SLIPPER BILLIG UNNA: Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett går gjennom, er det bare mindre grupper bilister som kommer til å merke noen forskjell. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
SLIPPER BILLIG UNNA: Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett går gjennom, er det bare mindre grupper bilister som kommer til å merke noen forskjell. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Foreslår moderate avgiftsendringer

Flere gode nyheter for bilistene

Her er alt du trenger å vite om bilavgiftene etter regjeringens forslag til Statsbudsjett 2019.

Det mest dramatiske som kunne skjedd, var allerede unngått, da regjeringen tidligere i høst annonserte at de ville utsette omleggingen til WLTP-godkjenning, som grunnlag for beregning av engangsavgiften.

Dermed gjensto det å se hvilke andre endringer som kunne komme med forslaget til statsbudsjett, som ble lagt fram i formiddag.

Kjøpe, eie, bruke

Når det gjelder bilavgifter, skilles det i budsjettsammenheng mellom ikke-bruksavhengige og bruksavhengige avgifter.

De førstnevnte er i hovedsak engangsavgiften, trafikkforsikrings-avgiften (tidligere årsavgiften), vektårsavgiften (for kjøretøy over 7,5 tonn tillatt totalvekt) og omregistreringsavgiften.

I forslaget til statsbudsjett som ble lagt frem, gjelder endringene i hovedsak drosjer og motorsykler, samt de som fyller LPG på tanken.

Når det står prisjusteres, betyr det i praksis ingen endring - bare en justering (i år på 1,5 prosent), som følge av prisendringene som de er reflektert av konsumprisindeksen det siste året. Mer i detalj er endringene som følger:

Som presisert: Dette er dagens regjerings forslag til statsbudsjett og ingen av endringene som er nevnt ovenfor er definitive før budsjettet er endelig vedtatt og trer i kraft 1. januar 2019.

Bilbransjen fornøyd

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) sier seg i en uttalelse fornøyd med dagens budsjettforslag.

FORNØYD: Erik Andresen er direktør for Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL
FORNØYD: Erik Andresen er direktør for Bilimportørenes Landsforening. Foto: BIL Vis mer

- Det er klokt å utsette den avgiftsmessige tilpassingen til ny målemetode for utslipps-verdier til statsbudsjettet 2020. Dermed blir bilavgiftene for 2019 omtrent de samme som i år. Jeg vil gi regjeringen ros for å ha lyttet til de faglige innspillene i denne viktige saken, sier han i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Regjeringens forslag om å bruke NEDC 2.0 som overgangsordning for avgiftsberegningen i 2019 er godt. Det er foreløpig få bilmodeller som er typegodkjent etter nye WLTP-metoden. Det gjør det umulig å bruke WLTP som grunnlag for avgiftsberegningen allerede i 2019. Resultatet kunne ha blitt en bråstopp i salget av nye biler, og en kraftig vekst i utenlands-importen av nyere bruktbiler som fortsatt skal avgiftslegges etter den gamle NEDC-modellen, sier Andresen.

Samleside: Statsbudsjettet 2019