Fjæring, demping, stag og foringer

Fjæring og demping har mye og si for bilens kjøreegenskaper. Det som de færreste tenker på er at gummiforingene i understellet er noe av det første som burde vært erstattet.

Bremser, dekk og felger

  1. Fjæring, demping, stag og foringer


Fjæring og demping

Et naturlig sted å begynne fjærene. De originale fjærene er ofte lange og myke for å gjøre bilen komfortabel. Dette er sjelden en god løsning for de som har en aktiv kjørestil. Løsningen er å montere sportsfjærer. Disse er kortere og stivere, og gjør at bilen får mer presise kjøreegenskaper.

Disse gjør også at bilen blir litt lavere. Normalt er det fullt mulig å bruke de originale støtdemperne hvis senkingen ikke overstiger 40 mm. Dette må du sjekke på din bil.

Dempere

Neste steg i prosessen vil være å bytte støtdempere. Den største fordelen ved å bytte til moderne dempere fra uavhengige produsenter er at de i mange tilfeller er justerbare. Dermed kan de tilpasses spesielt din bil og kjørestil.

Støtdempere er sterk undervurdert hos de fleste bilførere og gode dempere er meget viktig for å kunne takle kritiske situasjoner og avverge ulykker.

Ved å montere både sportsfjærer og dempere vil bilen få adskillig mer sportslige kjøreegenskaper. Du vil også kunne oppnå en senking av bilen på inntil 90 mm.

Fjæring, demping og svinger

Stivere fjærer og støtdempere vil sørge for at bilen din vil "rulle" mindre sideveis i svinger, dette har stor betydning for hvor godt grep bilen har i sideretning. Men bilens originale oppsett tar hensyn til at ikke alle er verdensmestere -- bilen gir deg mer spillerom ved å tidlig gi deg varsel om over/understyring.

Bruker du svært stive fjærer og dempere vil bilen holde grepet i svingen bedre, men når grepet først slipper, slipper bilen taket svært mye raskere enn med originale fjærer/dempere.

Ikke minst påvirker stive fjærer og dempere bilens komfort i negativ retning -- det blir du fort klar over…

Fjæring, demping og bremser

På samme måte som ved svingkjøring vil stivere fjærer og dempere sørge for at bilen vil "dykke" mindre når du bremser, og legge seg mindre bakpå når du akselerer. Dette vil nesten utelukkende ha en positiv innvirkning på kjøreegenskapene.

Når bilen "dykker" -- altså setter snuta ned mot asfalten under nedbremsing -- er mindre av bremsekraften overført til bakhjulene. Stiver du opp bilen, vil du dermed kunne få kortere bremselengde.

Igjen skal du passe på, stiver du opp bilen for mye, vil bilens tyngdepunkt under oppbremsing forflyttes bakover i mange tilfeller. Det vil sørge for at bilen blir adskillig mindre retningsstabil og vanskelig å kontrollere under oppbremsing.

Stag og foringer

Hvis du fortsatt synes bilen er slapp i fisken finnes det ytterligere inngrep du kan foreta. Fjærbenstag og stabilisatorstag vil gjøre forstillingen stivere og styringen mer presis. Fjærbenstag monteres under panseret skrudd fast i toppen av fjærbentårnene på hver side av motoren. Stabilisatorstag finnes på alle biler, men bør erstattes av nye som er kraftigere. De er montert i bunnen på støtdemperne på bærebroa og i karosseriet.

Har du en standardmodell av en bilmodell som også leveres som GTi-modell, kan du simpelthen bytte til GTi-modellens stabilisatorstag også.

For å gjøre forstillingen komplett bør du også skifte foringer. Disse sitter i leddene på bevegelige deler og er som regel laget av gummi. Disse har en tendens til å smuldre opp med årene slik at understellet begynner å bevege på seg. Dette fører til ustabile kjøreegenskaper og unødvendig dekkslitasje. Det eneste saliggjørende her er polyurethane-foringer. Disse er meget sterke og tåler tidens tann betraktelig bedre enn gummiforinger.