Årets Bil 2020

Folket velger Tesla

Aldri har leserne vært tydeligere, når Dinside og Dagbladet skal kåre Årets Bil i Norge.

JUBEL: Regional Sales Manager Jan-Kåre Hjelmseth lar champagnen flyte over lesernes avstemning. Dag Johansen, Area Service Manager
Robert Solly, Interim Service Manager
Robert Standahl, Store Manager
Erik Leknesund, Installation Manager Charging
Amanda Vefald, Lead Service Advisor
Christoffer Nilsen, Senior Tesla Advisor
Thor Jacobsen, Senior Tesla Advisor
Erudita Istogu, Tesla Advisor
Niklas Kilen, Operations Coordinator
Nora Wisløff Egenæs, Communications Specialist
Even Sandvold Roland, Senior Communications Manager
Kristoffer Elm, Service Assistant
Sindre Seim, Country Service Manager
(Gjemt bak Sindre står Morten Ellingsen, Tesla Advisor)
Ole Gudbrann Hempel, Project Developer Charging, er våte og glade for prisen. Foto: Espen Stensrud
JUBEL: Regional Sales Manager Jan-Kåre Hjelmseth lar champagnen flyte over lesernes avstemning. Dag Johansen, Area Service Manager Robert Solly, Interim Service Manager Robert Standahl, Store Manager Erik Leknesund, Installation Manager Charging Amanda Vefald, Lead Service Advisor Christoffer Nilsen, Senior Tesla Advisor Thor Jacobsen, Senior Tesla Advisor Erudita Istogu, Tesla Advisor Niklas Kilen, Operations Coordinator Nora Wisløff Egenæs, Communications Specialist Even Sandvold Roland, Senior Communications Manager Kristoffer Elm, Service Assistant Sindre Seim, Country Service Manager (Gjemt bak Sindre står Morten Ellingsen, Tesla Advisor) Ole Gudbrann Hempel, Project Developer Charging, er våte og glade for prisen. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Tesla Model 3 stakk av med nærmere 40 prosent av stemmene, da våre lesere fikk være med å stemme fram sin favorittbil fra det siste året. Nordmenn har falt for elbil med lang rekkevidde, bra pris, stort ladenettverk og praktiske egenskaper.

Det burde kanskje ikke komme som noen stor overraskelse ...

Eventyrlig salg

Salgstallene forteller også sitt tydelige språk. Da Model 3 endelig kom til landet, ble de levert ut på en måte og i en takt som mangler sidestykke i norgeshistorien. Store leveringssentre leverte biler ut i mengder som har gitt salgsrekorder både på månedsbasis og for hele året.

Den nærmer seg VW Boble, som solgte hele 16.699 biler i 1969. Frem til 31.10 i år har Tesla solgt (eller registrert) 16.857 biler. Model 3 står for 13.980 av dem, mens Model X har solgt 1.781 og Model S 1.096.

Det gjør Tesla til Norges mest solgte bilmerke, knepent foran Volkswagen, som har solgt 16.351 biler i samme periode. Toyota ligger på tredjeplass med 12.967 solgte biler - der er det SUV-en RAV4 som er storselgeren. Det er også bilen som fikk nest mest stemmer blant våre lesere, foran elbilen Mercedes EQC.

SVÆRT FORNØYD: Kommunikasjonssjef hos Tesla, Even Sandvoll Roland, er svært fornøyd med at det norske folk stemmer frem Teslas nye folkebil. Foto: Espen Stensrud.
SVÆRT FORNØYD: Kommunikasjonssjef hos Tesla, Even Sandvoll Roland, er svært fornøyd med at det norske folk stemmer frem Teslas nye folkebil. Foto: Espen Stensrud. Vis mer

Hva betyr prisen?

Model 3 er folkebilen vår. Den er praktisk, rimeligere priset, og har lang rekkevidde. Vi har gjort alt vi kan for å konstruere en bil som skal appellere til flest mulig, så det å få en så solid bekreftelse på at bilen snakker til folket, betyr mye for oss. Vi er svært takknemlige ovenfor alle som har stemt på Model 3, forteller kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Dinside.

- Hvorfor treffer den så godt?

- Det er summen av pris, praktiske egenskaper, sikkerhet og elektrisk rekkevidde som gjør Model 3 så attraktiv. Nordmenn gir klar beskjed om at de gjerne velger en utslippsfri bil som familiens hovedbil dersom de får et godt alternativ til riktig pris. Vi opplever at Model 3 treffer bra på det norske familier vil ha.

Ville unngå ventelister

- Hva er de største utfordringene med Model 3?

- Vi ønsket å unngå en situasjon med ventelister og lang leveringstid når vi først var leveringsklare, så vi la mye ressurser i å levere effektivt, slik at kundene skulle få sin bil så fort som mulig. Det har selvfølgelig skapt noen utfordringer og friksjon hos oss underveis. Dessverre har det også i enkelte tilfeller skapt forsinkelser ovenfor kunder som gledet seg til å få bil, men alt i alt vil jeg si at det har gått veldig bra, sier Sandvoll Roland.

- Slår dere Bobla?

- Rekorder kan være morsomt, men vi er ikke så opptatt av det. For oss er det viktig å møte interessen som er i markedet og sørge for at vi tar vare på kundene våre så godt vi kan.

- Leveringssituasjonen nå har normalisert seg og bilene leveres fortløpende. Long Range og Performance, som begge har firehjulsdrift, kan leveres allerede i desember, Standard Range + har estimert levering i februar, så ventetiden er i verste fall om lag tre måneder eller mindre, selv om leveringstakten fortsatt er høy. Det er vi fornøyd med. Vi gleder oss over stor interesse for bilen vår, og sier tusen takk til alle som har stemt på Model 3 i Årets Bil!

Juryens Topp 10

Kåringen Årets Bil 2020 er imidlertid ikke over med dette. Det er vår fagjury på åtte medlemmer som skal stemme frem den endelige Årets Bil. Lista på 34 biler skal ned til ti. Denne uka skal disse bilene testes på Rudskogen Motorsenter og den 26. november offentliggjøres resultatet her hos Dinside og i Dagbladet.

Slik stemte leserne

Modell Andel
Tesla Model 331,99 %
Toyota RAV47,66 %
Mercedes EQC4,92 %
BMW 3-serie4,58 %
Peugeot 2083,94 %
Porsche 9113,85 %
Subaru Forester e-Boxer3,01 %
Toyota Supra2,91 %
Bentley Continental GT2,65 %
BMW 8-serie Gran coupe2,45 %
Toyota Camry2,41 %
Mercedes GLE2,26 %
DS 3 Crossback2,24 %
Toyota Corolla2,19 %
Mazda CX-302,09 %
Kia e-Niro1,97 %
VW T-Cross1,80 %
Kia e-Soul1,77 %
BMW X71,61 %
Rolls Royce Cullinan1,52 %
Mazda 31,44 %
Mercedes CLA1,27 %
Skoda Kamiq1,22 %
Lexus UX1,01 %
Range Rover Evoque0,98 %
Skoda Scala0,98 %
Renault Clio0,95 %
Lexus ES0,83 %
BMW X60,73 %
Kia Proceed0,64 %
Mercedes B-Klasse0,58 %
BMW 1-Serie0,54 %
BMW Z40,54 %
Kia XCeed0,46 %