Flerbruksbiler

Mazda MPV
Mazda MPV Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) er en institusjon som hører inn under det amerikanske samferdsels-departementet. NHTSA innledet sitt kollisjonstest-program i 1978. Testprogrammet går under navnet NCAP (New Car Assessment Program) og har som formål å teste kollisjonssikkerheten på biler som selges i USA.

NHTSA NCAP kjøper testbilene i ordinære bilforretninger, i motsetning til Euro NCAP, som mottar sine testbiler fra produsentene. NHTSA NCAP er i den forstand enda mer uavhengige enn Euro NCAP.

NHTSA gjennomfører to tester, en front- og en sidekollisjonstest.

Frontkollisjonstesten

Frontkollisjonstesten foretas ved at hele bilens front kjøres inn i en fast barriere i 56 kilometer i timen. Den amerikanske frontkollisjonstesten skiller seg dermed fra Euro NCAPs test. Euro NCAP kjører 40 prosent av bilens front inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Euro NCAP holder også høyere hastighet - 64 kilometer i timen.

NHTSA NCAP gir bilen poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis føreren og forsetepassasjeren mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter følgende system:

  • 5 poeng: Mindre enn 10 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 4 poeng: 11-20 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 3 poeng: 21-35 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 2 poeng: 36-45 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 1 poeng: Mer enn 46 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • Artikkelen fortsetter under annonsen

    For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen poengene for fører/forsetepassasjer. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP.

    Frontkollisjon
    ÅrModellFront/
    fører
    Front/
    pass.
    Total
    12 002Chrysler Voyager448
     2 001Mazda MPV448
          
    32 001Chrysler PT Cruiser246


    Sidekollisjonstesten

    Chrysler PT Cruiser
    Chrysler PT Cruiser Vis mer


    NHTSA NCAP har utført sidekollisjonstester siden 1997. Denne testen foregår ved at en 1.367 kilo tung rambukk kjøres inn i bilens side i 62 kilometer i timen (Euro NCAP: 50 km/t).

    Bilen gis poeng etter hvor godt den beskytter henholdsvis forsete- og baksetepassasjerene mot alvorlige personskader. Alvorlige personskader er skader som krever umiddelbar innleggelse på sykehus og som kan være livstruende. Bilene får poeng (stjerner) etter følgende system:

  • 5 poeng: Mindre enn 5 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 4 poeng: 6-10 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 3 poeng: 11-20 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 2 poeng: 21-25 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • 1 poeng: Mer enn 26 prosent sjanse for alvorlige personskader
  • For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen poengene for forsete/baksetepassasjer. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP. * betyr at bilen som ble testet var utstyrt med sidekollisjonsputer.

    Sidekollisjon
    ÅrModellSide/
    foran
    Side/
    bak
    Total
    12 001Mazda MPV5510
          
    22 001Chrysler PT Cruiser*459
     2 002Crysler Voyager459


    Sammenlagt-resultater

    For å gi bedre oversikt, har vi lagt sammen alle resultatene. Dette gjøres ikke av NHTSA NCAP. Sammenlagt-resultatene er basert på hvordan bilen gjorde det i både front- og sidekollisjonstestene. Maksimal oppnåelig poengsum er 20 poeng (stjerner).

    Sammenlagt
    ÅrModellPoeng
    totalt
    12 001Mazda MPV18
        
    22 002Chrysler Voyager17
        
    32 001Chrysler PT Cruiser14