6.0 V12 biturbo, 630 hk, 1.000 NM: Mercedes-Benz har lagt listen svært høyt med sin nye S-klasse og nyeste generasjon S 65 AMG (bildet), som nettopp er vist for første gang, ligger høyest av dem alle. Foto: Daimler
6.0 V12 biturbo, 630 hk, 1.000 NM: Mercedes-Benz har lagt listen svært høyt med sin nye S-klasse og nyeste generasjon S 65 AMG (bildet), som nettopp er vist for første gang, ligger høyest av dem alle. Foto: DaimlerVis mer

FLAGGSKIPET: Mercedes' nye S 65 AMG

Det beste, eller ingenting. Det er Mercedes' lett pretensiøse slagord. Men de satser på å leve opp til det.

Den plasseres øverst i det tyske luksusbil-hierarkiet. Av de 12-sylindrede høy-ytelses-sedanene fra de tyske bilprodusentene, troner denne overlegent på toppen, foran Audi A8 W12 - som vi nylig prøvekjørte - og BMW 760 iL.

LES OGSÅ:

Rolls-territorium

Daimler har forsterket luksus-posisjoneringen til sitt nye flaggskip. Denne er nå Mercedes-Benz' tilsvar til det ypperste av luksusbiler og en direkte konkurrent blant annet til Rolls-Royce Ghost og til Bentley Flying Spur.

Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
Mercedes-Benz S 65 AMG (V 222) 2013, Lack: blauantrazith metallic
6.0 V12 biturbo, 630 hk, 1.000 NM: Mercedes-Benz har lagt listen svært høyt med sin nye S-klasse og nyeste generasjon S 65 AMG (bildet), som nettopp er vist for første gang, ligger høyest av dem alle. Foto: Daimler

Hinsides trekk-kraft

Nye S-Klasse hadde allerede utvilsomt hevet listen innen luksussegmentet. Nylig kunne vi blant annet fortelle at den også vil komme i en versjon som skal lades fra stikkontakt. Nå kommer den nye toppmodellen, S 65 AMG i helt ny generasjon. De 12 sylindrene i kombinasjon med biturbo gir en maksimal effekt på 630 hestekrefter. Dreiemomentet er fortsatt begrenset til massive 1.000 newtonmeter.

Rimelig kjapp

Dette gjør at den store - og fortsatt tunge - luksuslimousinen akselererer som en sportsbil:

0 til 100 går unna på 4,3 sekunder. Det er den samme tiden som Bentley Flying Spur, men ikke bedre enn raskeste versjon av lillebror S 63 AMG (4,0 sekunder). Forklaringen er drift kun på bakhjulene, mens S 63 AMG er tilgjengelig med firehjulsdrift (4Matic).

Topphastigheten er i utgangspunktet elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen. Uten begrensning burde den fint klare 320 - 330 kilometer i timen. Speedometeret er forøvrig satt opp til 360.

Artikkelen fortsetter under annonsen

"Magisk" dempersystem

Nye S 65 AMG er sterkere og, ifølge Mercedes også mer dynamisk enn sin forgjenger. Samtidig er den blitt mer effektiv, med utslipp som nå er godkjent etter Euro 6-standarden. AMG-understellet er basert på det nye såkalte Magic Body Control, dempersystemet som skanner veien foran bilen for å tilpasse seg kommende ujevnheter i veien.

Ellers kan bilen selvsagt utstyres med alt tenkelig eksisterende ekstrautstyr i tillegg til et allerede rikholdig standardnivå.

Sjelden bil

– Våre 12-sylindrede versjoner er sjeldne i Norge, men vekker smilet hvor enn de viser seg. Vi gleder oss til å kunne tilby denne toppmodellen til kresne entusiaster, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.

Bilen vises for første gang under Los Angeles International Auto Show og Tokyo Motor Show, begge fra 20. november til 1. desember. Markedslansering skal finne sted i mars 2014.

Prisen i Norge er ikke klar i skrivende stund, men det blir den dyreste Mercedesen på markedet.

Mercedes-Benz S 65 AMG: Nøkkeldata
Motorvolum5.980 ccm
Effekt630 hk v/4.800-5.400 o/min.
Dreiemoment1.000 Nm ved 2.300-4.300 o/min.
Forbruk, blandet kjøring1,19 l/mil
CO2 utslipp279 g/km
0 til 100 km/t4,3 sek
Toppfart (Elektronisk begrenset)250 km/t