SNART AVLIVET: Diesel har synkende andel i markedet, og nå kutter flere produsenter diesel som alternativ. Foto: NTB Scanpix
SNART AVLIVET: Diesel har synkende andel i markedet, og nå kutter flere produsenter diesel som alternativ. Foto: NTB ScanpixVis mer

En seier for miljøet?

Flere kutter diesel

Flere bilprodusenter avliver dieselmotoren. I dag føyde Volvo seg inn i rekken, men ikke alle er enig i at det er til det bedre.

Volvo har en intensjon om at biler i framtida skal selges uten en forbrenningsmotor, med en målsetting om at 50 prosent av deres globale salg skal være helelektrisk innen 2025. For å starte avlivingen av forbrenningsmotoren kom selskapet i dag med meldingen om at nye S60 blir den første modellen som ikke tilbys med et dieselalternativ under panseret.

Alle Volvo som lanseres fra 2019 skal ha en eller annen form for elektrifisering, om ikke annet, så i en mild form, forteller selskapet i en pressemelding.

Volvo kaller dette selv den mest omfattende elektrifiseringsstrategien i bilindustrien, uten at vi er sikre på at alle de andre bilprodusentene er enig i det. Utsagnet om at framtida er elektrisk kan derimot de fleste signere på.

Nei til diesel, ja til diesel!

Nye S60 er naturlig nok en nær slektning av V60, som kommer på markedet nå i år. V for stasjonsvogn, S for sedan. Likevel skal Volvo levere dieselmotorer i stasjonsvogna. Hvorfor?

Det handler etter alt å dømme om hvilke markeder bilene er ventet å gjøre det godt i, og hvor bilene skal produseres.

S60 skal produseres på Volvos splitter nye fabrikk i Charleston i USA. Det amerikanske markedet er langt mer entusiastisk til sedaner enn eksempelvis den nordlige delen av Europa. Her velger vi heller stasjonsvogner, i dette tilfellet V60. I vårt marked er vi langt mer fristet av dieselmotorer enn det amerikanske markedet, så her har Volvo etter alt å dømme bare tenkt hvilke hanske som passer på hvilken hånd – logisk nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PEST ELLER KOLERA: Bør vi tillate høyere utslipp av CO2 eller NOx? Foto: NTB Scanpix
PEST ELLER KOLERA: Bør vi tillate høyere utslipp av CO2 eller NOx? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Ikke alene

Men Volvo er ikke alene. For ikke lenge siden fortalte representanter fra Nissan det samme budskapet til Reuters. Nissan skal avvikle dieselmotoren i deres personbiler for Europa, men også her legges det til at det skal skje gradvis i takt med elektrifiseringen.

Europa er tross alt det markedet med desidert størst konsentrasjon av dieselbiler.

I Norge har Lexus for lengst sagt at de aldri mer skal selge en ny bil med dieselmotor i Norge. I mars fulgte moderselskapet Toyota opp med at de skal fase ut diesel for hele Europa innen utgangen av 2018, vel å merke for ordinære personbiler. Hilux, Land Cruiser og de øvrige nyttekjøretøyene skal fortsatt kunne leveres med dieselalternativer.

Mer CO₂, mindre NOx

Til nå har flere bilprodusenter trykket dieselmotoren til sitt bryst, mye takket være et lavere utslipp av CO₂ enn det tilsvarende bensinmotorer kan vise til.

Gevinsten har derimot ikke vist seg like tydelig etter hvert som markedet også har begynt å fokusere på NOx-utslippet.

Der taper dieselmotoren så det synger, selv om flere bilprodusenter nå har lagt seg i selen for heller å få bukt med denne utfordringen, framfor å kvitte seg med dieselmotoren.

Flere av de europeiske produsentene mener nemlig at dieselmotoren ikke bør dø, og at den faktisk kan være en del av redningen.

De asiatiske og amerikanske produsentene er ikke like enig i dette, og styrer nå vekk fra diesel, framfor å videreutvikle renere dieselmotorer. Nå gjør altså Volvo det samme, og vi skal ikke se bort fra at VW-skandalen har fungert som bensin på bålet og framskyndet prosessen.

Alt dette er uansett midlertidige løsninger fram til bilparken blir fullelektrisk, men det vil selges olje i en eller annen form i uoverskuelig framtid.

Derom hersker det liten uenighet, heller ikke hos bilprodusentene.