Det nye 4Matic-systemet er enkelt, men funksjonelt.  Foto: Mercedes-Benz
Det nye 4Matic-systemet er enkelt, men funksjonelt. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Firehjulsdrift på de minste

Mercedes-Benz skal nå tilby drift på alle fire, også på de minste bilene. Vi har prøvekjørt.

Mercedes-Benz har et stort ønske om å bli en stor leverandør av firehjulsdrift. Derfor har de utviklet et nytt 4Matic-system til MFA-plattformen, som i praksis betyr A-klasse, B-klasse, og CLA.

Vi har vært i høyfjellet og kjørt bilene på heftig vinterføre.

LES OGSÅ:

Andelen biler med firehjulsdrift er kraftig stigende. Et eksempel er BMW, som alltid har blitt ansett som et bilmerke med bakhjulsdrift. Den tid er over, og nå har over halvparten av alle nye BMW drift på alle fire. Audi har i lang tid vært i samme bås, og nå vil ikke Mercedes-Benz være noe dårligere.

Nå skal de ta opp kampen ved å levere 4Matic, i konkurranse med X-Drive fra BMW og Quattro fra Audi.

Økning av SUV

Hovedårsaken til at BMW har fått så stor andel firehjulsdrift er X-modellene. Etter lanseringen av først BMW X5, deretter X3, og så X1, har andelen skutt i været. At de nå kan levere X-drive på det øvrige sortimentet i tillegg bidrar bare ytterligere.

Audi har på sin side alltid hatt et grep om dette markedet med Quattro, noe som også vokste seg til med modellene Audi Q5 og Q3. Q7 kan ikke sies å bidra nevneverdig, ettersom den knapt selges.

Se vinterbilder av A-klasse:

A 250 4MATIC, Südseeblau met., (W 176)
A 250 4MATIC, Südseeblau met., (W 176)
A 250 4MATIC, Südseeblau met., (W 176)
A 250 4MATIC, Südseeblau met., (W 176)
A 250 4MATIC, Südseeblau met., (W 176)
A 250 4MATIC, Südseeblau met., (W 176)

Enkelt og funksjonelt

Det nye 4Matic-systemet som Mercedes-Benz nå lanserer er ikke veldig ulikt enkelte av versjonene fra svenske Haldex. I bunn og grunn kan det lettest forklares med at bilene har fått et par tilleggsenheter som gir drift på bakhjulene, i tillegg til forhjulene.

Alle bilene med denne versjonen av 4Matic leveres med en 7-trinns DCT girkasse, hvilket vil si automat med dobbeltkløtsj.

Denne er også å få på de rene forhjulsdrevne bilene, men med firehjulsdrift er den altså standard.

I tillegg til det du får på de forhjulsdrevne bilene, så er det i grunnen bare tre tekniske enheter som er lagt til. Det er en PTU-enhet som er satt på girkassen i tillegg, det er mellomakselen som går fra denne PTU-enheten og bakover til differensialen bak, og det er nettopp denne differensialen bak med tilhørende stikkakslinger.

Det nye 4Matic systemet er laget for å være billig, og for å være lett. Kombinasjonen av dette gjør at systemet også er enkelt.

Virkemåten

I all hovedsak vil mellomakslingen som går fra girkassen og bakover til bakakselen alltid gå rundt. Mellom mellomakslingen og differensialen på bakakslingen sitter det en hydraulisk pumpe og en elektronisk styrt ventil.

Ved å justere inngangsspenningen på denne elektroniske ventilen justeres også mengde drift på bakhjulene. Spenningen går fra 0 til 12 volt. Hvor mye spenning den skal få, og dermed også drift, styres av bilmotorens elektroniske kontrollenhet. Enklere får et slikt system knapt blitt. Dermed holdes også vekten nede, det samme med kostnaden.

Med andre ord, forhjulene lever sitt liv som på en hvilken som helt forhjulsdreven bil. Bakhjulene kan deretter få variabel mengde drift, avhengig av spenningen motoren sender til differensialen bak, men aldri mer enn 50 % av totalen. Dette fordi forhjulene alltid har like mye kraft som de ville hatt uten firehjulsdrift. Bakhjulene legges med andre ord bare på som et tillegg.

Se B-klasse på glatta:

B 220 4MATIC, Jupiterrrot, (W246), 2013
B 220 4MATIC, Jupiterrrot, (W246), 2013
B 220 4MATIC, Jupiterrrot, (W246), 2013
B 220 4MATIC, Jupiterrrot, (W246), 2013
B 220 4MATIC, Jupiterrrot, (W246), 2013

Svært effektivt

For den som er veldig interessert i firehjulsdrift, så kan dette høres noe enkelt ut. I biler som dette er systemene uansett kun ment som et hjelpesystem. Dette gjør unektelig jobben, og fremkommeligheten er det ingen ting å si noe på.

Vi har prøvekjørt systemene i alle de bilene de nå kommer i. Føret var som en herlig norsk vinter, med brøytekanter på opp mot tre meter, og solskinn som truet enhver uten solkrem.

Systemet gjør i det store og hele alt selv. Føreren har liten påvirkningsgrad. Det er elektronikken som styrer hvor mye kraft som skal fordeles til bakhjulene. Ettersom kløtsjen alltid ligger en anelse på, så merker du aldri noe til den skumle tidsforsinkelsen. Den er eliminert til 100 millisekunder, noe som betyr ingen ting.

Signalene for når du trenger enda mer kraft på bakhjulene trigges dessuten fra bilens ECU, den elektroniske kontrollenheten. Det betyr at signalene når senterdifferensialen på bakakselen før forhjulene har rukket å spinne.

Se flere bilder CLA:

CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz
CLA 250 4 MATIC, jupiterrot, Lederausstattung schwarz

Sparsommelig

Når du ikke lenger trenger drift på bakhjulene, så leveres det heller ikke kraft til bakhjulene. Dette for å spare drivstoff og dermed også CO2-utslipp. Til en viss grad kan du påvirke graden av mengde drift på bakhjulene selv, for i ECO-modus har du en anelse mindre drift på bakhjulene enn du har i SPORT-modus. Dette er da også det eneste du selv kan påvirke.

For en serie biler som det Mercedes-Benz leverer på denne plattformen, så fungerer dette systemet helt fint. Såpass godt fungerer det at Mercedes-Benz også har puttet det samme sytemet inn i deres aller heftigste kompaktbil, A45 AMG. Det er en heftig sak med 360 hk, og er en avsindig kjøremaskin.

Til å begynne med blir systemet å få i A250, B220, og CLA250. I løpet av neste år skal nye 4Matic også bli å få i A200 og B200 i tillegg. Det betyr at du kan få deg en Mercedes-Benz med drift på alle fire for en pris rundt 350.000 kroner, om vi får tippe. B220 blir den rimeligste frem til da, med en startpris på 408.000 kroner.