NORGES FINESTE VEI? E6 Frya – Sjoa er en av finalistene til Vakre vegers pris. Foto: Arild Solberg
NORGES FINESTE VEI? E6 Frya – Sjoa er en av finalistene til Vakre vegers pris. Foto: Arild SolbergVis mer

Vakre vegers pris

Finalistene er klare

Sju veiprosjekter kjemper om å bli kåret til Norges fineste.

Juryen har nå bestemt hvilke prosjekter som skal være med i finalerunden i kåringen av Norges vakreste veier.

– Imponerende

Av 40 gode forslag rundt om i landet har juryen nå valgt ut sju veier som skal kjempe om å bli den vakreste, forteller Alf Støle og Sunniva Schjetne i Statens vegvesen som er fagsekretariat for juryen

– Det er et stort spenn blant årets finalister som alle er gode forbilder. Fra de store veiprosjektene til gater der en håndterer overvann. Prosjektene er gode både når det gjelder store grep og detaljer. Det er artig å se hvor høyt nivået er, vi er virkelig imponerte.

Juryen består av representanter for Norske landskapsarkitekters forening, Kunst i offentlig rom, NMBU, NTNU, Riksantikvaren, Tekna, Norske arkitekters landsforbund og Statens vegvesen.

Her er finalistene:

  • E6 Frya–Sjoa
  • E6 Kolomoen–Minnesund
  • E105 Hessing–Storskog
  • Gladengveien på Ensjø i Oslo
  • Deichmansgate i Oslo
  • Holmestrand stasjon
  • Hovedgata-Holgata i Tvedestrand
E105 Hessing – Storskog i Finnmark. Foto: Bernt Nilsen
Gladengveien på Ensjø i Oslo: Foto: Henriette Erken Busterud
Rasteplassen ved Strandlykkja langs E6 Kolomoen - Minnesund Foto: Morten Løvseth, løvseth-partner as
Deichmans gate i Oslo. Foto: Janicke Ramfjord Egeberg, Asplan Viak
E6 Frya-Sjoa, Arild Solberg, Statens vegvesen
Holgata i Tvedestrand: Foto: Dag Jenssen
Holmestrand stasjon: Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Jubileum

I år er det 30 år siden Vakre vegers pris ble delt ut for første gang. Det er foreløpig ikke avklart når vinneranlegget blir offentliggjort.

Vakre vegers pris, eller Vegdirektørens pris for vakre veger som prisen offisielt heter, deles ut av veidirektøren hvert 2. år.

I 2016 var det fylkesvei 98 over Ifjordfjellet i Finnmark som gikk av med seieren.

Juryen fra venstre: juryleder Ola Bettum (Norske landskapsarkitekters forening), Marte Aas (Kunst i offentlig rom), Kirsten G. Lunde (NMBU), Siri Merethe Bakken (NTNU), Anne Aude (Riksantikvaren), Berit Okstad(Tekna), vegdirektør Terje Moe Gustavsen og Henrik Lundberg (Norske arkitekters landsforbund). Foto: Henriette Erken Busterud
Juryen fra venstre: juryleder Ola Bettum (Norske landskapsarkitekters forening), Marte Aas (Kunst i offentlig rom), Kirsten G. Lunde (NMBU), Siri Merethe Bakken (NTNU), Anne Aude (Riksantikvaren), Berit Okstad(Tekna), vegdirektør Terje Moe Gustavsen og Henrik Lundberg (Norske arkitekters landsforbund). Foto: Henriette Erken Busterud Vis mer

Det er en prestisjetung hederspris for veianlegg med gode estetiske kvaliteter tilpasset omgivelsen. Det kan være veger, gater, bruer, tunneler eller tilhørende anlegg og utstyr. Anlegget må være en del av det offentlige veinettet.

– Resultat må og vitne om respekt for omgjevnadane og ivareta trafikktryggleiken, understreker Schjetne og Støle.