FRIERI: Mange kunder har en SUV i tillegg til Ferrarien. Det liker den italienske produsenten dårlig. Foto: Ferrari
FRIERI: Mange kunder har en SUV i tillegg til Ferrarien. Det liker den italienske produsenten dårlig. Foto: FerrariVis mer

Gjør deg klar for en Ferrari SUV

Flerbruks-Ferrari på vei

Det italienske selskapet skal doble produksjonen, og bekrefter å leke med tanken.

Ferrari ønsker å tjene mer penger. Å lage biler i lavt volum gir ikke nok klingende mynt i kassa, selv om de får enormt godt betalt for hver og en av dem. Løsningen?

Ferrari skal nå ta samme grep som Porsche gjorde med Cayenne, og lage det alle vil ha – en SUV.

Vel, i det minste en flerbruksbil. Det hele blir betegnet som å gå i spagaten, for selskapet skal øke antallet produserte biler samtidig som de skal bevare statusen som et eksklusivt merke.

Uenighet

Diskusjonen rundt hvordan det fremtidige Ferrari skal være var også en av årsakene til at den tidligere sjefen i selskapet, Luca de Montezemolo, tok sin hatt og gikk.

Han var ikke enig med Sergio Marchionne, som styrte hele FCA-skuta, som Ferrari er en del av. Da er det som regel den med lavest rang som må finne seg noe nytt å gjøre.

Den igjensittende Marchionne fortalte på en konferanse denne uken at det vil skje, men det skal skje i Ferrari-style. Samtidig forteller han at SUV-segmentet er stort og fristende, og at mange av kundene deres vil være mer enn villig til å kjøre en Ferrari-merket SUV.

Flere av dem har antagelig en Ferrari i garasjen fra før, i tillegg til å kjøre en SUV av annet merke til daglig.

Tar tid

Vi tjene mer penger: Ferrari skal doble produksjonen. Foto: Ferrari Vis mer

I løpet av første kvartal neste år (2018) skal Ferrari legge frem sin plan for de neste fem årene. En økning av produksjonen er et av elementene som skal ligge i denne planen. Ingen i Ferrari har spesifisert noe mer om hvordan bilen vil bli, men det er trukket frem et eksempel om en høyreist fireseter med god plass.

Ferrari kan lett doble produksjonen i Maranello, der de har fasilitetene i dag, forteller Sergio Marchionne.

Et typisk mål vil være å øke produksjonen til over 10.000 biler årlig i førsteomgang.

Som et lite apropos, Ferrari vil i 2017 ha en inntjening som i følge den samme Marchionne kan overstige 1 milliard Euro.

Vi vet om mange bilprodusenter som kunne tenke seg det samme.

Få også med deg denne: