RESPEKT: Gresset i veikanten bøyer seg når «vår» 1973 3.0 CLS tordner forbi. Om det er av fartsvind eller ærbødighet er ikke godt å si. Foto: BMW
RESPEKT: Gresset i veikanten bøyer seg når «vår» 1973 3.0 CLS tordner forbi. Om det er av fartsvind eller ærbødighet er ikke godt å si. Foto: BMWVis mer

Ukens veteran: BMW 3.0 CSL

Flaggermusvingen

Du trenger ikke flagrende kappe for å nyte livet i M-bilenes bestefar.

Det er en kjølig morgen i utkanten av München, og ingen er overrasket. Selvfølgelig er 3.0 CSL-en utenfor hotellet omringet av nysgjerrige. Det skulle bare mangle - det finnes antakelig flere enhjørninger i verden enn eksemplarer av denne sølvgrå bilen.

Pussig nok er den mest interesserte tilskueren er en hvithåret dame på rundt 70 år. Et lite øyeblikk undres vi om hennes lange blikk skyldes amorøse minner fra baksetet i en bil av denne typen, men oddsene er dårlige. Fordi BMW kun laget 167 eksemplarer av sin legendariske Batmobile. Og fordi det knapt er mulig å komme seg inn i baksetet.

TIDSLØS: De lange, elegante skapningene med haikjeft og slanke takstolper er nesten arrogant vakre. Foto: BMW
TIDSLØS: De lange, elegante skapningene med haikjeft og slanke takstolper er nesten arrogant vakre. Foto: BMW Vis mer

Ikke bare vakker

BMW er kjent for sine vakre coupeer, og 2800/3.0-bilene fra tidlig 70-tall er intet unntak. De lange, elegante skapningene med haikjeft og slanke takstolper er nesten arrogant vakre, og må ha resultert i mye trykket stemning på morgenmøtene hos konkurrentene.

Men skjønnhet er ikke alt. Tidlig på 1970-tallet var BMW ivrig etter å skaffe seg et navn innen motorsport, og 3.0 CS ble homologisert for å delta i European Touring Car Championship. Bilen ble utviklet i et samarbeid mellom Alpina og en BMW-avdeling som senere skulle få navnet BMW Motorsport.

KLENODIUM: Dingsene foran girspaken er BMW sitt sporingsutstyr, de vet til enhver tid hvor bilen er. Der røk den ideen… Foto: BMW
KLENODIUM: Dingsene foran girspaken er BMW sitt sporingsutstyr, de vet til enhver tid hvor bilen er. Der røk den ideen… Foto: BMW Vis mer

Lavkarbo

Coupeen ble sendt på en nådeløs lavkarbokur. Først ble bilens bærende konstruksjon laget av tynnere stål. Så ribbet BMW bilen for servostyring, elektriske vinduer, interiørlys og tykke velurtepper. Panser, dører og andre karosserideler ble laget i aluminium. Vinduer ble byttet ut med tynnere peksiglass, og hevemekanismen for de bakre siderutene gikk i søppeldunken. Fremre støtfanger ble fjernet, og den bakre ble laget i plast. Til sammen klarte BMW å slanke bort nesten 200 kilo, og bilen fikk navnet CSL - coupe sport leicht.

BORET OPP: Slagvolumet økte fra 2986 til 3003 kubikkcentimeter. Dermed klatret bilen over motorsportens trelitersgrense. Foto: BMW
BORET OPP: Slagvolumet økte fra 2986 til 3003 kubikkcentimeter. Dermed klatret bilen over motorsportens trelitersgrense. Foto: BMW Vis mer

En kvart millimeter

Sensommeren 1972 ble CSL utsatt for det som må være den mest sjenerte motoroppgradering i historien. Rekkesekseren fikk økt boringen med bare en kvart millimeter, noe som selvsagt virker fullstendig meningsløst. Men den ørlille justeringen gjorde at slagvolumet økte fra 2986 til 3003 kubikkcentimeter. Dermed klatret bilen over motorsportens trelitersgrense, og plutselig kunne den yppe seg mot de tøffeste guttene i gaten.

Flaggskipet kommer uten tak - og som M8: Les mer her

I 1973 fikk bilen enda mer piffikrydder under aluminiumspanseret. Selv om bilen fremdeles het 3.0 CSL ble slagvolumet økt til 3,2 liter, og effekten steg til 206 hestekrefter. I tillegg fikk bilen et såkalt racing kit: En dyp frontspoiler, små haifinner oppå fremskjermene, bredere hjulbuer, en svær spoiler over bakruten og, ikke minst, en av bilhistoriens mest ekstravagante hekkspoilere. Den ruvende vingen gjorde at bagasjeromsluken måtte lages i stål - både på grunn av Boeing-vingens vekt, og for å tåle økt marktrykk i høye hastigheter.

GLEDESSPREDER Hekkvingen har en egenskap syttitallsingeniørene neppe visste om: den sprer glede. Til og med å rygge en CSL er kjekt - det er jo umulig å se ut bakruten uten å bli i godt humør. Foto: BMW
EFFEKTIVT: Det hårete «stylingsettet» besto blant annet av en dyp frontspoiler, gummifinner på fremskjermene og en takspoiler over bakruten. Og en av verdens villeste hekkspoilere. Foto: BMW
FOTO: BMW
FOTO: BMW
FOTO: BMW
FOTO: BMW
FOTO: BMW

Ulovlig vinge

Racingsettet ble utviklet i samarbeid med universitetet i Stuttgart, og ga raskt bilene kallenavnet Batmobile. De aerodynamiske hjelpemidlene skrelte 15 sekunder av rundetiden på Nürburgring, og bilen forsynte seg snart av premiebordene på Europas billøpsbaner.

Rett nok var det en utfordring at den enorme hekkspoileren var ulovlig å bruke på tyske veier. Men løsningen var like enkel som den var freidig:

BMW lot være å montere vingen, og la den istedet pent innpakket i bilens bagasjerom. Skulle bilens eier finne på å montere denne, var det han som brøt loven - ikke BMW.

Grusomme seter

IKONISK: Vonde seter til tross, en dag bak rattet her er litt av en opplevelse. Foto: BMW
IKONISK: Vonde seter til tross, en dag bak rattet her er litt av en opplevelse. Foto: BMW Vis mer

Så er vi her, bak rattet på en av verdens få gjenlevende Batmobiler. Det er en opplevelse, på godt og vondt. De små, trange sportssetene har null justeringsmuligheter, og er direkte grusomme å sitte i for en lang, velpolstret bergenser. Men en sammenbrettet fjellanorakk i korsryggen lindrer det verste problemet, og det er bare å pelle seg avgårde, i en syttitallskupé preget av krom og ekte (!) treverk.

Nesten før vi har rukket å nappe den Alpina-dekorerte girspaken inn i andre gir, slår det oss hvor åpen og luftig kupeen er. Bilens slanke A- og C-stolper gjør ikke bare underverker for bilens estetikk, de gir også følelsen av å ha 360 graders uhindret utsikt.

M-SPORT ALTERNATIVT: Girspaken er fra velkjent BMW-tuning selskapet Alpina. FOTO: BMW
M-SPORT ALTERNATIVT: Girspaken er fra velkjent BMW-tuning selskapet Alpina. FOTO: BMW Vis mer

Litt klirring i de rammeløse dørene lever vi fint med. Over 80 km/t begynner vind- suset å gjøre seg gjeldende, og ved 100 km/t spiller det liten rolle om vinduene er oppe eller nede.

CSL er en høylytt kompis - det er veldig lett å merke at lydisoleringen røk ut under fedmekirurgien. Også motoren gir rikelig med lyd fra seg, men hva gjør vel det når rekkesekseren synger så vakkert at du kan bli avhengig?

DEN HELLIGE GRAL 1265 eksemplarer ble laget av BMW 3.0 CSL. Kun 167 av dem kan kalle seg en ekte Batmobile. Foto: BMW
DEN HELLIGE GRAL 1265 eksemplarer ble laget av BMW 3.0 CSL. Kun 167 av dem kan kalle seg en ekte Batmobile. Foto: BMW Vis mer

Vårkåt varulv

Ved rundt 3000 o/m er det som om himmelens porter åpner seg. Rekkesekseren begynner å ule som en vårkåt varulv. Og det er ikke bare lydmessig bilen leverer - CSL går som et skåldet troll. Med et hissig, høylytt brøl slenger bilen deg inn i horisonten. En bil som tidlig på 70-tallet gikk fra 0-100 km/t på sju sekunder var alt annet enn vanlig.

Jo lenger inn i landskapet vi forsvinner, jo mer lar vi oss imponere over hvor lettkjørt og velbalansert den aldrende herren er. Der andre BMWer fra samme periode gjerne har dødgang i rattet og en vag kjørefølelse, er denne knivskarp.

Stiv pris

Kun 1265 eksemplarer av BMW 3.0 CSL ble laget, fra 1972 til 1975. Kun bilene med 3,2-liters motor og ellevilt racingsett får kalle seg Batmobile. Sølvpilen som nå suser gjennom sørtyske skoger er the real thing, på utlån fra samlingen til BMW Classic Group.

Avsindig råkjøring med fartsmonster! BMW M5

Ikke overraskende koster sjeldenhetene skjorten.

I fjor solgte auksjonshuset Bonhams en Batmobile for 330.000 dollar, vi nærmer oss altså tre millioner kroner, pluss eventuell norsk mva.

SJELDENT ØYEBLIKK: Dette bildet er sjelden vare. Det viser en av BMW Batmobile som ikke er omringet av folk … Foto: Paal Kvamme
SJELDENT ØYEBLIKK: Dette bildet er sjelden vare. Det viser en av BMW Batmobile som ikke er omringet av folk … Foto: Paal Kvamme Vis mer

Også fabrikken i München vet å sette pris på M-bilenes bestefar. I fjor viste tyskerne frem 3.0 CSL Hommage - en hypermoderne konseptbil tungt inspirert av 3.0 CSL.

BMW 3.0 CSL

Type bil:Todørs sportscoupe
Antall produsert:167
Produsert fra-til:1973-1975.
Motor:3,2 liters rekkesekser
Effekt:206 hk v/5600 o/m.
Mål (lxhxb):466x137x167 cm.
Vekt:1219 kilo.
Toppfart:222 km/t.
0-100 km/t:7 sekunder.

Så er da også Batmobile mer enn en bil. Den er et ikon, kulturhistorie på fire hjul. Et kunstverk, signert og nummerert i bare 167 eksemplarer.

Livsfarlig

Men tyske myndighetene hadde et poeng - du skal ikke kjøre en Batmobile lenge før du skjønner hvorfor rumpevingen var ulovlig. Den er nemlig livsfarlig. Vingen er nemlig så frekk at du hele tiden har lyst til å snu deg og kikke på den gjennom bakruten.

Selv i 120 kilometer i timen.

HUSK! Følg oss på Instagram - @dinsidemotor_autofil
HUSK! Følg oss på Instagram - @dinsidemotor_autofil Vis mer