; Euro NCAP tester nye biler og kan dermed levere resultater så snart en ny modell lanseres.
Folksam baserer seg på virkelige ulykker og er derfor avhengig av statistisk materiale. Det vil derfor alltid ta minst tre år før Folksam kan si noe om hvordan en ny modell klarer seg i det virkelige liv.
Grunnregelen blir derfor:
Noen finnes begge steder

Fordi Euro NCAP har vært i aktivitet siden 1996, er det nemlig en rekke modeller som både er testet hos NCAP og som i tillegg kommer med i Folksam-rapportene.
Ved motstridende resultater
Men hva gjør du hvis resultatene ikke stemmer overens? Vel, først må vi nevne at en rask gjennomgang viser at det egentlig ikke er så mange store uoverenstemmelser mellom Euro NCAP- og Folksam-resultatene. Men noen unntak er det, for eksempel Chrysler Voyager. Voyager oppnår toppnotering hos Folksam, elendige resultater hos Euro NCAP.
Dette fordi Folksam-resultatene er basert på virkelige ulykker og dermed dekker et mye bredere spekter av ulykkessituasjoner.
Full oversikt over alle de vurderte bilmodellene finner du her:
Relaterte artikler:
Kilde: Folksam
Resultatene er basert på 117.000 kollisjoner og oppfølging av nesten 38.000 personskader i perioden 1995 til 2007. |
Resultatene er basert på såkalte "tobilskollisjoner". Det innebærer kollisjoner der minst to biler er involvert. |
Resultatene viser hvor godt bilen beskytter passasjerer mot skader som kan lede til død eller invaliditet. |
I motsetning til Euro NCAPs gradering, er Folksam-graderingen direkte sammenlignbar på tvers av bilklassene. |
Rangering: Folksam graderer sikkerheten på følgende måte: |
Grønn + (4): Minst 30 % sikrere enn gjennomsnittsbilen (best) |
Grønn (3): Minst 20 % sikrere enn gjennomsnittsbilen |
Gul (2): Høyere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen |
Rød (1): Lavere sikkerhet enn gjennomsnittsbilen |
Folksam anbefaler sine kunder å holde seg til biler som oppnår minst 3 poeng. |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.