<strong>NY TREND:</strong> Om lag én av fire Porsche Taycan-eiere har valgt tradisjonelle stedsskilter, framfor elbilskilter. Foto: Porsche Senter Oslo
NY TREND: Om lag én av fire Porsche Taycan-eiere har valgt tradisjonelle stedsskilter, framfor elbilskilter. Foto: Porsche Senter Oslo Vis mer

Trend: Elbiler som «maskerer» seg som «vanlige biler»

– Folk tror det er fritt fram

UP liker ikke at elbileierne kamuflerer bilene sine i den nye skilttrenden.

Publisert

– Det er ikke kult nok med elskilter. Og nå kan folk tro det er fritt fram.

Det sier UP-sjef Steven Hasseldal til Dinside om det som nå skjer.

I juli skrev vi om den nye trenden blant elbilistene - spesielt de som kjører Porsche Taycan - at de benytter vanlige stedsskilter, framfor tradisjonelle elbilskilter. Ifølge motor.no har om lag én av fire Taycan-eiere skaffet seg stedsskilter. Totalt er det 853 nye elbil-kjøpere som har gjort dette.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

– Vanskelig å identifisere

Nå frykter utrykningspolitiet (UP) at elbil-skilttrenden skal skape trøbbel i trafikken.

– Det kan bli vanskeligere å identifisere elbiler i kollektivfeltet, sier Hasseldal.

Kollektivfeltet er forbeholdt busser og drosjer i trafikk. I tillegg har nullutslippsbiler lov til å benytte feltet, som en midlertidig gulrot - om enn med noen unntak. Å kjøre ulovlig i kollektivfeltet kvalifiserer til et forenklet forelegg på 5500 kroner.

<strong>SKEPTISK TIL ELBIL-TREND:</strong> UP-sjef Steven Hasseldal liker ikke flere velger bort elbilskilter på elbilene.
Foto: Tore Meek / NTB
SKEPTISK TIL ELBIL-TREND: UP-sjef Steven Hasseldal liker ikke flere velger bort elbilskilter på elbilene. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer

Frykter negativ dominoeffekt

Politietaten er nå redd dominoeffekten, av at ikke-elbiler skal «hive seg etter» elbiler med vanlige skilter i kollektivfeltet. UP-sjefen understreker imidlertid at de ikke har noen erfaring med dette ennå.

– Faren er at det kan bli et misbruk - at folk, som ikke kjører elbil, blir fristet til å gjøre det samme. Elbiler kan stort sett kjøre i kollektivfeltet, men nå kan folk tro det er fritt frem for at hvem som helst å gjøre det, forklarer han.

– Du mener at folk blir påvirket av hverandre?

– Ja. Vi ser på adferden til folk trafikken at det smitter fort. Parkerer for eksempel én bil på feil sted, kommer det plutselig flere som gjør det samme, forklarer Steven Hasseldal.

Trenger regelendring?

Så lenge det ikke er så mange forskjellige elbiler på veiene, og det hovedsakelig er Porsche-eierne som har hoppet på skilttrenden, er foreløpig ikke problemet så stort. UP-sjefen tror det blir verre når for eksempel Volkswagen- og Hyundai-elbilsjåførene skaffer seg tradisjonelle stedsskilter.

– Ja, svarer han momentant.

– Må det en regelendring til?

– Jeg tenker at elbiler i utgangspunktet bør ha elbil-skilter. Det hadde vært det enkleste for identifisering, sier Hasseldal.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer