Test: BMW X3 30e xDrive

Flere får råd til sprek X3

Ny ladbar hybrid i knallhardt marked.

SPREKING: BMW X3 er endelig tilgjengelig i norgesvennlig ladbar hybrid. Den over 100 hester sprekere og 32.000 kroner billigere enn diesel- og bensinvariantene. Her er vår mening om bilen. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

BMW kommer med stadig flere fristende ladbare varianter for tiden. Flerbrukeren 225xe med firehjulstrekk har hatt svært godt salg i flere år allerede, 530e har fått firehjulsdrift, 330e blir tilgjengelig som stasjonsvogn med firehjulstrekk, X5 45e har en av markedets lengste elektriske rekkevidder, 7-serien finnes med ledning og snart kommer også X1 og X2 som ladbare varianter.

PERFEKT STØRRELSE: Har du en familie, er X3 det perfekte kompromisset. Man får plass i parkeringshuset og man har samtidig nok av plass inni. Foto: Rune M. Nesheim
PERFEKT STØRRELSE: Har du en familie, er X3 det perfekte kompromisset. Man får plass i parkeringshuset og man har samtidig nok av plass inni. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I tillegg er en ren elektrisk iX3 ikke langt unna.

Men nå dreier det seg om X3 30e, kanskje bilen de aller fleste familiene ville valgt i BMWs sortiment - om de hadde råd.

Og det er jo den store gulroten, som det alltid er for ladbare hybrider. Her betaler du nemlig bare 36.000 kroner i avgifter. Det gjør den ca. 32.000 billigere enn toliters diesel, som de fleste ellers ville kjøpt.

Samtidig må du opp i de sekssylindrede variantene M40i og 30d for å få tilsvarende effekt. Da snakker 200.000 til 400.000 kroner mer i pris.

Sprek, men kort rekkevidde

Og det er en skikkelig kraftpakke man får i forhold til dieselen med 190 hk og 400Nm.

SNUBLEKANT: BMW har tydelig markert i crome forhøyningen på hybrid-versjonen. Systemet stjeler 100 liter av bagasjerommet, men det er fortsatt stort. Foto: Rune M. Nesheim
SNUBLEKANT: BMW har tydelig markert i crome forhøyningen på hybrid-versjonen. Systemet stjeler 100 liter av bagasjerommet, men det er fortsatt stort. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Under panseret sitter det en 2-liters turbo med 184 hk og 300 Nm. Den er koblet sammen med en elmotor på 109 hester og 265 Nm. Den er plassert foran 8-trinns girkassen og har den fordelen at bilen får nøyaktig samme kjørefølelse uansett om den går på strøm eller ikke.

Det vil blant annet si permanent firehjulstrekk fra BMW-s xDrive-system, ikke elektrisk bakhjulstrekk som enkelte av konkurrentene har.

Til sammen får du 292 hester med såkalt Overboost og 450 newtonmeter. I tillegg får du et lavt forbruk. Hvert fall om du klarer å kjøre helelektrisk. BMW oppgir et blandet forbruk på 0,22 liter på mila og CO2-utslipp på 49 gram Co2 pr. mil.

Rekkevidden er imidlertid ikke all verden, viser det seg. BMW oppgir 46 kilometer. Da vi startet vår testtur med forvarmet kupe og nyladet batteri i to plussgrader, lovte displayet 26 kilometer. Vi kom 34,8 kilometer. Det er i det dårligere sjiktet.

E: Det blir neppe solgt stort annet enn hybridversjonen fra nå av. Den trekker riktignok 400 kilo mindre enn 20d på hengerfestet, men 2000 kilo vil likevel holde for de fleste. Foto: Rune M. Nesheim
E: Det blir neppe solgt stort annet enn hybridversjonen fra nå av. Den trekker riktignok 400 kilo mindre enn 20d på hengerfestet, men 2000 kilo vil likevel holde for de fleste. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Etter 20 mil viste kjørecomputeren et forbruk på 0,56 liter på mila. Faktisk forbruk var 0,59. Dersom du dropper lading og dermed kjører bilen som en vanlig hybridbil målte vi bilen til et forbruk på 0,7 liter på mila.

Heldigitalt

Stolene er manuelt justerbare, men BMW sikrer at alle kropper sitter som ønsket takket være uttrekk, tilt i front, jekk, stramming av sidevanger og generøs justering av rattet. Deilig.

Baksetepassasjerene har det godt også. Fire sværinger får plass i bilen samtidig og bakseteryggen kan legges i flere trinn.

Førermiljøet er heldigitalt og kan betjenes med engelsk tale (det er for dårlig), håndbevegelse eller berøringsskjerm.

Og heldigvis har BMW, som en av svært få, beholdt hjulet og knappene på midtkonsollen. Når man har blitt kjent med det nye menysystemet, er det helt nydelig i bruk.

For ikke å snakke om forhåndsprogrammerte knapper, der du kan legge inn en rekke funksjoner, alt fra radiokanaler til favorittreisemålene dine.

Det er ikke et knirk i interiøret, og slår du av Harman/Kardon- surroundanlegget (med imponerende lydbilde), suser man av gårde i en av de mest støysvake bilene på markedet i dag.

iDrive: BMW og Mazda og Mini er snart de eneste som lar deg betjene infotainment uten å trykke på skjerm. Vi liker systemet godt. Foto: Rune M. Nesheim
iDrive: BMW og Mazda og Mini er snart de eneste som lar deg betjene infotainment uten å trykke på skjerm. Vi liker systemet godt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Batteripakka på 12 kW (10,8 kW effektivt) ligger under baksetene og bensintanken stjeler 100 liter av bagasjeromsplassen. Men du har fortsatt 450 liter, flatt gulv og 3-delt bakseterygg som gir deg maksimalt 1500 liter når alt er nedslått, så den er blant de romsligste av hybridene i klassen.

Kan kjøres helelektrisk

Det er egentlig litt for mange kjøreprogrammer å forholde seg til. Innenfor sportsprogrammet har man standard, moroprogrammet ExtraBoost og individuelt program.

Med ExtraBoost og manuell styring av girkassa, er du på det sportsligste bilen klarer å være. Det er ikke spesielt sportslig, må det innrømmes. Den blir fort litt fremtung og litt deigete, selv om vår bil har adaptivt understell som kan strammes opp, så det er ikke derfor du kjøper den.

KJEKK: BMW bruker pakning på tanklokket slik at man slipper plastlokket som mange bruker. Det betyr faktisk litt i hverdagen. Foto: Rune M. Nesheim
KJEKK: BMW bruker pakning på tanklokket slik at man slipper plastlokket som mange bruker. Det betyr faktisk litt i hverdagen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den er faktisk noe tregere enn flere av konkurrentene, som i hovedsak består av Audi Q5, Mercedes GLC og Volvo XC60. Men 0-100 på 6,1 sekund er fortsatt rimelig akseptabelt for en stor SUV.

Den firesylindrede motoren har en rå gange som godt kunne vært mer sexy. I dette programmet gir begge motorene maks effekt og man får en kjapp og villig drivlinje med direkte girskifter med et kledelig napp når man girer.

Helelektrisk. I tillegg til kjøreprogrammene, har man en knapp for helelektrisk kjøring. Foto: Rune M. Nesheim
Helelektrisk. I tillegg til kjøreprogrammene, har man en knapp for helelektrisk kjøring. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Effektleveransen er rimelig lineær dersom den dras gjennom turtallsregisteret, men turtelleren (ja, den blå effektmåleren erstattes av en rød turteller når du velger sportsinnstillingen), havner rett på 5.000 omdreininger dersom du gir full gass. Rødmarkeringen er på 6.500.

I den andre enden har man ren elektrisk drift. Du kan selv krysse av for at den kjører på ren strøm til batteriet er tomt hver gang.

De fleste vil nok ha bilen i komfort eller Adaptiv, som justerer hele bilen etter din kjørestil. I begge tilfeller vil du oppleve et komfortabelt dempet understell og en girkasse som kanskje ikke er så kvikk som man alltid ønsker.

Da kjører du med null utslipp dersom hverdagen består av småturer. Bilen er utstyrt med egen krets i varmeapparatet, slik at motoren ikke starter, med mindre det er skikkelig kaldt.

Svak elmotor

Mange kommer til å kjøre med elmotoren hele tiden. Elmotoren på 113 hk føles kvikk fra 0-50. Videre opp til elektrisk toppfart på 140 km/t føles den litt klein.

Skal du på lengre turer enn elektrisk rekkevidde, lønner det seg å bruke hybridmodus og samtidig angi reiseruta i navigasjonen.

Da beregner bilen selv hvor det lønner seg å bruke el og bensin. Systemet fungerer utmerket og vi når destinasjonene vi plotter inn med 0 kilometer igjen på batteriet.

Det vil si, med mindre vi velger Battery Control. Da kan du selv velge hvor mye kapasitet du ønsker å beholde i batteriet, fra 30-90 %

Dette er en funksjon som kan få større betydning i fremtiden, dersom det innføres utslippsfrie soner, der du må kjøre elektrisk. BMW kan nå oppdateres direkte og Geofence-teknologien er en av funksjonene som kan dukke opp.

Hard konkurranse

Audi Q5 i svakeste hybridvariant, 50 TFSie, er modellen som ligger tettest på X3 30 e i pris og spesifikasjoner. Ellers så har du den langt dyrere og sprekere Volvo XC60 T8. Men den aller største konkurrenten er nok Mercedes GLC 300e.

Testresultat

BMW X3 xDrive 30e

Terningkast 5
Endelig ladbar, men kort rekkevidde.

BMW luksus, drivstoffgjerrig, stort bagasjerom.

Kort rekkevidde, hårfint dyrere enn sterkere konkurrent

Den er 30 hester sterkere, har hele 700 Nm i dreiemoment og er billigere.

Med X3 har BMW gjort mye riktig. Den er litt større, har litt større bagasjerom, er gjerrig og har lite utslipp. Samtidig er den verken sprekest eller rimeligst, så den er kanskje ikke det mest opplagte valget i klassen.

Vår testbil har alt utstyr og prisen lander da på 853.000 kroner. Blant utstyret er Utvidet Merino skinnpakke i «Ivory White/Black) som løfter inntrykket mange hakk (24.900).

eDrive M Sport Edition koster alene 94.700, men du vil ha Connected og innovationpakke som gir trådløs lading, direkte kartfunksjon og Wi-Fi, samt Fjernlysassistent og Head-Up.

Du kommer uansett langt med 100.000 i ekstrautstyr, og lander da altså på rundt 750.000 kroner for en godt utrustet BMW-kjøremaskin.

BMW X3 xDrive 30e

Motor:R4 Bensin Turbo
Slagvolum:1998 ccm
Effekt - o/min :184 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 1350
Elmotor :109 hk /265
Batteri:12,0 kWt Brutto /10,8 Netto
Systemeffekt292 Hk / 420 Nm
Drivlinje:8-trinns automat 4-hjulsdrift
0-100 km/t:6,1 sek
Toppfart:210 km/t 135 km/t elektrisk
Forbruk:0,22 l/mil
CO2-utslipp NEDC:49 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:471/189/168 cm
Akselavstand:286 cm
Dekkdimensjon:225/45R18
Bagasjerom:450/1500 liter
Egenvekt:1990 kilo
Hengervekt:2000 kg
Pris fra kr.:566.460
Pris Testbil kr:853.000

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!