7 av 10 kjører for fort

Flere fotobokser og lavere fartsgrense i Sverige

I år senkes farten fra 90 til 80 km/t på over 1000 kilometer av det svenske veinettet. Det kommer også flere nye fotobokser i tillegg til de 1600 som allerede finnes.

7 AV 10 FOR FORT: I Sverige kjører 70 prosent av tungtrafikken for fort. De neste årene skal 4250 kilometer av det svenske veinettet få fartsgrense 80 km/t i stedet for 90. Foto: Trafikverket
7 AV 10 FOR FORT: I Sverige kjører 70 prosent av tungtrafikken for fort. De neste årene skal 4250 kilometer av det svenske veinettet få fartsgrense 80 km/t i stedet for 90. Foto: TrafikverketVis mer

Ifølge trafikksikkerhetsdirektør Maria Krafft i Trafikverket, kjører 50 prosent av personbilene og 70 prosent av tungtrafikken for fort i Sverige. I år settes farten ned fra 90 til 80 km/t på 1110 kilometer av det svenske veinettet.

Målet er null drepte

Men dette er bare begynnelsen. I løpet av de neste årene skal fartsgrensen ned på 4250 kilometer av veinettet. Dette dreier seg om veier med mye trafikk som ikke har midtdeler. Også i Norge pågår den samme debatten. Statens vegvesen vurderer å senke fartsgrensen fra 80 til 70 km/t på mange veier.

Sandra Nordahl er sjef for trafikkplanlegging i det svenske Trafikverket. Til Teknikens Värld sier hun at å senke fartgrensen er en del av arbeidet mot Nullvisjonen.

1600 FOTOBOKSER: Det kryr av fotobokser på svenske veier. Nå settes det opp enda flere. Foto: Trafikverket
1600 FOTOBOKSER: Det kryr av fotobokser på svenske veier. Nå settes det opp enda flere. Foto: Trafikverket Vis mer

- Målet er et ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i trafikkulykker på våre veier. For å nå dette målet, må vi tilpasse fartsgrensene til veiens standard, sier Nordahl, som forteller at farten samtidig skal settes opp på 1200 kilometer av veinettet. Dette er veier som har fått midtdeler eller nybygde motorveier. Her heves grensen fra 90 til 100 km/t.

Antall drepte økte

Sverige hadde i fjor det høyeste antall trafikkdrepte på ni år. 325 personer omkom på veiene, noe som er 72 flere enn i 2017. I Norge omkom 108 personer i trafikkulykker i 2018. De nye fartsgrensene vil kunne spre 16 liv hvert år i Sverige, ifølge Trafikverket.

- Det behøves raske tiltak for å redde flere liv. Over halvparten av alle trafikanter kjører for fort. Mer enn 100 liv per år kan spares dersom alle holder fartsgrensen, sier Maria Krafft, og fortsetter:

- Vi har en tøff utfordring for å nå Nullvisjonens delmål om 220 drepte på svenske veier i 2020.

FLERE DREPTE: Antall drepte på svenske veier økte kraftig i fjor. Foto: Volvo
FLERE DREPTE: Antall drepte på svenske veier økte kraftig i fjor. Foto: Volvo Vis mer

1600 fotobokser

Det betyr at det også kommer til å bli satt opp flere fotobokser, eller trafikksikkerhetskameraer som svenske myndigheter kaller det, på disse veiene. Det er allerede over 1600 fotobokser langs svenske veier. I Norge er det til sammenlikning i underkant av 400 bokser, inkludert såkalt strekning ATK (Automatisk Trafikkontroll).

- Vi prioriterer å settes opp flere fotobokser på de strekningene hvor fartsgrensen nå senkes. Det er en måte å sørge for at de nye fartsgrensene overholdes, sier Sandra Nordahl.

Å senke farten fra 90 til 80 km/t øker reisetiden med 50 sekunder per mil. Samtidig viser beregninger fra Trafikverket at antall drepte går ned med 40 prosent.

Fra 80 til 70 km/t i Norge?

Også i Norge vurderer myndighetene lavere fartsgrenser. I fjor bestilte Statens vegvesen en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), som ser på hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken.

Her konkluderes det med at en av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40, at dagens veier med 60 km/t får 50 og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70. På veier med midtdeler er det mulig å ha en høyere fartsgrense enn 80 km/t, ifølge rapporten. Disse tiltakene vurderes nå av Statens vegvesen.

Dersom fartsgrensene settes ned slik rapporten viser, vil det hvert år redusere antall drepte i trafikken med mellom 20 og 35, og antall hardt skadde med mellom 70 og 135, konkluderer Rune Elvik, som står bak TØI-rapporten.