Flerbruksbilene

Er du på jakt etter flerbruksbil, men usikker på hvem du bør velge? Slapp av, DinSide hjelper deg.

FØRST: Chrysler Voyager ble lansert allerede i 1983 og grunnla en ny bilklasse.
FØRST: Chrysler Voyager ble lansert allerede i 1983 og grunnla en ny bilklasse. Vis mer


Flerbruksbilene har kun vært på markedet i 20 år og er dermed i historisk perspektiv en relativt ny biltype. De fleste er enige om at Chrysler Voyager, som ble lansert i 1983, var den første egentlige flerbruksbilen. Også betegnelsen MPV (Multi Purpose Vehicle), som ofte brukes om flerbruksbilene, stammer fra USA. Året etter, i 1984, kom franskmannen Renault Espace, den første europeiske flerbruksbilen. I dag finnes det flere titalls modeller, hvorav 16 markedsføres i Norge.

Tre seterader

Flerbruksbilens største fortrinn er størrelsen. En flerbruksbil er i gjennomsnitt nesten 480 centimeter lang og dermed like lang som de største stasjonsvognene. I tillegg er den 185 centimeter bred og hele 175 centimeter høy. Det betyr at den er rundt 10 centimeter bredere og 25 til 30 centimeter høyere enn de store stasjonsvognene.

Med slike utvendige mål, sier det seg selv at disse bilene rommer mye last. I tillegg har de fleste flerbruksbiler et kort panser og en fremskutt frontrute, noe som gir god plassutnyttelse. Derfor rommer flerbruksbilene tre seterader, noe som gir inntil åtte sitteplasser.

Fleksibel og komfortabel

BILLIGST: Honda Stream starter på 269.000 kroner.
BILLIGST: Honda Stream starter på 269.000 kroner. Vis mer


Som navnet tilsier, er flerbruksbilene også fleksible. Blant annet skal setene på andre og tredje seterad være uavhengige og individuelt uttagbare. De fleste modellene kjennetegnes også ved praktiske detaljer som tallrike koppholdere og oppbevaringsrom, flybord i seteryggene og bakseter med integrerte barneseteløsninger.

Flerbruksbilen skal også være en komfortabel langturbil og er ofte utrustet med armlener for både forsete- og baksetepassasjerer. Sistnevnte har vanligvis mulighet til å regulere setene i lengderetningen, samt vinkelen på seteryggen.

Høye priser

Flerbruksbilen er som skapt for barnefamilien og biltypen selger godt på kontinentet og i USA. I Norge selges det derimot mindre enn tusen flerbruksbiler i året, og biltypen utgjør dermed bare én prosent av det totale nybilsalget. Hvorfor?

DYREST: Billigste utgave av Chevrolet Trans Sport koster 607.000 kroner.
DYREST: Billigste utgave av Chevrolet Trans Sport koster 607.000 kroner. Vis mer


Jo, fordi flerbruksbilene er forferdelig dyre her i landet. De fleste modellene starter på mellom 350.000 og 400.000 kroner, noe som er drøy kost for de fleste barnefamilier. Årsaken til de høye prisene ligger i det norske avgiftssystemet, som straffer vekt, slagvolum og effekt. Flerbruksbilen veier ofte rundt 1.700 kilo, noe som alene utgjør nesten 100.000 kroner i avgift. I tillegg skal det betales avgift på slagvolum og effekt, samt merverdiavgift, noe som fort kommer opp i nye 100.000 kroner.

Varebil klasse 2

Mange av flerbruksbilene er store nok til at de også kan selges som varebil klasse 2, noe som gir en langt lavere pris. Med grønne skilter må man imidlertid klare seg med to seter. Dermed forsvinner på mange måter hele poenget med biltypen, sett fra en barnefamiliens synspunkt. Vår rangering tar derfor utgangspunkt i personbilutgavene.

Vekt gir sikkerhet

SIKREST: Renault Espace fikk 35 poeng hos Euro NCAP, noe som er foreløpig rekord.
SIKREST: Renault Espace fikk 35 poeng hos Euro NCAP, noe som er foreløpig rekord. Vis mer


Som personbil er flerbruksbilen altså dyr. Men hvis du er blant de heldige som har råd til å legge så mye penger på bordet, er biltypen absolutt verdt å vurdere. Ikke bare er flerbruksbilen romslig og fleksibel. Den er i tillegg, takket være sin vekt og størrelse, relativt sikker. Dette gjelder ikke minst Peugeot 807 og Renault Espace, som begge har oppnådd fem stjerner i kollisjonstest hos Euro NCAP.

Tilleggsvarmer anbefales

Fordi flerbruksbilen er så stor og tung som den er, er den vanligvis satt opp med 2,0-liters motorer. Flere modeller leveres også med enda større bensinmotorer. De aller fleste modellene er i tillegg tilgjengelig med dieselmotorer, noe som passer denne biltypen godt.

Vær imidlertid klar over at moderne dieselmotorer produserer lite varme, noe som passer dårlig i kombinasjon med flerbruksbilens store kupé. Dieseldrevne flerbruksbiler bør derfor utrustes med tilleggsvarmer.

Sharan og Space Wagon

MEST SOLGT: Volkswagen Sharan var Norges overlegent mest populære flerbruksbil i 2002 og 2001.
MEST SOLGT: Volkswagen Sharan var Norges overlegent mest populære flerbruksbil i 2002 og 2001. Vis mer


De to siste årene har Volkswagen Sharan vært den overlegent mest populære flerbruksbilen her i landet. For eksempel ble det i fjor solgt 337 Sharan av et totalsalg på 874 flerbruksbiler. Også den noe mindre Mitsubishi Space Wagon har solgt godt, ikke minst i 2000, da den ble den landets mest solgte flerbruksbil.

Men nå skal vi ikke holde deg på pinebenken lengre. Du finner vår rangering av flerbruksbilene på det norske markedet her.