Focus FR200 – Det lille ekstra

Focus FR200 er utviklet av Fords avdeling for Racing teknologi – som betegner bilen som den ultimate kompaktbilen i sin sjanger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Focus FR200 ble presentert på SEMA (Specialty Equipment Market Association) – som er en messe for ettermarked og styling. Messen ble avholdt i Las Vegas i USA i månedsskiftet oktober/november. Der ble det presentert produkter for tuning, styling og alt annet tilbehør som et fartsfylt hjerte måtte begjære.

Denne Focusen er det andre produktet fra Ford Racing Technlogy – det første var Mustang FR500 som ble presentert på SEMA-utstillingen i fjor.

Hestekrefter og kjøreegenskaper

På samme måte som Mustang FR500, er Focus FR200 designet for å gi den ypperste kombinasjonen av mye hester og de beste kjøreegenskaper i en liten, forhjulsdreven bil. Og hestekrefter, det kan den lille rakkeren i alle fall skilte med: Under panseret sitter en 2,0-liters motor med turbolader. Denne produserer 304 hestekrefter ved 6.750 omdreininger i minuttet, og maksimalt dreiemoment er på 387 Newtonmeter ved 3.500 omdreininger i minuttet. Hastighetsmåleren går til cirka 290 kilometer i timen, og rødmerkingen på turtelleren begynner på 7.200 omdreininger i minuttet.

Justeringer påkrevet

Dette er mer enn det dobbelte av kreftene og ytelsene du finner i en serieprodusert Focus. For å takle de økte kreftene, var det påkrevet med en del andre justeringer: Bilens bredde er økt med 12,7 centimeter for å kunne huse dekkene, og sporvidden både foran og bak er økt med 10,2 centimeter, i tillegg til justeringer på hjuloppheng og fjæring.

Spoiler og karbonfiber

Eksteriørmessig er det gjort mer enn å montere den vulgære spoileren på hekken. Listene og støtfangeren foran, listene bak og noe av karosseriet er redesignet og laget av karbonfiber. Det samme er panseret, som også måtte modifiseres en del for å kunne håndtere ladeluftkjøleren.

Kanskje en litt mindre ekstrem variant

Planen med denne ekstreme Focusen var å lodde stemningen for en slik bil. Ford Racing Technology sier at de for fremtiden kanskje vil lage et noe mindre ekstremt alternativ til Focus FR200 for delemarkedet - muligens med rundt 225 hestekrefter.