Skoda Octavia RS iV

Flere får råd til råskinnet

Litt billigere - og litt tammere.

MILJØ-RS: Skoda Octavia RS kan bli mer tilgjengelig for folket, etter at de har spritet opp hybridlinjen en smule. Foto: Skoda
MILJØ-RS: Skoda Octavia RS kan bli mer tilgjengelig for folket, etter at de har spritet opp hybridlinjen en smule. Foto: Skoda Vis mer

Skoda Octavia RS blir sprekere enn noensinne, samtidig blir trolig prisen hyggeligere også.

Modellen hadde på en måte diskvalifisert seg selv som ren bensinmodell, da ladbare hybrider som Mercedes-Benz C 350 e med nesten 100 hester mer fikk lavere startpris.

Ladbar hybrid

Det blir det endringer på nå. Skoda har nemlig puttet RS-logoen på den ladbare drivlinjen som består av en 1,4 liter på 150 hk sammen med en elmotor på 114 hk. Systemeffekten på RS blir 245 hester og 400 Nm. Effekten er den samme som på forrige RS i sprekeste utgave og får 30 Nm mer i dreiemoment.

LOOKING GOOD: RS gir deg alt det du ønsker med på kjøpet, som større hjul, større bremser, mer senk, sorte detaljer og kulere interiør. Det er gledelig å se at man har flyttet ladeluka opp på framskjermen fremfor i grillen. Det gir litt enklere tilgang i garasjen. Foto: Skoda.
LOOKING GOOD: RS gir deg alt det du ønsker med på kjøpet, som større hjul, større bremser, mer senk, sorte detaljer og kulere interiør. Det er gledelig å se at man har flyttet ladeluka opp på framskjermen fremfor i grillen. Det gir litt enklere tilgang i garasjen. Foto: Skoda. Vis mer

Skuffende effekt

Elmotoren gir deg 330 Nm umiddelbart, noe som har potensiale til å gi deg følelsen av en skikkelig sprek bil, hvis tuningjobben er gjort bra. Sportmodus gir full effekt og en akselerasjon fra 0-100 på 7,3 sekund og toppfart på 225 km/t. Ingen av tallene er hårreisende - og er strengt tatt litt skuffende.

PRAKTISK: Octavia er først og fremst en svært praktisk bil. Med den nye retningen blir RS mer å regne som en Sportline-varian, men en du gjerne vil ha. Foto: Skoda
PRAKTISK: Octavia er først og fremst en svært praktisk bil. Med den nye retningen blir RS mer å regne som en Sportline-varian, men en du gjerne vil ha. Foto: Skoda Vis mer

Den forrige dieselmodellen med diesel og 4x4 var bare tre tideler tregere og hadde høyere toppfart. Den utgående RS 245 akselererte fra 0 -100 på 6,6 sekunder og stakk seg til 250 km/t.

Til og med dieselen med 4x4 hadde en akselerasjon til 100 på 7,6 og toppfart på 228, altså 3 km/t kjappere, så her burde man faktisk strukket strikken litt lenger.

RS har alltid vært forhjulstrukket, men nå får man bare et valg på girkasse, den etter hvert gamle, men fortsatt bra 6-trinns dobbeltclutch-kassen med padler bak rattet.

Lithium-Ion-batteriet har en kapasitet på 13 kW, akkurat som på den vanlige Octavia iV som også blir tilgjengelig, og får oppgitt akkurat samme rekkevidde, altså 60 km på ren strøm.

Svarte detaljer

RS iV har har en rekke sorte detaljer. Grill, luftinntak, speiler, takrails, takfinne, fake luftutslipp, hekkdefuser og logoer er svarte.

Felgene måler 18 tommer (19-tommere ekstra) og bremsene er større med røde calipere. Stasjonsvogna, som alle vil velge i Norge, har en lenger takspoiler i bilens farge. Understellet er stivere og senket 10 mm.

18 OG 19: Ventillerte men ikke boring eller slissing av bremsene. 18-tommer er standard, 19 koster ekstra. Foto: Skoda
18 OG 19: Ventillerte men ikke boring eller slissing av bremsene. 18-tommer er standard, 19 koster ekstra. Foto: Skoda Vis mer

Interiøret får helt egne sportsstiler i stoff som standard, men du må bestille alcantara/skinn dersom du ønsker høydejustering. Alcantara finner du også på dashbordet. Videre har RS sort tak, ratt med performert skinn, karbonfiberinnlegg i dashbordet og dørsidene.

Ellers har man alle Simply Clever-løsningene man finner i ordinær Octavia på plass.

Den blir et fristende alternativ til vanlig Octavia iV med samme drivlinje men bare 204 hester.