TOPPSELGER: Nissan Leaf er ikke bare den mest solgte elbilen i Norge i år, det er også den mest solgte bilmodellen etter fem måneder . Men i mai gikk VW Golf forbi den igjen. Foto: Knut Moberg
TOPPSELGER: Nissan Leaf er ikke bare den mest solgte elbilen i Norge i år, det er også den mest solgte bilmodellen etter fem måneder . Men i mai gikk VW Golf forbi den igjen. Foto: Knut MobergVis mer

Svakere nybilmarked

Flere henter bilen fra utlandet

I mai og hittil i år har antallet nye registrerte personbiler gått noe ned i forhold til samme periode i fjor. Men bruktimporten stiger.

Det er registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS), som viser de nyeste tendensene i bilsalget her til lands. Blant markante elementer kan vi nevne en svak nedgang i nybilsalget, fortsatt økt bruktimport, utflating av elbilsalget, og stadig fallende dieselandel.

Nissan i slag

NYKOMMER: Bilmerket fra Barcelona, Seat, debuterer på salgsstatistikken på en beskjeden 29. plass. Her ser vi småbilen Ibiza. Foto: Knut Moberg
NYKOMMER: Bilmerket fra Barcelona, Seat, debuterer på salgsstatistikken på en beskjeden 29. plass. Her ser vi småbilen Ibiza. Foto: Knut Moberg Vis mer

Ser vi først på nybilsalget, er det en del endringer på gang i merkestatistikken. Nissan ligger nå på tredjeplass takket være knallsalg av elbilen Leaf og blant andre merker som vokser peker Volvo, Tesla, Kia, Peugeot og Mini seg ut, mens de fleste andre merkene konstaterer en nedgang i salget. Blant dem har Mercedes, Audi, Suzuki og Honda en nedgang på mer enn 25 prosent.

Merkerangeringen etter fem måneder i 2018:

Merke mai 5 mnd 2018 andel % endring fra 2017
1. Volkswagen1929790713-14,4
2. Toyota1639634910,4-18,5
3. Nissan82454378,9+68,7
4. BMW98652248,6-10,7
5. Volvo84551488,5+5,8
6. Skoda69631145,1-16,3
7. Mercedes-Benz81530345-32,9
8. Tesla51929344,8+94,4
9. Ford53926104,3-10
10. Peugeot55624244+10,8
11. Audi60722203,6-26,6
12. Kia43619663,2+12
13. Mitsubishi40616692,7-9,5
14. Mazda39416452,7-11
15. Hyundai29316092,6+3,9
16. Renault26314452,4+0,5
17. Opel34413442,2+0,5
18. Suzuki23710971,8-25,7
19. Citroen1508251,4-17
20. Subaru1107071,2+2,9
21. Honda704260,7-25,7
22. Mini573760,6+38,2
23. Lexus753220,5-11,5
24. Porsche492690,4-0,4
25. Land Rover311480,2-
26. Dacia241360,2+202
27. Jaguar291190,2+7,2
28. Alfa Romeo32970,2+59
29. Seat33790,1-
30. Smart16770,1+2466
Totalmarkedet:1304660900100-4,5

Nedgang - men mer parallellimport

I mai ble det registrert 13.046 nye personbiler - en nedgang på åtte prosent fra i fjor. Det er en reell nedgang tross en registreringsdag mindre i mai i år. Etter at fem måneder av året er gått, er dermed nedgangen i forhold til 2017 på 4,5 prosent og 60.900 nyregistreringer. Førstegangsregistrerte biler tatt inn fra utlandet, derimot - den såkalte bruktimporten - øker noe.

Bruktimport-toppen

Modell Registrert Andel
1. Kia Soul164520,9
2. Nissan Leaf124715,8
3. Volkswagen Golf5497
4. Mitsubishi Outlander5186,6
5. Fiat 5002353
6. BMW i32282,9
7. Hyundai IONIQ2222,8
8. Mercedes-Benz E-klasse1552
9. Volvo V601221,5
10. BMW 3-serie1151,5
11. BMW 5-serie1141,4
12. Volvo XC601131,4
13. Volkswagen up!1121,4
14. Mercedes-Benz B-klasse911,2
15. Chevrolet US Corvette881,1

Hittil i år er veksten på bare 0,3 prosent, men i mai var fremgangen på 13,3 prosent.

Det er Kia Soul Electric som fortsatt leder an her, med 1.645 registreringer og over en tredjedel av de 4.595 bruktimporterte elbilene i årets første fem måneder, langt foran Nissan Leaf og VW e-Golf.

Bruktimporten totalt er 7.879 biler så langt i 2018 og på fjerdeplass bak de tre nevnte elbilene, finner vi Mitsubishi Outlander PHEV, den ladbare hybriden som vi nettopp har testet i oppgradert utgave. Den er blitt registrert i 518 eksemplarer i år.

Elbilsalget roer seg

Ser vi igjen på nybilstatistikken, ser vi at elbilene sto for 22,3 prosent av registreringene i mai. Det flater altså litt ut på et høyt nivå - andelen i løpet av de fem første månedene er 26,5 prosent og økningen fra i fjor på 49 prosent. De ladbare hybridene står dessuten for 19,1 prosent av salget hittil i år, slik at biler med plugg står for over 45 prosent av registreringene av nye biler så langt i år. Medregnet bruktimport, blir andelen enda høyere.

Samtidig skvises diesel mer og mer ut av markedet - i mai hadde bare 17,4 prosent av de nyregistrerte personbilene dieselmotor, mot 27,9 i fjor. Andelen i femmånedersperioden er 18,5 prosent.

Elbilsalget - modeller:

Modell 5 mnd. 2018 5 mnd. 2017 Endring - %
1. Nissan Leaf46391818155,2
2. Volkswagen e-Golf2580157264,1
3. BMW i3245023494,3
4. Tesla Model X154889872,4
5. Tesla Model S1386611126,8
6. Renault Zoe1185102315,8
7. Hyundai Ioniq85969723,2
8. Kia Soul Electric528228131,6
9. Opel Ampera-e27624512,7
10. Volkswagen e-up!184317-42
11. Peugeot iOn1099416
12. Ford Focus Electric8621309,5
13. Mitsubishi I-MiEV8099-19,2
14. Citroen C-Zero614341,9
15. Smart ForTwo59
16. Nissan e-NV2005991-35,2
17. Peugeot Partner20
18. Smart ForFour18
19. Citroen Berlingo13
20. Chevrolet US Bolt7
21. Mercedes-Benz B-klasse5734-99,3
22. Jaguar I-PaceE1
TOTALT16.15310.84049

Totalmarkedet - modellrankingen:

Modell Reg.
1. Nissan Leaf4639
2. Volkswagen Golf3934
3. BMW i32450
4. Toyota Yaris1686
5. Volvo V901617
6. Tesla Model X1548
7. Toyota Rav41516
8. Volvo XC601401
9. Mitsubishi Outlander1393
10. Tesla Model S1386
11. Toyota C-HR1267
12. Skoda Octavia1222
13. Volkswagen Passat1211
14. Renault Zoe1185
15. Toyota Auris1176
16. Mercedes-Benz GLC1135
17. Hyundai Ioniq1085
18. Mazda CX-5821
19. Peugeot 3008753
20. Kia Niro747
21. Volkswagen T-Roc734
22. Peugeot 5008 SUV731
23. BMW 2-serie652
24. Audi A3642
25. Skoda Kodiaq638
26. Ford Fiesta620
27. Volvo XC90613
28. Volkswagen Tiguan593
29. Volvo V60529
30. Kia Soul528
TOTALT60900

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS)