Foreslår moderate avgiftsendringer

Flere gode nyheter for bilistene

Her er alt du trenger å vite om bilavgiftene etter regjeringens forslag til Statsbudsjett 2019.

SLIPPER BILLIG UNNA: Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett går gjennom, er det bare mindre grupper bilister som kommer til å merke noen forskjell. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
SLIPPER BILLIG UNNA: Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett går gjennom, er det bare mindre grupper bilister som kommer til å merke noen forskjell. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det mest dramatiske som kunne skjedd, var allerede unngått, da regjeringen tidligere i høst annonserte at de ville utsette omleggingen til WLTP-godkjenning, som grunnlag for beregning av engangsavgiften.

Dermed gjensto det å se hvilke andre endringer som kunne komme med forslaget til statsbudsjett, som ble lagt fram i formiddag.

Kjøpe, eie, bruke

Når det gjelder bilavgifter, skilles det i budsjettsammenheng mellom ikke-bruksavhengige og bruksavhengige avgifter.

De førstnevnte er i hovedsak engangsavgiften, trafikkforsikrings-avgiften (tidligere årsavgiften), vektårsavgiften (for kjøretøy over 7,5 tonn tillatt totalvekt) og omregistreringsavgiften.

I forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem, gjelder endringene i hovedsak drosjer og motorsykler, samt de som fyller LPG på tanken.

Når det står prisjusteres, betyr det i praksis ingen endring - bare en justering (i år på 1,5 prosent), som følge av prisendringene som de er reflektert av konsumprisindeksen det siste året. Mer i detalj er endringene som følger:

Anskaffelse og eie av bil:

  • Engangsavgift: Regjeringen foreslår endringer i engangsavgiften for motorsykler og drosjer, med økt vekt på utslipp. Som vi omtaler i en egen sak, foreslår de også at vrakpantavgiften utvides til å gjelde lastebiler, motorsykler, mopeder og campingvogner, se nedenfor. For øvrig foreslås at satsene prisjusteres for 2019. Med andre ord blir det i praksis ingen endringer for den vanlige bilkjøper.
  • Trafikkforsikringsavgift: Denne avgiften, tidligere kalt årsavgift, er nå bakt inn i forsikringspremien gjennom at det er forsikringsselskapene som er blitt avgiftspliktige og viderefakturerer til sine kunder. Satsene for 2019 foreslås bare prisjustert.
  • Vektårsavgift: Dette er det som er igjen av den klassiske årsavgiften, og angår bare biler med tillatt totalvekt over 7,5 tonn. Den foreslås prisjustert.
  • Omregistreringsavgift: Foreslås prisjustert.

Bruk av bil:

Avgiftene for bruk av bil er avgifter på drivstoff. Her foreslår regjeringen i hovedsak bare justering etter prisstigning, med unntak av LPG (gass).

  • Veibruksavgift på diesel («autodiesel»): Foreslås prisjustert.
  • Veibruksavgift på bensin: Foreslås prisjustert.
  • Veibruksavgift på biodrivstoff: Dette er en komplisert affære og denne avgiften gjelder kun den andelen som omfattes av omsetningskravet (de ti prosentene innblanding av biodrivstoff som kreves per i dag). I praksis forutses ingen endring i avgiften, men omsetningskravet øker til tolv prosent i 2019.
  • Veibruksavgift på LPG: Denne avgiften angår svært få bilister, men dem det gjelder vil få en avgiftsøkning på 72 øre per kilo utover prisjustering, hvis regjeringens forslag vedtas. Dette er et ledd i en gradvis økning som tidligere er vedtatt og som går ut på at satsen skal økes trinnvis i kommende budsjetter fra tilsvarende 10 pst. av veibruksavgiften på bensin i 2016 til tilsvarende 100 pst. av veibruksavgiften på bensin i 2025.
  • El-avgift: For elbilister er den «gode nyheten» at det for 2019 foreslås det at avgiften reduseres med en øre per kWt ut fra prisjustert sats. Tatt i betraktning hvor store svingningene i reell strømpris er, er det lite sannsynlig at dette vil bli lagt særlig merke til...

Som presisert: Dette er dagens regjerings forslag til statsbudsjett og ingen av endringene som er nevnt ovenfor er definitive før budsjettet er endelig vedtatt og trer i kraft 1. januar 2019.

Bilbransjen fornøyd

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) sier seg i en uttalelse fornøyd med dagens budsjettforslag.

FORNØYD: Erik Andresen er direktør for Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL
FORNØYD: Erik Andresen er direktør for Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL Vis mer

- Det er klokt å utsette den avgiftsmessige tilpassingen til ny målemetode for utslipps-verdier til statsbudsjettet 2020. Dermed blir bilavgiftene for 2019 omtrent de samme som i år. Jeg vil gi regjeringen ros for å ha lyttet til de faglige innspillene i denne viktige saken, sier han i en pressemelding.

- Regjeringens forslag om å bruke NEDC 2.0 som overgangsordning for avgiftsberegningen i 2019 er godt. Det er foreløpig få bilmodeller som er typegodkjent etter nye WLTP-metoden. Det gjør det umulig å bruke WLTP som grunnlag for avgiftsberegningen allerede i 2019. Resultatet kunne ha blitt en bråstopp i salget av nye biler, og en kraftig vekst i utenlands-importen av nyere bruktbiler som fortsatt skal avgiftslegges etter den gamle NEDC-modellen, sier Andresen.

Samleside: Statsbudsjettet 2019

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer