Flerbruksbilen Doblo

Velg mellom bakluke eller doble bakdører, 750 liter bagasjeplass eller flyttebyråaktige 3.000 liter med setene slått ned. I Fiat Doblo er plassen det viktige.

Flerbruksbilen Doblo
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du kan sette inn barnevogna uten å måtte demontere den først, og skal du ha med sykkelen på tur er heller ikke det noe problem. Heldigvis er teppegulvet i lasterommet på Doblo ikke den fineste velour, for Doblo er en bruksbil – her regjerer funksjonaliteten.

Eksklusiv

Det gir selvsagt ikke Doblo noen eksklusiv følelse. I interiøret regjerer sort plast med støpeskjøter, stoff som gir striefølelsen og – foreløpig – blank lakk. Og det er greit. For Doblo gir seg ikke ut for å være en luksusbil, den er en bruksbil. Noe som alle smårommene og hyllene gir solide løfter om.

Også utvendig signaliserer Doblo sin nærmest primale trang til enkelhet. Designet er som det må være på en bil hvor plass er det viktige, og sorte ulakkerte støtfangere gir bud om at små møter mellom bil og diverse gjenstander ikke spiller noen stor rolle. For å gjøre lukeparkering enkelt er likevel automatisk parkeringskontroll standard på Doblo.

Gigantisk bagasjerom

Flerbruksbilen Doblo

Vi har allerede vært inne på det gigantiske bagasjerom. Flytter vi oss ett hakk frem, finner vi baksetene. Og i Doblo er det bakseter i ordets rette forstand. Tre enkeltseter utgjør baksetet i Doblo, og sittekomforten er – om enn noe rett opp og ned – ganske komfortabel. Plassen er selvsagt også god.

Heller ikke foran er det grunn til å klage over komforten. På vår lille prøvetur fant vi raskt en komfortabel sittestilling i faste seter som ga brukbart med støtte. Bussfølelsen som ofte kommer biler av Doblo sitt kaliber til del, glimret dessuten med sitt fravær.

1,2 liter

Det gjorde også kjøregleden. Doblo er en bil for transportetappene. Noe ikke minst motoren beviser. Et slagvolum på 1,2 liter, 65 hestekrefter og 102 Nm dreiemoment ved 3.500 omdreininger i minuttet gir ikke akkurat løfter om ekstreme ytelser. Faktisk er vi på grensen til å bli ufine ved å hentyde til at dette er i minste laget – i allefall dersom du bruker bilen som Fiat har tenkt den brukt. Godt er det at større og sterkere motorer er ventet inn i løpet av høsten.

Nesten 200.000

Flerbruksbilen Doblo

Fiat utpeker selv Citroën Berlingo og Renault Kangoo som hovedkonkurrenter. Derfor er det rart at ikke Fiat har skulet litt nærmere på prisene fra Citroën. Berlingo Mulitspace med 1,4 liter og 75 hester koster 161.800 kroner. For Doblo forlanger Fiat 189.900 kroner. Mer likt er det dersom man sammenlikner Doblo med Renault Kangoo. 186.900 kroner forlanger Renault for Kangoo med 1,4-liters motor og 75 hester.

Fiat Doblo kan også leveres som varebil. Da er prisen 119.900 kroner.

  • Test av Citroën Berlingo HDi

  • Test av Renault Kangoo
  • Les DinSide sine andre nyhetssaker om Fiat

  • Les DinSide sine Fiat tester